radioproblem

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

joseph

radioproblem

Inläggav joseph » 2009-04-28 00:40

Jag har en förförstärkare Rotel RTC-950AX som har inbyggd tuner/radiodel. Efter att radion stått på ett tag brukar den först börja spraka lite, sedan lägger den av helt och det låter som vanligt radiobrus när man inte har inne någon kanal. Problemet brukar i regel börja på de lägre frekvenserna (där jag har P1), för att sedan sprida sig uppåt.

Det brukar lösa sig när jag stänger av det en stund. Problemet är dock att det brukar börja spraka precis när de pratar om något intressant på radion :(

Problemet finns bara när jag använder försteget som radiodel, dvs inte när jag spelar CD/Vinyl eller använder en extern radiodel.

Någon som kan gissa vad som är problemet, och vad som går att göra åt det?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-28 01:02

Förmodligen omöjligt att säga, utan en regelrätt genommätning av kunnig person.
Gissningsvis något komponentfel eller kallödning som glappar i värme.
Det kan gå med en tub kylspray, att finstråleduscha enskilda misstänkta lödpunkter. Försvinner konstigheterna så vet du var problemet är.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-04-28 08:52

Är det digital avstämning av kanalerna? På den tiden då man använda potentiometrar till att ställa in snabbval, kunde tunern driva pga dålig kontakt i poten. Då hjälpte det att göra som med alla andra sprakakande potar, vrida fram och tillbaka ett tag. Vid digital avstämning kon inte det hända, men det låter som om tunern driver.
... tycker jag!

Per

joseph

Inläggav joseph » 2009-04-28 10:39

det är digital avstämning

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-04-28 11:32

joseph skrev:det är digital avstämning

Driver tunern, då? Dvs ändras avstämningsfrekvensen så att det syns? Eller är det bara nivån som går ned och bra abruset återstår?

Berätta mer om symptomen.
... tycker jag!

Per

joseph

Inläggav joseph » 2009-04-28 11:44

Såhär gör utvecklingen när jag lyssnar på radio.

1) Radion låter bra, allt från en halvminut till flera timmar. Oftast är det en ganska kort tid dock.
2) Radiomottagningen fungerar men det susar ganska högt. Byter jag till en kanal högre upp på bandet kan den låta bra i ett kort tag innan det börjar susa även där.
3) Det bara sprakar och jag måste stänga av steget. Ibland kan den dock gå tillbaka till steg två ovan ett litet tag.

När radiomottagningen lagt ned går det fortfarande att söka kanaler, den bläddrar men hittar ingenting.

Jag ska köpa på mig en burk kylspray när jag är på stan nästa gång så får vi se.

Köpte försteget ganska billigt, och säljaren sa att radion inte var den allra bästa... (dock inte att den var direkt defekt)

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-04-28 12:18

Köp nu inte för stor burk kylsprey för då blir den dyrare än en en lös beg. radiodel.

Återgå till Teknikforum