Lite vinklat

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Lite vinklat

Inläggav Ranefjord » 2004-12-05 05:25

HTA

Ok... vi talar pickupens vinkel mot skivan... inte höjden på armen utan puppans vinkel mot skivan. Jag har hört en del stories om hur liten / hur stor betydelsen är. Hur stor betydelse är själva vinklen?

Jag påstår... Den är grymmt viktig. Kanske den viktigaste inställningen på en skivspelare, när vi talar det där lilla sista, när man satt standardinställningarna.

Så... Ge mig feedback! Har ni några knep för att hitta den perfekta vinklen förutom diverse inställningspapper/hifinews skivor? Själv lyssnar jag. Har inte hittat någon riktigt bra mapp än.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Lite vinklat

Inläggav Bill50x » 2004-12-05 19:43

Ranefjord skrev:HTA

Ok... vi talar pickupens vinkel mot skivan... inte höjden på armen utan puppans vinkel mot skivan. Jag har hört en del stories om hur liten / hur stor betydelsen är. Hur stor betydelse är själva vinklen?

Jag påstår... Den är grymmt viktig. Kanske den viktigaste inställningen på en skivspelare, när vi talar det där lilla sista, när man satt standardinställningarna.

Så... Ge mig feedback! Har ni några knep för att hitta den perfekta vinklen förutom diverse inställningspapper/hifinews skivor? Själv lyssnar jag. Har inte hittat någon riktigt bra mapp än.

Lyssna är en bra metod men ganska tidkrävande. Å andra sidan ägnar man sig inte åt hifi för att spara tid... :-D

Men det är en komplex historia, bland annat ändrur du vinkeln mot skivan med olika nåltryck. Ett högre eller lägre nåltryck behöver inte ge den skillnad man tror, det kanske snarare är ändringen av vinkel som ger resultatet...

Rimligen borde en distmätning (med en testskiva med rena toner inspelade) kunna påvisa skillnader mellan olika vinklar (kan ju tex ställas in genom att höja och sänka tonarmen i basen) och olika nåltryck i kombination.

Ett av bekymren är att inte alla vinylskivor är graverade med exakt samma vinkel, trots standardisering på området.

En annan variabel som ställer till det är att det är nålarmens vinkel mot skivan som är standardiserad. Vid denna vinkel förutsätts det att nålen i sig är 90 grader mot skivan. Så är ju inte fallet och här får man välja mellan pest och kolera, dvs är det nålarmen/spolarnas vinkel mot skivan som är det viktigaste eller nålens vinkel i spåret? Är man riktigt tuff så böjer man, om nödvändigt, på nålens vinkel i förhållande till nålarmen. Därefter lyssnar/mäter man resultatet av olika vinklar mellan nålarm och skiva - och med lite olika nåltryck....

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-05 21:10

Jag tror inte att jag har svaret, men skulle ändå vilja förstå vilken vinkel du menar, det finns ju tre stycken.

1. Vinkeln mellan pickupens och spårets längsriktning. Det är den som varierar en gnutta när pickupen går i olika spår (och som brukar ge upphov till vinkelfel). Denna vinkel bör vara 0 grader.
2. Vinkeln som nålen har mot skivans yta, när man tittar på pickupen från sidan. Den kan ändras med nåltrycket eftersom nålen sviktar (roterar runt nålens upphängningspunkt) och med höjden vid tonarmens bas. Denna vinkel bör vara samma som gravernålens, dvs förmodligen 90 grader.
3. Vinkeln som nålen har mot skivans yta, när man tittar på pickupen framifrån. Denna vinkel borde väl aldrig vara annat än 90 grader.

Så vilken vinkel menar du?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-05 21:12

Nja, dosans nål har, om jag minns rätt, 18 graders vinkel. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-05 21:20

Svante: Vinkel #1

Den bör f ö ändras med anti-skatingen oxå vilket gör det till ett hopplöst projekt att justera rätt i mina ögon....
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-05 21:20

Morello skrev:Nja, dosans nål har, om jag minns rätt, 18 graders vinkel. 8)

??? Det visste jag inte. Menar att du vinkel 2 i min beskrivning skulle vara 90-18=62 grader? Det låter o-optimalt, tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-05 21:23

Naqref skrev:Svante: Vinkel #1

Den bör f ö ändras med anti-skatingen oxå vilket gör det till ett hopplöst projekt att justera rätt i mina ögon....

Jajustdet, det tänkte jag inte på. Nu ska väl antiskatingkraften vara konstant, men iaf. Och överhänget förstås.

Man kanske skulle lägga ner vinylen och börja fundera på nåt annat medium. Hmm... Man kanske skulle hitta på nåt optiskt. Lasrar är billiga numera har jag hört. Kanske kan man lagra ljudet som en serie mätvärden, som siffror liksom. Hmm... 8)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-05 21:53

"IEC standard for VTA states 20 ± 5 deg"

Dock är SRA; Stylus Rake Angle, av högre betydelse. Ska vara 88°. Goda källor som postats tidigare:

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/ ... 12384.html

Intressant

T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-05 22:01

Där ser man, eftersom rotationsaxeln (vid nålens upphängning i pickuphuset) inte kan ligga i skivans plan blir det alltså bättre om nålen inte går rakt ner i spåret utan "hakar i" litegrann. Intressant, man lär sig nåt nytt varje dag.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-05 22:20

Jag tror att nålen är lite vinklad vid själva graveringen så att lacket "grävs upp". Sen vet jag inte hur stora skillnader det är mellan olika graverutrustning, med det rör sig säkert om 88°±2°.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-06 01:52

Olika nålgeometrier är olika känsliga. Tar man dom smalaste typ VDH gäller inlyssning med spårtestskivor. Ett annat problem är att många (flesta) tonarmar har ett fast skal numera vilket betyder att om man måste höja/sänka armen så kommer skalet att "tippa".
Det är viktigare att nålen spårar rätt i skivan än att armen är horisontell-
Att montera en fin pickup nästan rätt kan göra att den låter tämligen mediokert. Även matchningar av fjädringsmjukhet kontra rörlig massa på armen är viktigt eftersom dom flesta skivorna är ocentrerade/buckliga så man vill ju inte att armen skall gunga utan kunna hålla ett konstant avstånd till skivan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-06 14:05

Morello skrev:Nja, dosans nål har, om jag minns rätt, 18 graders vinkel. 8)

Men det är ju den vinkeln (ungefär) som nålarmen ska ha i jmf mot vinylen? Då skulle ju nålarmen inte behöva vara krökt längst ner vid nålen och det är den alltid (undantag: någon Decca-pickup).

Vi får väl surfa runt lite på nättet och kolla?

/ B

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-12-07 01:40

ojdå... hade jag gjort ett inlägg här?! 8) Måste varit under en av mina blackouts... *host*. Minns nada! :?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2004-12-07 13:04

Ranefjord skrev:ojdå... hade jag gjort ett inlägg här?! 8) Måste varit under en av mina blackouts... *host*. Minns nada! :?

Sa nu efter konstant vinylspisande de senaste veckorna, vad har du sjalv att saga om din fraga? Hur ar din vinkel? :)
Redaktör på Faktiskt.io

Återgå till Teknikforum