Vad är kantdiffraktion?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrodanB

Vad är kantdiffraktion?

Inläggav GrodanB » 2004-12-07 08:55

Hej

Jag sitter och funderar på detta med kantdiffraktion. Det finns en del program som simulerar detta. Men jag hittar ingen koncensus till vad det faktiskt är.

Ibland är det baffelns ytan, ibland är det baffelns kant som är andledningen till problemet.

Kanske det är båda... Men med denna tråd vill jag se om vi kan nå fram till en förklarning och vilka åtgärder som finns.

Är det lönt att bry sig?
Är det ett problem primärt i mellanregistret? Diskanten?
Hörs det i diskanten?
Är det någon idé att runda av kanten med min fräs? (största radien 9.5mm)
Avsågning av kant i 45 graders vinkel á la Pip fungerar det? Eller är det bara en designgrej? Någon som har byggt utan den? Skillnad?

Denna avsågning ger ju en ny kant... skulle det vara kanten som är problemet borde ju det inte hjälpa...

tja, som ni ser har jag insett att jag inte vet nått... Ju mer jag läser ju mer verkar det gå isär. Så jag lämnar min fråga här istället.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-12-07 10:21

PI60 ser ju lite kul ut med sin kant! Om det nu finns något som heter kantdiffraktion borde väl den ha det? Bild[/url]

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-07 10:53

Baffeln ger normalt ett stöd när ljudvågen breder ut sig, dvs ljudvågen kan ej försvinna bakåt. När ljudvågen når baffelns kant försvinner stödet och man får en plötslig förändring i stödet och ger en reflex tillkabak till lyssnaren. Effekten är tidsfördröjd i förhållande till direktljudet, och intefererar således med detta. Det ger upphov till kantdiffraktion.

När det gäller 45° avfasning bildas två skarpa kanter. Den andra kanten ger en reflex som "fasar" ut effekten från den första. Avfasningens storlek är motsvarar bandbredden på filtret och halva avståndet är filtrets centerpunkt. 15 cm avfasning ger ett filter med centerfrekvens på ca 4.5 kHz, "bandbredd 2.25 kHz", om jag inte räknat fel.

Kantdiffraktionen kan också räknas med i elementets frekvensgång vid högtalarkonstruktionen och är inte alltid av ondo.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-12-07 11:05

Baffelstöd och kantdiffraktion är olika saker...?

Verkar som att vissa texter tar upp kantdiffraktion som det ljud som reflekteras från baffeln och därför skall baffelns yta minimeras. Detta skulle jag kalla "baffelstöd".Vilket trode ge en höjning av ljudvolymen. Dock inte dessa vågor man ser i frekvensgången vi mätning.

Det som ger frekvensgångens vågiga utseende skulle då vara det du påpekar. När baffeln tar slut.

Rätt?

Du får gärna fylla i texten mer om hur jag skall dimensionera ev. avsågad kant. i förhållande till filtret. Mycket intressant. Det är denna typ av info man behöver.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-07 11:24

Grodan,

jag var exakt lika förvirrad för några år sedan och ställde frågan till MoLT's frågespalt. Det finns några inlägg som du kan söka upp på forumet och experter som är bättre än mig på matematiken bakom avfasningens magi. Prova också den mer komplicerade "Baffel Diffraction Simulator". Både prg och manual är nyttiga.

http://www.pvconsultants.com/audio/diff ... wnload.htm

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-07 12:32

Kantdiffraktion gör att frekvensgången och framför allt spridningen blir ojämn. Ett sätt att minimera påverkan av kantdiffraktionen är att göra avståndet från ljudkällan (elementet) till kanten så utspritt och olika som möjligt. Tex genom att antingen göra flera kanter (avfasning) som på Ino-burkarna tex, ochÄ/eller att sätta elementen på ett sådant sätt att det blir så varierande avstånd som möjligt till kanten på baffeln (tex genom att sätta diskanten nära en kant på baffeln), och/eller göra kanten mindre abrupt/jämnare mha en avrundning. Ju större avrundning av kanterna desto lägre ner i frekvens begränsas påverkan av kantdiffraktionen.

