Att använda en 6.1 hemmabioreciver som sex slutsteg..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Att använda en 6.1 hemmabioreciver som sex slutsteg..

Inläggav peetwa » 2009-05-24 23:09

Oki!

Jav har en cd-spelare med volym inkoplad till ett aktivt delningsfilter (tvåvägs plus sub alla med separat volym). Med denna vill jag driva ett par diskante ett par midbasar och ett par subbasar.

Ett sett att lösa det hela är med 3 par slutsteg tex Behringer A500. Men jag söker i nulget en prisbillig temporär lösning. Det finns gott om begade 6.1 reciver på marknaden för billiga priser. Nu undrar jag om det är möjligt att koppla delningsfiltret till tex en denon 1604 och driva högtalarna ovan?

Bild

Bild

Finns det några uppenbara hinder för att göra den kopplingen jag beskriver?

Finns det några negativa sideffekter?

Finns det en prisbilligare lösning jag förbisett?

Ps. om det blir förlite bullevr i basen kan jag fixa två monoblock på 250 watt till den.

Den samme

Edit: Länkar till bilderna på 1604

http://www.lightav.com/home/denon/avr1604Front.jpg

http://www.lightav.com/home/denon/AVR1604Back.jpg
Senast redigerad av peetwa 2009-05-25 13:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-25 00:39

Bilderna fungerar inte, men om du kan växla källa externt kan du koppla in dig på 6ch/in lågnivå, stänga av alla filter och skruva på volymratten tills du hittar lagom gain. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-25 02:57

Har för mig att detta diskuterats och verkställts för några år sedan, med bilder och allt.
Slutstegsdelarna klipptes loss för att skapa main in till samtliga.
Med hjälp av kopplingsschemat ska det gå att lösa snyggt.

Prova sökfunktionen här, Googla, eller fråga Paa.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-25 09:15

nolimitsoya skrev:Bilderna fungerar inte, men om du kan växla källa externt kan du koppla in dig på 6ch/in lågnivå, stänga av alla filter och skruva på volymratten tills du hittar lagom gain. :)

Jag kan växla källa externt så det blir inget problem. Det aktiva delningsfiltret har separat gain för varje kanal så det borde lösa sig. Så om jag har förstått dig rätt så finns det ett läge på förstärkaren där man kan koppla 6ch/in lågnivå. Kopplar man förbi förstärkaren volymkontroll då eller kommer den fortfarande att fungera (det kommer iof att lösa sig vilket som men det skulle kännas bra att kunna justera volymen med förstärkarens volymkontroll.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-25 09:17

Ragnwald skrev:Har för mig att detta diskuterats och verkställts för några år sedan, med bilder och allt.
Slutstegsdelarna klipptes loss för att skapa main in till samtliga.
Med hjälp av kopplingsschemat ska det gå att lösa snyggt.

Prova sökfunktionen här, Googla, eller fråga Paa.

Tackar för tipset! Men jag vill inte behöva modifiera förstärkaren. Tror du att det går ändå?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-25 13:52

Skall jag tolka tystnaden som att det går?

//

Ivrig

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-25 14:02

....eller inte.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-05-25 14:22

Det funkar....

5.1 - 6.1 - 7.1 ingången (som är gjorr för att köra en extern processor) är sådan att:
Man väljer den ingången på ingångsväljaren och sedan går då signalerna från 6.1 ingångarna till volymkontrollen (förmodligen via nåt buffertsteg) och sedan direkt till respektive inbyggt slutsteg.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-05-25 14:26

Finns vissa små risker om du har små barn hemma......

Säj att du har volymkontrollen på kl 12 när du kör din setup och så kommer det en unge och pillar om från 6.1 ing till radio och samtidigt lyckas växla till "party" läge (allt ljud ut i allal högtalare)
pffffffffviiippp i diskanterna :wink:

Liten risk men sätt diskanterna att drivas av surroundslutstegen så minskar du risken.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2009-05-25 14:30

Hej
Ej helt övertygad, på min Denon och mina Yamaha finns 6 linje ingångar
MEN en är SUB och den går INTE till något slutsteg.

