Fråga till Svante m.fl. funderingar av en löd-amatör

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-30 13:02

Gastone skrev:
Svante skrev:
Gastone skrev:Är det inte så att ett torrbatteri är på 50mA ?!

6st i serie ger 9V @ 0,05A, så en "frisk" 200mA bula SKA räcka...

Nä... Man kan som sagt dra 10A ur ett sånt där stort 1,5V-batteri. Ett batteri "är inte på" någon ström. (Däremot har de en energimängd som ofta specas indirekt via att antal milliamperetimmar eller mAh, men det talar snarast om hur länge batteriet räcker)

Ja, det är ju sant! Det enda raka är väl då att mäta srömförbrukningen under drift från cellerna på MAX volym, och nån vinyl med mycket bas...

Ja, det är ju det bästa.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-07-12 22:59

Jag tror att det kommer att låta bättre om jag skaffar fetare ström.

Det låter bra på låg volym men om man vill gasa på lite så blir det vasst utav bara fan. I min lilla Philips.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-07-12 23:20

Svante skrev:Eftersom en skivspelartallrik knappast snurrar trögare för att det är starkt inspelad musik...

Varför skulle den inte göra det? Spåret är ju längre per roterad grad ju starkare signalen är, och friktionen borde ju vara ungefär densamma per spårcentimiter. Sen ska det ju flyttas en visserligen ganska liten massa väldigt fort fram och tillbaka, vilket inte behövs om det är tystnad som är inspelad. Det är väl det som gör mig tveksam till dessa skivspelarmotorer som inte ens orkar dra igång tallriken...

Hur stora effekter handlar det om egentligen?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-13 01:02

nolimitsoya skrev:
Svante skrev:Eftersom en skivspelartallrik knappast snurrar trögare för att det är starkt inspelad musik...

Varför skulle den inte göra det? Spåret är ju längre per roterad grad ju starkare signalen är, och friktionen borde ju vara ungefär densamma per spårcentimiter. Sen ska det ju flyttas en visserligen ganska liten massa väldigt fort fram och tillbaka, vilket inte behövs om det är tystnad som är inspelad. Det är väl det som gör mig tveksam till dessa skivspelarmotorer som inte ens orkar dra igång tallriken...

Hur stora effekter handlar det om egentligen?

Mja...

Jag har inte räknat på det men min intuition säger mig att bromskraften är försumbar.

Du kan prova hur stor skillnad det gör genom att lägga ner pickupen på två olika skivor, men olika utstyrning och slå av strömmen till motorn. Tallriken kommer att snurra vidare ett antal varv, frågan är om den snurrar väsentligt färre med den starkt utstyrda skivan.

Jag tror att skillnaden är liten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-07-13 14:13

Svante

det är frågan om en liten resegrammofon från 60-talet, som har inbyggd förstärkare.

Mvh

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-07-13 14:28

Bild

Bild

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-07-13 14:29

Det är alltså inte frågan om något superduper-ljud, men försämringen upplevs mest vid stark volym.

:)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-07-15 17:17

Äh, det var inget...
Senast redigerad av Strmbrg 2009-07-15 17:37, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-15 17:24

Falkis skrev:Bild

En sån där hade vi i elevrummet i plugget och spelade "White Room" med Cream på. Alltså gruppen Cream med han den där Clapton, inte grädde på spelaren. Det var häftigt.

Föregående

Återgå till Teknikforum