Bästa mätmiken under 1000:-

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-05-05 20:20

Elfa hade fått in 3 st ke 4-211-2, jag köpte en...

bara så ni vet

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-05 23:28

... å en gick till mig .... :)

Under tiden har jag köpt en sån här liten sak, man får >arton sådana för en Sennheiser ... :)
Liten och söt är den bara 4,5 mm i dia, här placerad på en sockerbit.
Mäter inte helt galet heller, om man håller sig under 10k .... :)

Bild
Veco Vansonic PVM-4530-2P423

Drivspänning: 1-10 V
Impedans: 2.2 kΩ
Frekvensområde: 50–20000 Hz
Känslighet: 8 mV/Pa
Elementtyp: Condenser, electret
Riktningskaraktäristik: Omnidirectional
Diameter: 4.5 mm
Längd: 3 mm
Dimensioner: Ø4,5×3,0 mm
Pris: 36:50 i tiopris inkl moms
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-05-06 19:49

hmm, gillar benen som lödning

hur mycket variera den ovanför 5khz?
har man bara en referens går det ju alltid att skapa en korrigeringskurva...

notering:jag simulerade baffelsteget för en 6mm baffel (en ke 4-211-2 monterad i ett 6 mm rör) det var 1dB högre än baffelsteget för miken själv. vid 20khz. 0,5 dB vid 10 khz. så man bör nog montera dem i små rör...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-07 17:09

Gjorde en snabb fulmätning idag på Panasonic WM61, Veco Vansonic och den nya Sennheiser. Samtliga var kopplade "tvåtråd" in i datorns mikingång. Kurvorna visar inte något kalibrerat alls, men det går att jämföra kapslarna med varandra. Sennheiser blå, Panasonic röd och Veco grön.

Mätobjekt i basen var en tiotummare i en sluten 25 liter låda, mätt 1 cm fråm membran ~70% ut från centrum. Mätobjekt diskanten var en 1 tum dome liggande på skrivbordet, mätt 5cm rakt ovanför.

Bild
Bild

Panasonic och Sennheiser mäter till förvillning lika, Veco också upp till ~5-7 kHz, fast ~8 dB lägre. I diskanten har Veco en rejäl topp med max vid 15 kHz. Den går kanske att filtrera bort. Man skall inte glömma att Panasonic (och även då Sennheiser) har en långgrund diskanthöjning.

Sett bara på detta, samt pris, så väljer jag Panasonic, men det är säkert inte så enkelt. Jag mätte lite dist också men hann inte få ut nåt vettigt ur det. Jag antar kanske att Sennheiser är "bättre" på dist än Panasonic, men vet inte.

Det behövs lite riktiga mätningar nu ...:)

rikkitikkitavi skrev:hmm, gillar benen som lödning

Det var ben på Sennheiser också, tre stycken. :) Bara två på Veco ....

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-07 17:25

Den där Vecon ser lite rolig ut. Den lär väl brusa som ett vattenfall?

/Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-07 17:35

... aha, ja det måste man ju mäta också ..... :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-07 17:44

Ja tack! :D

Höjningen i toppen kan göra den lämplig som diffusfältsmick/ambiencemick.

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-05-07 18:40

iom att sennheiser har både source o drain tillgängligt samt jord (kapselhöljet) har man större möjigheter att laborera med olika kopplingar.

wm-61 får man ju skära lite i...

sennheisern skall vara känsligare om man läser databladet.

angiven känsliget a 10mV/Pa är ju som source follower koppling. det är ju detsamma som "linkwitzmod) vilket kan förklara dess lägre distortion.

kopplad på samma sätt som wm-61 databladet ,dvs driven av mikingången i judkortet hoppar känsligheten upp.

hade varit intressant att få detta verifierat :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-07 18:54

Nu var alla tre kopplade common source, alltså tvåtråd in i ljudkortet. Veco får man också skära lite i ... :)

Hur mäter jag brus enklast? Hade det varit en signal på 1 GHz hade jag tagit spektrumanalysatorn, men en sån har jag ingen för likström ... alltså för sånt under 100 kHz eller så ... :D

Finns det nån mjukvaruhistoria nånstans? Man kanske kan tuta in en ton i miken och titta på brustrumpeten från RTSect? I en liten dämpad mätbox kanske?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-07 19:42

Mätbox är nog klokast. Är ju hyggligt lätt att få till skulle jag tro.