Diffraktionen är även begränsad för lägre frekvenser iom baffelns storlek. Ju mindre baffeldimensioner, desto högre upp i frekvens begränsas diffraktionen. Man ser alltså att man kan bekämpa diffraktion från två håll samtidigt och faktiskt minimera diffraktionens påverkan nästan helt på detta sätt. Men tänk också på att baffelstorleken samtidigt spelar en stor roll i att begränsa spridningen (för högre frekvenser) bakom högtalaren.

Fördelen med avfasningar och att placera elementet nära en kant (för att få avståndet till kanterna utspritt) är att det är enklare att genomföra på en rätblocksformad högtalare. Nackdelen är att förändringar i frekvensgången i olika vinklar (ojämnheter i spridningen) finns kvar till stor del. Detta är fördelen med avrundningar, att diffraktionens påverkan på spridningen minskar. Spridningen blir jämnare.

Det bästa är egentligen en kombination av både avrundningar (eller avfasningar) och elementplacering. Den ideala baffeln ur diffraktionssynpunkt är en sfär med en punktkälla på. Med verkliga element, som är mera likt "ytkällor", kan se lite annorlunda ut, men i princip så gäller att så jämna övergångar med så stor krökningsradie som möjligt i förhållande till storleken på baffeln är det idéala.

Ett annat sätt att minska kantdiffraktion är att spridningsbegränsa ljudkällan tex genom att sätta en vågledare runt diskanten. Större koner för bas/mellanregister funkar i sig lite som en vågledare och begränsar spridningen för högre frekvenser. Detta kan man utnyttja i de kompromisser man behöver göra på baffeln, för att den ska bli praktisk att tillverka.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-07 13:21

Martin skrev: Den ideala baffeln ur diffraktionssynpunkt är en sfär med en punktkälla på.

Håller inte med. :)

Här är den ideala baffeln:
Bild

För sfären så måste man kompensera för baffelfunktionen i filtret, vilket man inte behöver för en oändligt plan baffel (om frekvensgången är rät).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-07 13:37

men som jag förstår det är det bättre att designa element med hänsyn til diffraktionen som uppstår.
läste att pi60 baselementet har bättre frekvensgång när den sitter i lådan än annars. men det är klart alla kan ju inte designa element som dom vill.. 8)

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-12-07 13:41

Hjälper det att fräsa ned elementet?

Varför?

Om det där är en ideal baffel, är det för att man får "bafelstöd" i alla frekvenser?

Detta är roligt att följa, skall läsa den manual som följer det excelarket som hänvisades till tidigare i tråden.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-07 13:48

GrodanB skrev:Om det där är en ideal baffel, är det för att man får "bafelstöd" i alla frekvenser?

Jepp! :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-07 14:47

Det blir andra seriösa problem med inwall montering. Det är inte alls den idéala baffeln, även om man kan tro det. :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-07 14:50

Sant att det inte löser alla problem. Man får exempelvis ingen invinkling av högtalarna om inte väggen är vinklad. Men det löser i a f problemen med kantreflexerna. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-07 14:50

inwall och oändlig baffel är inte samma sak... inwall har ju inte döddämpade väggar/golv/tak som i mätrummet på bilden...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-07 14:52

Naqref skrev:Sant att det inte löser alla problem. Man får exempelvis ingen invinkling av högtalarna om inte väggen är vinklad. Men det löser i a f problemen med kantreflexerna. :)
Det gör en sfärsik baffel också (med punktkälla på). Det blir ett jämt och kontrollerat baffelstöd från alla vinklar framför högtalaren. Det är ju idealiskt. :) Även om punktkällan i sig kanske inte är idealisk. Dessutom är det lätt att kompensera baffelstödet i den elektriska domänen eftersom stödet är hyffsat konsekvent i alla vinklar till skillnad från stödet från en ändlig plan baffel.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-07 17:10

Dock så måste man ju fixa baffelstödet på något sätt med klotet. Dessutom så finns det andra nackdelar med klotet i jämförelse med inwall-lösningen. Eller snarer fördelar med inwall i förhållande till klotet. :) Man får en högre verkningsgrad och man slipper reflexen i frontväggen helt (eller rättare så får man den jämt för alla frekvenser). Fast det är ju utanför diffrationsresonemanget...

