Stinkande SL-1200

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Quadfreak

Stinkande SL-1200

Inläggav Quadfreak » 2009-07-11 11:46

För 2-3 år sedan bytte jag min Rega Planar3 skivspelare mot en beg Technics SL1210 mkll.
Saknar RB300 armen. (Den slirande remmen och den osmidiga varvtalsregleringen saknar jag dock inte).

Nu till själva frågan: För några dgr sedan märkte jag att det luktade diesel i vardagsrummet! Tittade ut om det möjligen var någon traktor i närheten som stank, men icke. Efter en stunds letande hade luktkällan identifierats, skivspelaren!!!???
Om locket har varit stängt en stund och sedan öppnas känns lukten mkt tydligt. Det luktar starkast när tallriken roterar men även helt avstängd doftar det diesel efter en stund.
Gummiduken (som förmodl är tillverkad av petroleumprudukter) har avlägsnats utan luktbar förändring.
Jag misstänker att det är ngn komponent som håller på att ge/brinna upp. Är det någon som har en aning?

Mvh/Quadfreak

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-07-11 15:55

kolla om det gått en konding i eller nåt annat som ser uppenbart slut ut.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-11 21:27

Oj, kan det vara motorn som går varm och värmer upp någon olja i anslutning till motorn?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-11 22:34

Kolla så att det inte är lagret som går varmt(bör smörjas var 2000:e drifttimma). Olja o ev nytt lager kan köpas här: http://www.kabusa.com/frameset.htm?/ .
Kolla under "Sound Accessories"/"SL1200 Accessories"

Prova med att köra tallriken några minuter o känn efter om spindeltappen är varm.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Quadfreak

Inläggav Quadfreak » 2009-07-13 12:26

Tackar för responsen!
Lagret är nu smort (trodde att de var permanentsmorda). Det är ngt som inte är 100% med lagret. "Locket" som sitter strax under mässingskonan har en tendens att glida ner mot lagret och skapa ett skrapande ljud.
Om man drar i axeltappen kan man flytta "locket/dammskyddet" ngn mm upp och lagret blir tyst. Hursom, lukten kommer vare sig från lager eller motor. Det kommer från tonarmsbasen (som var redigt kladdig). Lukten har inte försvunnit efter rengöring. Det som förvånar är hastigheten med vilken lukten har dykt upp. Såå det som återstår att felsöka är väl tonarmslyften som har ngn slags dämpare (för mjuklandning av nålen).

/ Mvh Quadfreak

Återgå till Teknikforum