Moderator: Redaktörer
Svante skrev:
Ett sätt att sänka bruset är att sänka temperaturen. Det tillämpas flitigt i lite mer avancerade uppkopplingar för forskningsändamål. Det är dock rätt slabbigt att hålla på med flytande kväve hemma, så jag tror det dröjer innan vi får se det för hemmabruk.
MrQaffe skrev:Som det ser ut idag är det ju väldigt få apparater som presterar ett brusgolv lägre än -130dB, är det tex möjligt att göra en kretslösning som kan hantera 24bits upplösnnig fullt ut utan att signalen hamnar under brusgolvet?
MrQaffe skrev:Jag har för några år sedan lyssnat på mina stora Soundlab elektrostater i kyla, de låter då renare, mer detaljerat, men jag har alltid tänkt att det är luftdensiteten som är högre så de kopplar bättre i luften, men det kanske är så att anläggnnigen har presterat bättre även i elektroniken pga lägre temp.
FalloutBoy skrev:Du får ju räkna in att du har ett bakgrundsbrus i alla normala miljöer som du måste "överrösta" om du ens ska kunna höra bruset från fonogrammet/anläggningen.
perstromgren skrev:MrQaffe skrev:Jag har för några år sedan lyssnat på mina stora Soundlab elektrostater i kyla, de låter då renare, mer detaljerat, men jag har alltid tänkt att det är luftdensiteten som är högre så de kopplar bättre i luften, men det kanske är så att anläggnnigen har presterat bättre även i elektroniken pga lägre temp.
Luftfuktigheten påverkar elektrostathögtalre också, kan det var den effekten du hörde, kanske?
MrQaffe skrev:Jag har för några år sedan lyssnat på mina stora Soundlab elektrostater i kyla, de låter då renare, mer detaljerat, men jag har alltid tänkt att det är luftdensiteten som är högre så de kopplar bättre i luften, men det kanske är så att anläggnnigen har presterat bättre även i elektroniken pga lägre temp.
Piotr skrev:FalloutBoy skrev:Du får ju räkna in att du har ett bakgrundsbrus i alla normala miljöer som du måste "överrösta" om du ens ska kunna höra bruset från fonogrammet/anläggningen.
Fast det där tror jag är lite av en myt eller ett missförstånd.
Bruset i ett rum kommer (normalt) som ett fält runtomkring oss medans det inspelade bruset på ett fonogram kommer från "en" riktning. Jag tror inte man får en fullt effektiv maskeringeffekt av rummets brus mot det inspelade från en stereouppsättning av högtalare.
Dessutom så är akustiskt brus ofta ordentligt sluttande mot högre frekvenser medans elektroniskt brus är mer åt det vita hållet.
För normalt bruk räcker det mesta i modern väg tror jag men om man prompt ska ha full dynamik med möjlighet till 120-130dB SPL toppar i lyssningsposition så krävs det en del av anläggningen. Man får tänka på att om alla apparater i in och avspelningskedjan har samma nivå och spektrum på bruset så försämras dynamikomfånget med 3db för varje dubblering av länkar i kedjan. Kan väl betyda 7-20dB minskning av dynamiken i praktiken.
Jag diggar brusfri återgivning!
/Peter
Piotr skrev: Eller en mickpreamp?
Vilken gain och signalnivå brukar en RIAA jobba med?
/peter
MrQaffe skrev: men går det att göra tex en förstärkare som inte allstrar något brus alls, utan att man "filtrerar", dvs en helt "tyst" koppling som inte allstrar brus någonstans.
Som det ser ut idag är det ju väldigt få apparater som presterar ett brusgolv lägre än -130dB, är det tex möjligt att göra en kretslösning som kan hantera 24bits upplösnnig fullt ut utan att signalen hamnar under brusgolvet?
MrQaffe skrev:Finns det någon möjlighet till analog "noiseshaping" dvs att ändra brusets karraktär så att det hamnar i ohörbara områden? Eller kan man få brusets bandbredd att öka och på så sätt få ned nivån, om man förutsätter samma totala energiinnehåll i brusspektrat eller är det så att analogbruset alltid är bredbandigt och inte kan "luras"?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster