En subba till rören?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

mulle

En subba till rören?

Inläggav mulle » 2009-05-13 17:34

Ngn som har erfarenhet av att koppla en sub till en Audion Premierline?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-13 19:12

Premier Line är väl ett försteg och går att koppla till vilket slutsteg eller delningsfilter som helst.
Den som vet mest, tror minst.

mulle

Inläggav mulle » 2009-05-13 19:33

Ja det är precis som du säger men jag undrar om det är ngn som testat och med vad och hur blev resultatet.
Sitter väldigt nöjd med diskant och mellanregister men saknar en del i basen ibland (oftast pga inspelningar)och skulle gärna ha möjlighet att påverka vid behov.
Kedjan ser ut som följer:SAT CD-fix/Nottingham Analogue-Audion PremierLine-Audion Silver Night 300b PP-Amphion Xenon.Hopknutet med Eichmann Express Ser 2.
Amphionhögtalarna kan ej Bi-ampas annars hade jag ju försökt den vägen.
Mvh teknisk nybörjare.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-13 22:32

Fina grejer du har mulle.

Till den anläggningen skulle det passa fint med ett aktivt delningsfilter kopplat till din förförstärkare.
Till delningsfiltret kopplar du två stereosteg, det ena till dina fina högtalare (det steget du redan har) och det andra till två subbasar.

Jag föreslår Ino audios aktiva filter CS-80, som delar vid 80Hz, men har även en knapp där du kan bypassa, välja att köra fullregister i dina Xenon som tidigare, utan subbasar, då behöver du inte sätta på slutsteget till subbasarna. Kan vara mycket användbart ibland.

Vilka subbasar som passar ihop med Xenonhögtalarna får du allt läsa om här i alla subbastrådar och begrunda, vad du egentligen behöver. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

mulle

Inläggav mulle » 2009-05-18 22:34

Glömde tacka.

Tack för tipset.

Mulle.

Återgå till Teknikforum