Löda förgyllt mot förtennad koppar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Löda förgyllt mot förtennad koppar?

Inläggav NADifierad » 2009-07-18 14:30

Är lite skeptisk till mina senaste lödningar, då jag inte ser att mjuklodet biter på de förgyllda bananerna!? :?

De är av den ihåliga typen!
Bild

Jag tvinnade först ihop de 4 kardelerna, och förtennade dem, för att sedan trä på bananerna.
Ihoptvinnat rör det sig om 6 kvadrat koppar, så jag tog fram lödkolven.
Det räckte dock inte, så då provade jag med öppen butanlåga, och fick upp bra värme, men då börjar lodet brinna! 8O

Kopparen suger åt sig, men inget ser ut att fastna på guldet? :?

När jag provdrar dem, så verkar de sitta, men jag är dock lite skeptisk ändå....

Undrar om silverlod + flussmedel hade varit att föredra? 8O :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2009-07-18 16:15

Troligen har du eldat upp flussmedlet och överhettat tennet, det bildas då oxider som hindrar tennet från att väta. Längre bak i kopparkardelerna är det säkerligen svalare varför det mesta tennet finns där.

Testa med att köra 10 A genom sladden och känn om det blir varmt vid din lödning, eller mät resistansen om du har en ohm-meter med fyrpolsmätning.

Silverlod kräver ca 600 grader, och då har du säkert tappat det mesta av fjädringen i bananstiften.

Bästa sättet att kontaktera kopparkablar är med pressning, men då måste man hitta stift för pressning oxo och ha en presstång/fixtur som har en spärr för rätt uppnått presstryck.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-18 17:13

Tack!

Hur funkar vanlig förtenning i en skruvterminal?

Jag menar att skippa bananerna, och bara tvinna och förtenna kabeln!?
Blir det dålig kontakt pga oxidation, eller är det försummbart? 8O

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-07-18 17:29

Jag skulle hellre slippa förtenningen och dra åt ordentligt, är du orolig över oxidation kan du ju kapa 1cm på kabeln varje år :)

Men det känns ju lite tråkigt när du har så tjusiga kontakter, jag skulle tro att allt du behöver är en kraftigare lödkolv som inte går ner för mycket i kyla när du lägger spetsen mot kontakten.

En traditionell 150W med relativt bred spets funkar säkert kalas :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-18 17:31

Behöver jag flussmedel?
Jag brukar klara mig utan när jag löder koppar :?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-07-18 17:50

Jag har bara använt lödtenn när jag gjort lödningar mot förgyllda kontakter.

Men som sagt, det krävs en ganska ordentlig kolv för att klara att hålla upp värmen.

Jag har en sån här rackare till de tyngre lödningarna, den e en riktig trotjänare :)
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog

Användarvisningsbild
Hoffen

Inläggav Hoffen » 2009-07-18 17:55

Förtenna ledare som ska in i skruvterminal är klart obra. tennet kan börja kallflyta med glappkontakt som följd.

Lödtråd innehåller redan flussmedel, ska du löda kralligare doningar borde din lokala järnhandel få tag i riktigt fluss (lödsyra/lödvatten) Hör annars med ngn gammal hemlig farbror som lagar kylare, de har riktig syra!

Jag skulle försöka få tag i banankontakter som pressas. En riktigt utförd kontaktpressning (nu pratar jag inte fultema-multi-skittång) utan med en riktig presstång är minst lika bra, om inte bättre än en lödd kontakt. Samt att amn slipper alla nackdelar lodet medför (det kan t.ex smälta vid för stor ström och ställa till riktig oreda, det finns en anledning till att man inte löder starkströmskontakter. De pressas!)

150W lödkolv låter som en bra investering, 15w lödpenna är inte mkt att komma med när det ska lödas rejälare doningar. Risken för kallödning och kass kontakt är alltför stor i det fallet.

Det blidde mycket nu..

mvh

Hoffen

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-07-18 18:16

Ni ska ha tack!
Jag tror jag får ta mig en funderare........ :wink:

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-18 22:34

Att löda med tenn på guld är inge problem förutom att tennet kan ha en viss förmåga att gå in i guldet, detta sista tror jag är skitsnack.
Finns ingen anledning att hårdlöda (600grader).

Återgå till Teknikforum