Motivera 0 subbar istället för EN

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

Motivera 0 subbar istället för EN

Inläggav housemicke » 2009-06-26 21:41

ja kan ni det? på vilket sätt skulle ni säga att fullregisterhögtalare är bättre än "nästan" fullregister + en subb?

jag kan personligen inte det. speciellt med tanke på att man kan justera nivån på subben (ev plural) individuellt.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-06-26 23:08

Användarrelaterat skulle jag säga. Folk som inte har tillräckligt med
kunskap lyckas oftast bättre med fullrange än ett delat system där de
själva måste ställa t.ex. nivå och fas. Själv väljer jag delat.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-27 03:17

Om jag hade pi60 så skulle jag inte ta en valfri "brumbrum" sub som hjälp. Helt klart så är många subbar byggda att föra väsen istället för att återge. Så visst går det att motivera 0 istället för en.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-06-27 07:14

MattiasKarlsson skrev:Om jag hade pi60 så skulle jag inte ta en valfri "brumbrum" sub som hjälp. Helt klart så är många subbar byggda att föra väsen istället för att återge. Så visst går det att motivera 0 istället för en.

Jo visst, det är bättre att använda en bra fullrange än en dålig sub. Frågan, som jag ser det bör tolkas som två olika tekniska lösningar på samma problem.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2009-06-28 11:15

PetterPersson skrev:
MattiasKarlsson skrev:Om jag hade pi60 så skulle jag inte ta en valfri "brumbrum" sub som hjälp. Helt klart så är många subbar byggda att föra väsen istället för att återge. Så visst går det att motivera 0 istället för en.

Jo visst, det är bättre att använda en bra fullrange än en dålig sub. Frågan, som jag ser det bör tolkas som två olika tekniska lösningar på samma problem.

egentligen är det ju ingen skillnad om högtalarna verkligen är fullrange...är dom bara ordentligt dimensionerade tjänar man ju ingenting om det inte är en sjukt bra sub

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-07-01 22:20

Två fullrange högtalare är i princip nästan samma sak som att köra med dubbla subbar. Skillanden mot att köra med en sub är då att man får mindre problem med rumsresonanser då basen sänds ut från två punkter.

I övrigt ser jag inga fundamentala skillnader OM man har högtalare som är likvärdiga kvalitetsmässigt.
Problemet är att likvärdig prestanda på delade system tenderar att bli betydligt dyrare. Anledningen är fler högtalarkabinette, aktiv delningsfilter, extra slutsteg och extra kablar sammantaget kostar en hel del pengar.

Jag kör fullrange i ett rum och toppar med en sub i ett annat rum så jag har lite aning om vad de olika alternativen har att erbjuda.
De lösningar jag kör idag spelar i olika prisklass och är inte direkt jämförbara. Rummen de spelar i är inte heller jämförbara.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-07-01 22:26

Rum har olika problem beroende på vilket frekvensområde som ska återges. I basen har man problem med stående vågor, exciteringar och utsläckningar osv. I övriga register finns andra problem.

Med separat sub kan man åtgärda vissa problem med en noggrann placering som inte nödvändigtvis sammanfaller med placeringen av övriga register.

Men det kräver mer av den som installerar systemet och det blir dessutom krångligare med fler lådor, kablar etc.

Enklare är det att placera hela fullregisterlådor, även om det ibland (ofta?) kan bli en kompromiss mellan olika egenskaper.

/ B

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2009-07-15 12:46

Själv är jag glad för mitt delade system då jag lättare kan anpassa det efter rummet och möbleringen.

Hade en elak golv-tak-resonans (tror jag) som avslöjade sig med testton 70 Hz. Ställde subben nära altandörren, och den hamnar då mittemot öppning mot hall/trappa - vilket verkar "dränera" resonanstrycket. Innan upplevde jag 70Hz som nästan dubbelt så stark som 80Hz, nu är det ingen skillnad!

Denna enkla tweak hade inte blivit lika bra med ett fullrangepar.

Och satelitterna behöver stå nästan dikt an mot vägg för att spela bra i basen, men det funkade inte med möbleringen rent praktiskt. Så jag flyttar upp delningen och låter subben hjälpa till. Denna åtgärd känns dock mindre klockren än föregående.

Men jämför man med fullrange som har inbyggda justeringsmöjligheter (t ex basnivå m m), inte "vanlig" fullrange, så är valet inte lika enkelt för mig.

Återgå till Teknikforum