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-12-07 18:06

I och med förflyttningen av denna tråd får man nog tillägga att alla förslag till åtgärder för att minimera är även det av stort intresse. Gärna exempel om någon har det.

Jag har själv sågat upp ett antal "bafflar" hemma som jag tänkte använda som test av olika sätt jag tror mig kunna påverka resultatet.

Men har inte kommit igång och mätt... Kanske nu till vinterledigheten...

Någon annan som vet nått?

Rekomenderad littratur?
Länkar? etc.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-07 18:40

GrodanB skrev:Baffelstöd och kantdiffraktion är olika saker...?

Nej, det är samma sak, fast sett med olika ögon.
GrodanB skrev:Verkar som att vissa texter tar upp kantdiffraktion som det ljud som reflekteras från baffeln och därför skall baffelns yta minimeras. Detta skulle jag kalla "baffelstöd".Vilket trode ge en höjning av ljudvolymen. Dock inte dessa vågor man ser i frekvensgången vi mätning.

Med det ena synsättet så ser man baffeln som liten vid låga frekvenser, och inser att vågorna "går runt" baffeln och högtalaren strålar i helrymd. Sen vet man att vid höga frekvenser kommer bara halva rymden att bestrålas. Denna halva rymd kommer att bestrålas av punktkällan och dess spegelbild i baffeln, dvs av två källor, dvs + 6 dB "baffelstöd".
Med det andra synsättet har man punktkällan, dess spegelnild, och en distribuerad källa längs baffelns kant. Var och en av dessa har samma styrka, men kantkällan har omvänt tecken. Vid låga frekvenser är avståndsskillnaden till alla källorna mycket mindre än en våglängd. Summan av källorna blir 1+1-1=1, dvs samma som en punktkälla i fri rymd. Vid höga frekvenser och om de olika kantdelarna har en oregelbundet längre väg till kantkällan (baffeln ska alltså inte vara cirkulär) så kommer de olika bidragen från kantkällan att hamna i ofas. "För varje del i ett visst fasläge så finns det en del i motsatt fas". Kantkällan kommer mao att ta ut sig själv. Kvar blir punktkällan och dess spegelbild, dvs styrkan blir 2 ggr en punktkälla i fri rymd, eller +6 dB.
Det fina med det andra synsättet är att det går att beräkna vad som händer vid medelhöga frekvenser, bara man har koll på alla löptider till de olika delarna av kanten.
GrodanB skrev:Det som ger frekvensgångens vågiga utseende skulle då vara det du påpekar. När baffeln tar slut.
Rätt?

Om kantreflexen kommer som en koncentrerad impuls så blir det interferens mellan den och direktljudet. Detta ger en vågig frekvensgång. Smetas kantimpulsen ut i tidsled, så kommer den att innehålla mindre högfrekvens, och då blir det ingen vågighet mot högre frekvenser. Om man har flera kanter, tex i form av en avfasad kant, så blir det flera reflexer, men var och en har mindre amplitud. I viss mån är detta likvärdigt med att placera elementet assymetriskt på en baffel med skarpa kanter. Undras om jag svarade på frågan...
GrodanB skrev:Du får gärna fylla i texten mer om hur jag skall dimensionera ev. avsågad kant. i förhållande till filtret. Mycket intressant. Det är denna typ av info man behöver.

Om du inte har hittat mitt lilla diffraktionsprogram så kan du ju prova det. Det klarar inte avfasade kanter, men brukar uppskattas för interfejset. "Edge" finns i min signatur.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-07 18:45

...och klotet är den ideala baffeln i meningen att baffelsteget blir maximalt slätt. Och frekvensen som man behöver börja lyfta basen bestäms av klotets diameter. Ökar vi klotets diameter så sjunker frekvensen, och ökar vi klotets diameter till oändligheten, så får vi en plan (oändlig) baffel.

