Placering av kondingar, vad skall man tänka på?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Placering av kondingar, vad skall man tänka på?

Inläggav Ceder » 2009-05-21 20:02

Hej, jag har kommit över 20 st. elektrolyter till bra pris. Tanken är nyttja dem till en förstärkare jag tänkte bygga.

Mitt "problem" är att jag vill använda alla 20, men då de är 5x8 cm stora så blir det rätt trångt..

Undrar därför om det är några problem förknippade med att montera så många kondingar direkt emot varandra (för att spara plats) eller bör man ha en luftglipa? (om "ja" varför och hur mycket)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-21 21:39

De blir inte varma och monteras ofta alldeles intill varandra utan problem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-21 22:10

Vid själva inkopplingen gör du så att sladdarna går från likritaren till kondingarna. Sedan en annan sladd från kondensatorpaketet till förstärkaren. Alltså, kondingarna ska inte ligga som en blindtarm.

Om den fysiska placeringen kan jag dra en anekdot från verkliga livet:
på RIFA ville man stressa en konding under test och placerade andra kondingar runt den och körde ström genom dem för att få dem varma och på så sätt utsätta provkondingen för extra värme. Resultatet blev det omvända. Vad som hände var att den varma luften runt kondingarna steg snabbare och in drogs massa mer kall luft som bidrog till att kondensatorerna kyldes av istället.

Alltså, jag tror inte du behöver bekymra dig.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-05-22 00:59

Hursomhelst, dra inte onödigt långa sladdar till kondensatorerna! :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-22 02:18

Man ska ju även tänka på att de kondingar som avkopplar förstärkarkretsen växelströmsmässigt, ska sitta så nära som bara möjligt kretskortet med trissorna eller elektronröret i det fallet.
Växelströmsbanan ska hållas väldigt kort.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-22 12:21

Se till så att inte kondensatorernas ytterhölje nuddar varandra.

Jag har sett skräckexempel på nakna elektrolyter där ytterhöljet har varit i metall. Sedan sitter de i en fullvågslikrikning, både på + och - spänning och med mindre än en ½ mm distans mellan elektrolyternas höljen.

En lätt petning på en elektrolyt så att två elektrolythöljen nuddar varandra varav den ena går på +matning och den andra går på -matning och det kommer ovillkorligen att säga POFF 8O :(

Har elektrolyterna heltäckande plastisolation så sig så uppstår ej problemet.

Men jag har även sett skräckexempel på förstärkare som har blivit så varma att plasthöljet runt elektrolyterna har spruckit :( Och Elektrolyterna hade ett avstånd mellan varandra på 1 mm. Det såg lite farligt ut.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-05-22 12:22

Så här kan det kopplas t.ex.
Bild

Här använder jag dubbla bryggor för att få bra dragning av sladdarna till alla kondingar. Ström från brygga, till konding, till konding osv och sedan till slutsteg.

//Michael

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-05-22 12:32

Tack för alla svar, det skall nog gå bra detta :D

Måste dock erkänna att dom tog större plats än vad jag räknade med, men nu tror jag mig ha en placering som funkar.

Nu skall jag bara jaga rätt på en ringkärna och kylflänsar, beställa lite övriga komponenter på Conrad, sedan kan man börja bygga!

Återgå till Teknikforum