Själv har jag bara jämfört fritt i rummet, kalibrerat med en vissling och sedan lyssnat på de inspelade spåren.

Gjorde inga FFT alltså utan använde moder naturs finkänsliga bio-scanners. :)

En box ska ordnas.. innan julafton iaf.

/Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-07 20:00

Det behöver nog inte vara så komplicerat, här är en från Brüel&Kjaer. Går nog att få till en gammal skokartong med nån avdankad hörlur som ljudgivare, och lite skumplast. :)

Sedan kan man väl mäta med RMAA på burken, ungefär som man mäter en förstärkare. S/N på miken är antagligen inte så där överväldigande stort, 60dB eller nåt. Jag vet inte, man kan ju prova.
Heeelt okalibrerat förstås .... :lol:

Bild
Hur gör mikrofonfolket?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-07 22:23

Man kanske kan underlätta för sig och kalibrera nivån i frifält med MLS eller chirp. När man sedan har en tillförlitlig siffra på mickens känslighet (eller så använder man fabrikantens spec) är det ju bara till å mäta bruset i mätboxen.

Tror inte min förklaring var direkt galant men är ganska säker på att du förstår vad jag menar ändå! :)

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-05-08 08:20

egenbruset mäter man väl genom att packa in miken i allt vad man har av sängkläder och kuddar och filtar mitt i sovrummet, mitt i natten efter att ha sagt till barnen att nu skall ni vara tysta , pappa skall mäta lite :)

(hustrun får acceptera att det kan mätas mer än en sak i sängen :)

SNR begränsas av mikarna runt 60 dB , egenbruset ligger i storleksordningen 5-15 uV.
Sedan har man mikförstärkaren, min ritning med TL072 har ca 2,5 uV
brus . Allt mätt 20-20000 Hz.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-08 09:27

kan man inte lyssna på miken för att bedämma egenbruset, lyssningstest brukar vara ganska avslöjande, i allafall för bedömningarna bra - medelmåttig - dålig
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-08 09:42

Celef,

jo det var det jag gjorde. Jag placerade två kulor på ett stativ några decimeter ifrån mig och kalibrerade till en vissling. På så vis kompenserade jag för olika känslighet.. men nu var känsligheten närapå identisk ändå förvisso.

När detta var gjort så var det bara till att dra upp volymen och lyssna på bruset direkt.

Fungerar såklart men det blir ju svår att jämföra mot andra mickar som andra mäter på om man inte har en gemensam referens.

Man får också vara vaken på bruset från preampen.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-08 09:43

rikkitikkitavi skrev:egenbruset mäter man väl genom att packa in miken i allt vad man har av sängkläder och kuddar och filtar mitt i sovrummet, mitt i natten efter att ha sagt till barnen att nu skall ni vara tysta , pappa skall mäta lite :)

Då får man nog titta på en FFT och inte på det totala bruset. Låga frekvenser tar sig ju igenom även det bästa av duntäcken! :)

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-05-08 09:51

ja, att mäta är ju jäkligt svårt, och att kunna mäta enskilda detaljer måste man nästan vara raketingenjör för
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-08 10:07

Piotr skrev:
Då får man nog titta på en FFT och inte på det totala bruset. Låga frekvenser tar sig ju igenom även det bästa av duntäcken! :)
/Peter

En liten tät låda av mdf med gångjärn, tätningslist och dämpmaterial borde väl fungera. Liknande den Brüel&Kjaer jag visade. Den släpper nog inte genom låga frekvenser utifrån så bra, tror jag.