Mao så är en oändlig baffel ett klot med oändlig diameter, så både Nq och Martin rätt :wink: .

Edit: tilltraslade ord.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-12-07 19:50

Man får tacka... Det klarnar mer och mer...

Någon som har en åsikt om nedfräsning?

Borde inte ett icke nedfräst element få ännu fler "kanter" som ger svagare men fler reflektioner?

The Edge skall helt klart testas.

Någon som har någon rekommenderad läsning? Både av enklare slag och lite mer avancerat.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-07 19:56

GrodanB skrev:Någon som har en åsikt om nedfräsning?

Jo, det ska nog göras så slätt det bara går. Framför allt brukar element (speciellt diskanter) vara cirkulära med källan i mitten. Man vill inte ha en kant som sitter på samma avstånd i alla riktningar, för blir det en reflex vid kanten så kommer hela kollijoxet på en gång i en enda vass impuls. Prova i Edge att sätta ett 25 mm element mitt på en 100 mm cirkulär (kan apprioximeras med en 40-hörning) baffel så får du se hur illa det blir.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-07 20:25

Någon som har en åsikt om nedfräsning?
Som sagt. Nedfräsning är i princip alltid bra. Särskillt på diskanter då som sprider bredare än basar för högre frekvenser. Ett "alternativ" eller komplement till nedfräsning och fasning mm är som jag nämde tidigare: en vågledare (liten hornladdning). Då blir spridningen från diskanten mer begränsad i de lägre registrena (i diskanten) vilket gör att mindre kantdiffraktion uppstår och påverkan av den blir mycket mindre. Fast det är nog överkurs.

Sedan rekommenderar jag att laborera ursinningslöst med excelarket som Thomas A länkade till. Det är så jag har fått den mesta infon om och förståelsen för kantdiffraktion. :)

Läsning är det dåligt med, det finns en del hemsidor som beskriver grunderna i diffraktion och lite exempel på vad som händer med frekvensgången on axis med en rund baffel osv. Men några riktigt bra djupdykningar har jag inte sett till. Har en artikel från en tysk tidning (i elektronisk form). Det är en jämförelse mellan olika kantfasningar och -avrundningar med mätningar av spridningen (!). Väldigt intressant att se faktiskt. Jag kan maila om någon vill ha.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-07 22:29

Martin skrev:Läsning är det dåligt med, det finns en del hemsidor som beskriver grunderna i diffraktion och lite exempel på vad som händer med frekvensgången on axis med en rund baffel osv. Men några riktigt bra djupdykningar har jag inte sett till. Har en artikel från en tysk tidning (i elektronisk form). Det är en jämförelse mellan olika kantfasningar och -avrundningar med mätningar av spridningen (!). Väldigt intressant att se faktiskt. Jag kan maila om någon vill ha.

Det finns en hel drös med artiklar i JAES om kantdiffraktion. Problemet är att de bitvis motsäger varandra och att matematiken inte är att leka med. Jag har en bra som räknar rätt som pdf, den som vill kan få den. Det är grovmattevarning i den dock... 8O

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2004-12-08 13:58

Hej

Jag har hittat detta på http://www.linkwitzlab.com om diffraktion:
http://www.linkwitzlab.com/diffraction.htm

längst ned i sin slutledning påpekar han att kantdifraktion är inget att ta för hårt på:

While I try to minimize visible diffraction ripples in the frequency response for good measure, I have no evidence that even strong diffraction effects have significant audible consequences, except for the transition region, the "baffle step", where radiation goes from omni-directional to forward firing.

Någon som har någon kommentar på detta?

Här pratar han om att det inte finns några signifikanta konsekvenser utom i "baffelsteget" och att de skulle ske när elementet går från "omni-directional to forward firing"...

Men försvinner inte "baffelsteget" ut ekvationen när elementet spelar primärt rakt fram?

Much is hypothesized, little is proven and much is overrated when it comes to diffraction.

