philip skrev:Men att många av er valt B som orginalet får väl ändå stå som en indikation att det är en hörbar skillnad på WAV och MP3.
Eller att du valt en för dålig encoder. Det har hänt mycket på senare år. Koffe här på forumet hade ett test härom året där jag inte klarade att skilja original från 128 mbps mp3 blint (och ja, jag lyssnade slumpat och blint den här gången också).
philip skrev:Är MP3 kanske inte så tokigt ändå, många var osäkra på om det var någon skillnad och en del som hörde skillnad tyckte ändå att skillnaden inte var gigantisk. Jag tycker det är ett gott betyg på en i hifikretsar väldigt utskälld standard, en del har tom sett MP3an som välljudets död.
Det stora felet med mp3 är att det är lossy. Att en massa "audiofiler" ojar sig om att mp3 låter sååååå dåligt är inget att bry sig om, de har nog inte undersökt saken så noga.
philip skrev:Men så verkar det alltså inte vara, man kanske tom skulle kunna tänka sig att MP3an är en viktig pusselbit i det som sakta växer fram efter 90-talets musikdiktatur, nämligen att musik håller på att demokratiseras.
När jag släppte min första musik i början av 90-talet så var elektroniskt musikskapande förunnat tekniskt intresserade killar med ganska stor plånbok. Idag ersätter ett program i datorn för några hundra (eller gratis) hela min dåvarande studio som jag tog ett lån på 50 000 för att köpa in.
Idag gör unga killar OCH tjejer musik utan skivbolag, släpper låten i samma minut den är färdig, klar för millioner potentiella lyssnare, i ett helt ok format. Musik kan skickas fram och tillbaka utan generationsförsämringar, alla har tillgång till det mesta endast ett klick bort.
Det är utan tvekan en fantastisk tid vi lever i när det gäller musik, aldrig tidigare har så många kunnat nå ut till hela världen. Man behöver inte anpassa sig till vad skivbolag och förlag har för "smak" eller vad som ligger i tiden.
En fantastisk tid, onekligen. Kan vi bara bli av med det här %¤#&¤ loudnessracet också så...
philip skrev:Tillbaka till MP3:an VS WAV, jag är ganska perplex över resultatet. tidigare undersökningar jag gjort visade på att många hade svårt att avgöra vad som var orginalet mot kopian även om det fanns en skillnad. Det har hänt flera gånger att min kunder som blint fått lyssna på sina låtar (innan master) valt mp3an som orginal, den låter alltså subjektivt bättre. Men (nästan) ingen tyckte så här. det kan ha att göra med låtvalet såklart, jag tog översta skivan i högen och valde en låt bara sådär för att inte styra resultatet.
Äh, vi é la guldöron.
philip skrev:tycker ni testet var kul? Vill ni ha fler i framtiden?
Absolut!