MVH
BamBam

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-25 14:35

avr7000 skrev:Finns vissa små risker om du har små barn hemma......

Säj att du har volymkontrollen på kl 12 när du kör din setup och så kommer det en unge och pillar om från 6.1 ing till radio och samtidigt lyckas växla till "party" läge (allt ljud ut i allal högtalare)
pffffffffviiippp i diskanterna :wink:

Liten risk men sätt diskanterna att drivas av surroundslutstegen så minskar du risken.

Mvh

Stefan

Jag har inga barn, men det är mycket tänkbart att jag själv skulle kunna åstakomma något liknade. :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-05-25 14:58

BAMBAM skrev:Hej
Ej helt övertygad, på min Denon och mina Yamaha finns 6 linje ingångar
MEN en är SUB och den går INTE till något slutsteg.

MVH
BamBam

Är det 5.1 eller 6.1?

Ok! Jag förstår vad du menar.

Det finns alltså följande ingångar.

Surround R + L
Subwoofer
Center
Front R + L

Och följande utgångar.

Front speaker system A R + L
Front speaker system B R + L
Surround speaker system R + L
Surround Back speaker system
Center speaker system
Och sub lågnivå

Om man skulle köra med endastrecivern som förstärkare så skulle man tvingas sägga båda subbarna på en förstärkare (center). Det känns som om det skulle begränsa den maximala lyssningsvolymen rätt kraftigt.

Är det någon som vet om man får samma problem på en 7.1 förstärkare?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-26 02:03

peetwa skrev:Så om jag har förstått dig rätt så finns det ett läge på förstärkaren där man kan koppla 6ch/in lågnivå. Kopplar man förbi förstärkaren volymkontroll då eller kommer den fortfarande att fungera (det kommer iof att lösa sig vilket som men det skulle kännas bra att kunna justera volymen med förstärkarens volymkontroll.

Det du egentligen vill ha är vad som brukar märkas upp som Main In. Det finns nästan garanterat inte på enklare Denonrecievers, och knappt på några integrerade flerkanalsförstärkare alls numera. En fullösning är som sagt att gå via de analoga lågnivåingångarna, om det finns några, stänga av recieverns alla interna filter, ställa volymratten där den ger en lagom gain och sedan låtsas som om den inte fanns.
Vill du ha en mer puristisk lösning än så blir det nog till att ta fram lödpennan och börja leta servicemanualer.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2009-05-26 10:04

Just vad jag försökte beskriva, även på min billigare yamaha 6.1
finns bara
Surround R + L
Subwoofer
Center
Front R + L

Således finns bara 5 slutsteg tillgängliga utan elektriska ingrepp i apparaten.

- B

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-06-09 22:49

Typiskt har en 5.1 reciever 5 slutsteg, så man behöver således en 6.1 eller mer för att kunna plocka ut 6 slutstegskanaler.

Jag har moddat en 2105:a för att komma åt slutstegen på samma sätt som du vill (länge sedan nu men det skall finnas en tråd om det här på faktiskt som någon påpekade tidigare i tråden). Just nu tjänstgör den faktiskt som "nödförstärkare" till mit Ino-system (Ino i32/PY-2 +6xA2), dvs jag delar sidosystem/bas aktivt och använder back-surround stegen för att driva basarna. Som källa använder jag en Panasonic BD80 kopplat analogt till 5.1 ext in på 2105:an.

Förutom att koppla isär förstegskortet och slutstegskortet och istället koppla en extern breakout-box till slutstegskortet så har jag numera också moddat relästyrningen och mute-signalerna så att inte slutstegen stängs av beroende på vad recievern tror att den avkodar (tvåkanal, 5.1 eller 7.1).

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-06-10 23:32

En 7.1-receiver med analog 7.1-ingång kräver ingen moddning för att göra jobbet.

Peetwa, du har PM 8).

Hevi, om du inte misstycker postar jag en länk till din moddartråd - jag tycker att den är intressant för den som vill nyttja både för- och slutsteg i sin AVR:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Återgå till Teknikforum