Stämmer detta? Är det mest hypoteser?

Han har i sin FAQ en teoridel som han referar till:
http://www.linkwitzlab.com/faq.htm#Q8

Får nog läsa den några gånger till men vore intressan med lite input till texten.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-08 14:10

GrodanB skrev:Hej

Jag har hittat detta på http://www.linkwitzlab.com om diffraktion:
http://www.linkwitzlab.com/diffraction.htm

längst ned i sin slutledning påpekar han att kantdifraktion är inget att ta för hårt på:

While I try to minimize visible diffraction ripples in the frequency response for good measure, I have no evidence that even strong diffraction effects have significant audible consequences, except for the transition region, the "baffle step", where radiation goes from omni-directional to forward firing.

Någon som har någon kommentar på detta?

Här pratar han om att det inte finns några signifikanta konsekvenser utom i "baffelsteget" och att de skulle ske när elementet går från "omni-directional to forward firing"...

Men försvinner inte "baffelsteget" ut ekvationen när elementet spelar primärt rakt fram?

Much is hypothesized, little is proven and much is overrated when it comes to diffraction.

Stämmer detta? Är det mest hypoteser?

Han har i sin FAQ en teoridel som han referar till:
http://www.linkwitzlab.com/faq.htm#Q8

Får nog läsa den några gånger till men vore intressan med lite input till texten.

Jag har inte läst den sidan innan. Men tittar man på mätningarna som han gjort (on axis) så ser man signifikanta förändringar i frekvensresponsen beroende på baffeln. Dessutom nämner han bara kort om förändringar i spridningen.

Jag kan bara dra slutsatsen att han tänker aldeles för endimensionellt och drar för långtgående slutsatser. :) Diffraktion gör på normala bafflar responsförändringar i storleklsordningen +/- flera dB och förändras off axis. Det påverkar högst sannolikt ljudbildens sammansättning eftersom direktljudet (som varierar en hel del med vinkeln) blir svårt att få likadant från båda högtalarna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-08 16:20

Svante skrev:
Martin skrev:Läsning är det dåligt med, det finns en del hemsidor som beskriver grunderna i diffraktion och lite exempel på vad som händer med frekvensgången on axis med en rund baffel osv. Men några riktigt bra djupdykningar har jag inte sett till. Har en artikel från en tysk tidning (i elektronisk form). Det är en jämförelse mellan olika kantfasningar och -avrundningar med mätningar av spridningen (!). Väldigt intressant att se faktiskt. Jag kan maila om någon vill ha.

Det finns en hel drös med artiklar i JAES om kantdiffraktion. Problemet är att de bitvis motsäger varandra och att matematiken inte är att leka med. Jag har en bra som räknar rätt som pdf, den som vill kan få den. Det är grovmattevarning i den dock... 8O

Å, den vill jag gärna titta på. Den kanske blir ett bevis för att det var värt att läsa alla matematikböcker som finns i garderoben 8O
8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

manw

Kvartsstav!

Inläggav manw » 2004-12-09 10:48

svante skrev:
Om man har flera kanter, tex i form av en avfasad kant, så blir det flera reflexer, men var och en har mindre amplitud.

Kom att tänka på inför nästa projekt, kvartsstav, och få en stor radie på "kanten" (då jag saknar numeriskt styrd fräs i köket) då måste man väl smeta ut dessa kantreflexer en del?

I viss mån är detta likvärdigt med att placera elementet assymetriskt på en baffel med skarpa kanter. Undras om jag svarade på frågan...

Satt och lekte med "The Edge" härom kvällen, visste inte att detta (med kantreflektion) spelade SÅ stor roll på frekvensgången :cry:

Resultatet jag fick att det bästa för i det här fallet 165mm's elementet var att ha en baffel B=25cm H=40cm och placera detta cymetriskt och så nära överkanten som möjligt, det var vad programmet sa i alla fall. (+ en kompensering för baffelstödet som jag inte minns brytfrekvensen för här och nu)

Återgå till Teknikforum