Jag gjorde som så att jag anslöt en korskopplad EKK via A utgången och till de nerdre terminalerna på högtalaren som har fasta bleck mellan diskant/bas terminalerna. Sedan en van den hul (separerade ledare med 1 cm) till B utgången och diskant terminalen på högtalaren.
Rattade sedan fram och tillbaka mellan A och B utgången. Kunde inte höra en enda liten skillnad i ljudet. Då jag inte växlar mellan a och b utan bara har en kabel ansluten tycker jag mig kunna höra en ganska stor skillnad mellan kablarna. Van den hul har en mjukare diskant och rundare bas medan EKK´n känns mera öppen.
Har jag missat ngt i mitt experimenterande med a+b utgången eller är det bara gammal hederlig placebo som gör att jag tror mig höra skillnader när jag stänger av och byter kabel istället för att snabbt växla mellan a och b?
Att kablarna sitter ihop (via bläcket mellan terminalerna) vid a+b testet borde ju inte spela någon roll då kabel b (van del hul) som är kopplad till diskanten inte är ikopplad i förstärkaren då jag kör på a utgången.
Det blir ju visserligen dubbel kabellängd som blir spänningssatt men lasten ligger ju bara efter halva kabeln så resterande kabel som inte används borde ju inte göra påverkan.
Eller har jag helt fel?