Hur låter det här?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Hur låter det här?

Inläggav JB » 2009-07-20 18:45

Jag har försökt göra lite musik med programmet Reason, men det är riktigt svårt att få till grymt ljud.
Här är tex en testlåt jag gjort (någon flummig typ av elektronisk musik blandat med lite stråkar och piano)
Kör helt utan kompressor (bara lite softclipping som tar kol på lite elaka peakar) så ni får köra med ganska hög volym på förstärkaren för att höra något.
Det jag främst undrar över är nivåer (mellan olika instrument), reverb och frekvenskurvan, brukar tyvärr missbruka delay effekter lite väl mycket ibland tror jag =/

MP3:
http://user.faktiskt.io/JB/jb_-_7.mp3

Flac:
http://user.faktiskt.io/JB/jb_-_7.flac

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-20 19:00

Jag tycker att du har fått till det bra. I mina öron låter det hur proffsigt som helst. Kanske dock bör tillägga att jag inte har full koll på den här typen av musik eftersom jag är hopplöst gammalmodigt kvar i bluessvängen med favoritsättningen trummor, bas, gitarr och en Hammond.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-07-20 19:01

Har bara lyssnat i lurar men jag tycker det är bra mixat. Inte min typ av musik riktigt, men jag gillar det ändå.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-20 19:18

Jag gillar musiken, men jag tycker att bastrumman ligger för lågt i frekvens. Jag skulle ha den stämd högre upp. Den sticker ut för mycket ur musiken. Nu låter det som bastrumma kontra resten. Bastrumman maskerar de andra snygga basgångarna. Finns det inte annan typ av trumma man kan använda istället? Jag skulle välja trumma som har ljudet mer som pukor i trumset. Varför har man inte marschorkesterns virveltrumma i ett trumset? Jag tycker de låter häftigt, men de kanske inte passar in.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-07-20 20:48

Låter bra. Lite svullen i basen? Kanske har MrEierman rätt om bastrumman. Gillar inte musiken men fattar att det är kul att mecka med den.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-21 00:01

Jag gillar det också. Först hade jag tänkt säga att jag tycker att en del instrument lät bandbegränsade uppåt, men eftersom jag bara har ett par in-ear-lurar som jag sällan använder så lyssnade jag på en annan låt som jag vet låter bra och den lär likadant... :D

Skulle vilja höra den med ett riktigt kapabelt bassystem.

Fall nu inte för frestelsen att skicka den på mastring.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-07-22 00:36

Tack för all feedback!
Det var ju trevligt att höra att inte ljudbilden var helt åt skogen :)
Har lyssnat lite och när det gäller basen så har ni förstås rätt, blir lite väl mycket energi i dom lägre frekvenserna, lite mindre djupbas i kaggen kan nog hjälpa en del

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-07-28 21:27

satt precis och lyssnade på Vangelis 128/kbit
och blev glatt överaskad av bas stuket...
men håller med ändå att den är bara för 'party'

Återgå till Teknikforum