4 ingångar och 5 apparater

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
manger

4 ingångar och 5 apparater

Inläggav manger » 2009-05-21 13:29

Jag har en Primare A20 med 4 analoga ingångar. Till denna vill jag koppla 5 apparater (CD+DVD+DVD2+TV+Dator). Måste man ha en sån där liten ful och dyr "omkopplarelåda" bredvid eller kan man använda en 1:2-adapter till de två apparaterna som man aldrig använder samtidigt? Skapar detta problem?
Bild
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-05-21 13:43

Det kan ibland bli problem, men det beror ju på hur utgångarna du kopplar ihop är konstruerade. du kopplar ju ihop fel ände så att säga , men det brukar sällan gå sönder, ibland låter det illa, ibland ändras signalnivån, ibland funkar det ok, men kom ihåg att stänga av den apparat du inte använder, att båda signalkälorna är påslagna är inte bra, och kan ge skador på apparaterna.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-22 09:45

Kan du inte bygga en egen omkopplarlåda i en liten zinkburk du lackat i snygg färg, 3 par RCA-kontakter och en liten fin omkopplare?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-05-22 09:53

soundbrigade skrev:Kan du inte bygga en egen omkopplarlåda i en liten zinkburk du lackat i snygg färg, 3 par RCA-kontakter och en liten fin omkopplare?

Visst skulle jag kunna det men jag vill ha ett absolut minimum av apparater och lådor - och de som finns ska kunna styras med fjärrkontroll... :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-22 09:58

Skippa ena DVD-spelaren ... :)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-05-22 12:22

soundbrigade skrev:Skippa ena DVD-spelaren ... :)

Det är inte så att du kan koppla den femte apparaten via en annan?

Ibland har t ex DVD-spelare två scartar, där den ena kopplas vidare till ut-scarten när DVD är avstängd, och om man går den vägen (via adaptrar?) så kopplas den 5:e apparaten (le cinquième appareil) fram till DVD-ingången.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-05-22 13:52

soundbrigade skrev:Skippa ena DVD-spelaren ... :)

Den ena är en super-DVD-spelare - men spelar inte brända skivor,
den andra är en billig-DVD-spelare - men den spelar brända skivor...

n3mmr skrev:
Det är inte så att du kan koppla den femte apparaten via en annan?

Ibland har t ex DVD-spelare två scartar, där den ena kopplas vidare till ut-scarten när DVD är avstängd, och om man går den vägen (via adaptrar?) så kopplas den 5:e apparaten (le cinquième appareil) fram till DVD-ingången.

A-ha! Maybe? Me check tonight... :)

Återgå till Teknikforum