Hörlursutgång istället för Line Out?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Hörlursutgång istället för Line Out?

Inläggav Hetsporren » 2004-12-16 12:34

Skall köpa ett digitalpiano och har nästan fastnat för Casio Privia PX-100. Ett aber är att den modellen inte har linjeutgång men däremot hörlursdito, min fråga är då om man inte borde kunna använda hörlursutgången för att koppla in pianot på stereon?

Användarvisningsbild
Jens

Inläggav Jens » 2004-12-16 12:45

Ja det funkar!
"Orkar" utgången driva ett par hörlurar driver den med lätthet ingången på en stereo.

En sån här ifrån Elfa kan funka
Bild

/Jens

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-16 13:51

Tack, Jens! :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-16 14:29

Har du testat lite olika digitalpianon?

Jag och min syrra gjorde det för ett tag sedan och vi tyckte tangenterna var lite floppriga och högljudda på casio-pianot jämfört med Roland och Yamaha. Dessutom var ljudet inte riktigt lika bra. Fast Rolands pianon är ju lite dyrare också. Det beror på hur kräsen man är. Men jag tycker du ska jämföra lite olika om du inte har gjort det.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-16 17:01

Jodå, jag har jämfört och tycker att PX-100 är ruskigt prisvärd (interna
2x8W ((med bra ljud)) duger gott för övning och känslan i tangenterna/
anslagen tycker jag är mycket bra). Beställde just ett... :wink:

Bild

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-16 20:20

Trist bara att det är så risig känsla i att spela på ett digitalpiano... Går inte alls att jämföra med ett riktigt piano, eller ännu hellre en flygel. Mycket smidigare dock :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2004-12-16 20:24

Min fru köpte för några månader sedan ett Casio Celviano AP-33.
Hon är mycket nöjd med känslan i tangenterna. Visst låter det lite om tangenterna, men det gör det ju även på riktiga piano.

Hotspur, om du skall koppla pianot till stereon så kommer det nog att låta lite konstig. Stereo ljudet är panorerat så att de djupaste bas tonerna ligger helt till vänster och de ljusaste diskant tonerna ligger helt till höger. Det låter bra via de inbyggda högtalarna och via hörlurar, men om man kör via stereon så kommer du att få ett stooort piano. (ett alternativ kan kanske vara att koppla pianot via MIDI till datorn med lämpligt program och sedan till stereon)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-16 20:36

Kaha: Menar du det? OK, det återstår att pröva...
Annars tycker jag att Casio Celviano AP-33 lät väldigt bra,
synd bara att det är ca dubbelt så dyrt och stationärt...

Dawen: Man slipper stämma ett digitalpiano. :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-16 20:47

Hotspur: Man slipper vara noggrann med högtalarpositioneringen om man handlar på Siba :wink:

Kaha: Kul att hon är nöjd! Givetvis är smaken som baken även när det gäller musikinstrument.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-16 21:08

Man slipper vara noggrann med högtalarpositioneringen om man handlar på Siba

Fel! Även de högtalare som säljs på Siba låter bäst välplacerade...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-16 21:34

Hej d!
dawen skrev:Trist bara att det är så risig känsla i att spela på ett digitalpiano... Går inte alls att jämföra med ett riktigt piano, eller ännu hellre en flygel. Mycket smidigare dock :)

- Jo, fast har du prövat exempelvis Ivory - Grand Pianos, Old Lady samt White Grand (Malmsjö)!
Dem ljuda allt väääldigt verklighetstroget må skrivA* göra!

Måste dock säga att o köpa en flygel som ändå väger 190 kg och ändå kostar + 30,000 kr
men som är digital med b.l.a: 6 olika ljud, 9 trumset, 32 Demosånger, Sequencer, Display,
Floppy Drive, Karaokefunktion, o.s.v., e.t.c. förefallA* som totalt helt o hållet fullkomligt...
... Vansinne - A*aaaarrgh :D!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2004-12-17 14:55

dawen skrev:Trist bara att det är så risig känsla i att spela på ett digitalpiano... Går inte alls att jämföra med ett riktigt piano, eller ännu hellre en flygel. Mycket smidigare dock :)

Den största fördelen med ett digitalpiano är att man kan spela med hörlurar. Inga problem att öva efter midnatt! :)
(Fördel är att även jag har börjat spela lite, jag har hunnit till "Mary had a little lamb" 8O )

Annars tycker min fru att känslan är helt OK, speciellt som moderna piano ändå har en rätt så dålig känsla. Ett modernt piano hade tyvärr varit det enda alternativet (vi har inte plats att ta hem Blüthnern :( )

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-17 22:14

Hörlurar var en av de klara fördelarna med digitala pianon när vi kikade på nytt, helt klart är det en fördel! Dock är det bara jag i familjen som ofta är vaken efter midnatt, så det är inget problem :)

Jag är inte någon pianist (även om jag spelat ett tag), men jag tycker att det är en enorm skillnad i känsla mellan framför allt analogt och digitalt. Kanske en vanesak?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-17 22:48

Hej!

A*nalogt Piano va e det fnåt? Men har ni prövat samplingsprogram i datorn som man kan spela
ifrån ex ett midiKlaviatur? