Moderator: Redaktörer
kodapa skrev:Har inte ergonomin någon betydelse?
En gittar passar ju ganska bra i knät?
housemicke skrev:jag är intresserad av att bygga nåt instrument som låter skumt (okonventionellt), gärna av hushållsmaterial såsom ståltråd, plåt, silikon, gamla bildäck etc. ja typ man tar vad man har.
Stenberg skrev:
För övrigt; det är inte lätt att bygga ett instrument om man vill att det ska låta vettigt och att man ska kunna stämma det.
housemicke skrev:Stenberg skrev:
För övrigt; det är inte lätt att bygga ett instrument om man vill att det ska låta vettigt och att man ska kunna stämma det.
nae jag kan tänka mig det. ska klura lite på hur man skulle kunna bygga nåt.
peetwa skrev:Dom som bygger ciggarlådegitarrer verkar göra precis som det faller dom in. Det var en kille som byggde en elfiol av ett baseballträ nyligen. Det är lite andra regler när man kör mickat och inte behöver någon akustisk förstärkning.
peetwa skrev:kodapa skrev:Har inte ergonomin någon betydelse?
En gittar passar ju ganska bra i knät?
Fiolen har i grunden samma form och där skall det inte passa in något knä.
...
peetwa skrev: Det är lite andra regler när man kör mickat och inte behöver någon akustisk förstärkning.
Falkis skrev:
Fyfan så ostämt, vill inte kasta skit på någon eller retas, men det lät fördjävligt.
Ragnwald skrev:Kan väl nämna i sammanhanget, att när jag valt mina akustiska gitarrer, har jag lyssnat efter exemplar med så rak tonkurva som möjligt.
Samma anslag, oavsett sträng och band, ska tona så lika starkt som möjligt.
Vilket har föranlett inköp i det övre prissegmentet.
Min finaste och frekvensrakaste gitarr, är märkligt nog en flamencogitarr.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster