Ansluta mic till mitt M-audioljudkort, micpreamp ett måste?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Ansluta mic till mitt M-audioljudkort, micpreamp ett måste?

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-12-01 18:11

Hej på er,

Jag har ett M-audio Audiophile 2496 som jag tänkte ansluta en mikrofon till och märkte då att det inte hade den där lilla mic-ingången som mitt gamla kort hade... :D

Är mixer eller micpreamp ett måste för att ansluta min mikrofon till ljudkortet...? Om så är fallet vart får man tag i billigast möjliga sådan...? Om jag är helt fel ute och det inte är fallet så berätta hur jag går tillväga om ni vet. Tack på förhand.

MVH. Christian

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-12-01 22:11

Du har alldeles rätt i ditt antagande. Mick-preamp är ett måste eftersom ditt kort bara har linjeingångar och mikrofonens utsignal är svagare än så.

Jag föreslår att du köper en billig och bra mixer. Då kan du ha mycket mer skoj än med bara en pre-amp (även om en sådan stundom håller högre kvalitet).

Jag föreslår Behringer UB802. 495 kr hos Förstärkardoktorn.
http://www.behringer.com/UB802/index.cfm?lang=ENG
Finns även en enklare variant med bara en mick-preamp för en hundring mindre.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-01 22:32

Javisst! Och förutom lägre störnivå så får du stereo.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-12-01 22:46

Jippi... gissade alltså rätt... :wink:

Tack för era svar.

Så en mixer är alltså att rekommendera. Den där sista notisen med "Och förutom lägre störnivå så får du stereo" förstår jag dock inte, blir det mono med ett vanligt micpreamp eller är det beroende på vilken modell man väljer?

En annan fråga, om jag ska leta begagnat... vad ska jag då leta efter för märke/modell...? Annars var ju priset rätt hyggligt på Förstärkardoktorn, nackdelen är att jag bor 40 mil norrut. Ska kika på Musikbörsen här i stan. (Sundsvall)

MVH. Christian

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-01 23:56

AnotherDrinkPlease skrev:Den där sista notisen med "Och förutom lägre störnivå så får du stereo" förstår jag dock inte, blir det mono med ett vanligt micpreamp eller är det beroende på vilken modell man väljer?

Ja, de flesta vanliga ljudkort har bara mono på mikingången, och nån lågvoltsfantommatning på mittstiftet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-02 01:30

Hej!

Att billigaste MicPreA*mpen är helt litet BehringerMixerbord ej förvånA* härstämma utur utrycket:
Billig, billigare, Behringer! Obs, behöver inte vara kasst bara för det är billigt!

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-02 11:44

Behöver ej vara värdelöst nej, men jag skulle åtta dagar i veckan välja någonting annat.

I Behringers mixerbord sitter det bl.a. opampar som är konstruerade för digital användning i industrin. Tror ni att de brusar? Det kan jag lova att de gör...
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2004-12-02 11:59

Notera dock att den billigaste Behringern inte har fantommatning av micken utan den första som har det är nog UB802.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-12-02 12:51

Jaha, nu sätter ni griller i huvudet på mig. Vad skulle ni två grabbar välja då...? Vill ju som sagt komma undan så billigt som möjligt också.

MVH. Christian

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-02 14:18

Något i samma prisklass från Phonic kanske? Tekniskt sett kanske det inte är någon enorm skillnad, men Phonic sysslar åtminstone med egen R&D.

Vill minnas att jag har sett ett litet bord som det står Phonic på hemma hos en viss Öhman, så det är nog inte så uselt :)

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-12-02 20:59

Behringers mixerbord är inte bäst, men inte värdelösa.
Brusnivån är inte perfekt, men inte oacceptabel för hemmabruk.

Don efter person (eller snarare syfte).
Skulle tippa på att bruset från datorns nätaggregat är värre än det i preampen. Tippa, märk väl.

Definitivt bra mycket bättre preamp i en billig mixer än de som hänger med de flesta ljudkort. Inte ens samma liga, för att uttrycka sig så exakt och sakligt som möjligt.

<EDIT >

kanske ska påpeka att det inte bara är Behringer som gör billiga hyfsade mixerbord. Finns även nästan identiska från Alto, Phonic, Alesis och allt vad de kan tänkas heta. Man kan nog förmoda att det är samma fabrik för många av dem och så bara "brandas" de olika. Jag har hört från flera ställen att om man väljer nåt märke kanske Alto är att föredra. Mycket lösa rykten, men jag tror de baserar sig på att de har egen tillverkning och få sägs bygga med lite mer omsorg. Kan inte intyga sanningshalten i detta. Till skillnad från Behringers modeller har också Alto strömbrytare, vilket jag personligen ser som en stor fördel. På grund av detta har jag önskat mig ett Alto S-6 i julklapp av tomten. Den har även lite fler snygga ljusdioder, he he. (Altos S-6 är deras motsvarighet till Behringers UB802. Nästan helt identiska, med dessa små skillnader).

</EDIT>

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2004-12-02 22:46

Får se hur jag gör... användningsområdet är inte så invecklat i det här stadiet. Ska bara koppla in ett headset så jag kan utnyttja IP-telefoni för att prata med min flickvän som är långt bort nu och då.

Kort och gott för att göra något åt min telefonräkning. Så för detta headset krävs det säkert ingen invecklad pryl. Tänker dock lite framåt och det kan ju hända att jag vill utnyttja ev. köp till annat.

MVH. Christian

PS. Har ett annat ljudkort i datorn med micingång... kan man ha bägge samtidigt...? dvs. ljudet in på ena ljudkortet och ut på det andra. DS.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-03 00:24

AnotherDrinkPlease skrev:Får se hur jag gör... användningsområdet är inte så invecklat i det här stadiet. Ska bara koppla in ett headset så jag kan utnyttja IP-telefoni för att prata med min flickvän som är långt bort nu och då.

Kort och gott för att göra något åt min telefonräkning. Så för detta headset krävs det säkert ingen invecklad pryl. Tänker dock lite framåt och det kan ju hända att jag vill utnyttja ev. köp till annat.

MVH. Christian

PS. Har ett annat ljudkort i datorn med micingång... kan man ha bägge samtidigt...? dvs. ljudet in på ena ljudkortet och ut på det andra. DS.

Det går utmärkt att ha flera ljudkort i datorn samtidigt, och om bara programmen kan hantera dem så ska det fungera. Windows stödjer det iaf.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-04 19:20

Hej!

Eftersom alltihop ändå bara är MackieKopior (Behringer mer, övriga mindre) ska du
givetvis köpa Mackies minsting uti TapcoSerien: TA*PCO 6306 för 995 kr... inkl moms!

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-04 20:01

Handlar det bara om IP-telefoni så är en vettig mikrofon/headset mycket viktigare än en bra preamp!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-04 20:35

Hej!

d har helt rätt! (Telefoni, konstigt det ska ju vara musik mannen, music man, music!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-04 20:38

Det finns ett klassiskt rock 'n' roll-uttryck jag vill dela med mig av:

SKIT IN=SKIT UT

Så var det sagt 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-05 22:30

Hej!

Gåslever & Hummer in... Skit Ut!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-05 22:48

Så mag-tarmkanalen är alltså... färgande?

Återgå till Teknikforum