Jag tänkte med ett litet element i ena änden, ett kapslat mellanregisterelement kanske. Då kan man tuta toner eller mäta tyst. Kanske lite LT på elementet för att få till basresponsen, så blandar vi in detaljerna från en annan intressant tråd också. :)

Kan väl inte vara så svårt att pilla ihop, måste bara jobba lite först, hemsk vad mycket jobb det har ramlat in på sista tiden. Verkar vara högkonjunktur nånstans ..... :)

Bild

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-05-08 11:13

Piotr skrev:
rikkitikkitavi skrev:egenbruset mäter man väl genom att packa in miken i allt vad man har av sängkläder och kuddar och filtar mitt i sovrummet, mitt i natten efter att ha sagt till barnen att nu skall ni vara tysta , pappa skall mäta lite :)

/Peter

absolut, en fft är nog nödvändigt eftersom 50 och 100 Hz kommer garanterat att slå genom.
lågfrekvent brus kommer ju främst som bakgrundsbrus från omgivningen, de siffror jag har angett är mestadels termiskt brus (sw
qrt Hz)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-08 12:25

rikitiki, har du fått nån mik?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-05-08 13:13

fick min i måndags...:)

har lödat fast den, shit var nervös jag var för att bränna FETen innuti.
Har inte testat den ännu. (håller tummarna)

det var rätt pilligt, tipset är att använda väldigt tunn och böjlig
kabel.

Skall man ha i det i ett rör 4-6 mm innerdiameter finns det inte plats att göra en ögla på benen heller.

ps mikmembranet är guldfärgat!!!

Har min IBF mik med tillhörande kalibreringskurva , en MCE-2000 (WM-60) samt Sennheiser att jämföra med.

Planen är att
1) testa känsligheten mha fast uppställning ca 0,1 m från basen på min 9LAEH vid olika ljudtryck, ca 80-110dB, frekvens ca 300 Hz.

Även distortion hoppas jag på.

2) testa frekvensåtergivningen. Här blir det svårt eftersom jag ännu inte har mikstativ och mikkapslarna ännu hänger i kablarna.
Tänkte mig att mäta med en diskant jag har liggande.

jmfr Svantes jämförelser, det är svårt att mäta exakt i diskanten.

får se när jag hinner med detta bara...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-08 13:40

Bränna FET-en .... :)

Jag brukar inte tänka så mycket på det, fast jag klappar ju inte katten
samtidigt som jag håller miken i andra handen ... :)

Det ska bli intressant att se vad du kommer fram till.

Här är mina små offer till mikbränningen. :)
Bild

å kapseln själv.
Bild

Jag kapade en pilbågspil och fick 50cm rör med 6mm ytter, det tänkte jag försöka använda till två mikar.

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-05-08 22:08

Jag har en mätlåda där man kan mäta ner till ca 200hz med stor noggranhet, teoretiskt. Mina mättester i lådan (har inte hunnit mer än testa än) visar att det går riktigt bra att mäta ner mot 10-20hz också.

Innan den är klädd:
Bild

Här är den delvis klädd:
Bild
Micken kopplas på ett rör på 8mm som sticks in från gaveln. Kopplingen är en RCA-hanne på micken och en RCA-hona på röret. Sedan kan jag flytta röret fram eller bak i lådan så att micken ligger på exakt rätt plats oberoende av micken/hållarens längd.
Det fins med denna låda är att jag kan mäta vad kanreflexer gör för mickens frekvensgång.

För basmätningar håller jag på med att bygga en låda på under 0,01 liter på mätsidan och 0,3 liter på baksidan av elementet. Jag gör som så att jag gjuter av membranet. Avgjutingen kommer jag att fylla med Plastic Padding. Därefter kommer avgjutningen att placeras ca 1mm från membranet. Genom ett hål sticker man sedan in mikrofonen så att mikrofonens yta livar med avgjutningen.
Jag har byggt en testlåda som dock inte hade denna avgjuting. Jag fick nöja mig med 0,1 liters låda att mäta i och ingen låda baktill alls.
Det fungerade över förväntan. Den mätte från ca 5hz upp till ca 300hz med god samstämmighet med den kalibrerade mätkurvan utan att kalibreringsfilen användes.

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-05-08 22:19

Så här ser en prototyp ut till min mikrofon.
Den färdiga versionen har en RCA-hanne i bakkanten av XLR-honan. Detta för att kunna välja vikle koppling man vill av de två.

Bild

Just nu framskrider arbetat med mikrofonerna och mätlådor långsamt då jag har en del husbestyr att ta tag i samnt ett datorprogram som måste bli färdigt före sommaren.

Föregående

Återgå till Teknikforum