Ranefjord skrev:HTA
Ok... vi talar pickupens vinkel mot skivan... inte höjden på armen utan puppans vinkel mot skivan. Jag har hört en del stories om hur liten / hur stor betydelsen är. Hur stor betydelse är själva vinklen?
Jag påstår... Den är grymmt viktig. Kanske den viktigaste inställningen på en skivspelare, när vi talar det där lilla sista, när man satt standardinställningarna.
Så... Ge mig feedback! Har ni några knep för att hitta den perfekta vinklen förutom diverse inställningspapper/hifinews skivor? Själv lyssnar jag. Har inte hittat någon riktigt bra mapp än.
Lyssna är en bra metod men ganska tidkrävande. Å andra sidan ägnar man sig inte åt hifi för att spara tid...
Men det är en komplex historia, bland annat ändrur du vinkeln mot skivan med olika nåltryck. Ett högre eller lägre nåltryck behöver inte ge den skillnad man tror, det kanske snarare är ändringen av vinkel som ger resultatet...
Rimligen borde en distmätning (med en testskiva med rena toner inspelade) kunna påvisa skillnader mellan olika vinklar (kan ju tex ställas in genom att höja och sänka tonarmen i basen) och olika nåltryck i kombination.
Ett av bekymren är att inte alla vinylskivor är graverade med exakt samma vinkel, trots standardisering på området.
En annan variabel som ställer till det är att det är nålarmens vinkel mot skivan som är standardiserad. Vid denna vinkel förutsätts det att nålen i sig är 90 grader mot skivan. Så är ju inte fallet och här får man välja mellan pest och kolera, dvs är det nålarmen/spolarnas vinkel mot skivan som är det viktigaste eller nålens vinkel i spåret? Är man riktigt tuff så böjer man, om nödvändigt, på nålens vinkel i förhållande till nålarmen. Därefter lyssnar/mäter man resultatet av olika vinklar mellan nålarm och skiva - och med lite olika nåltryck....
/ B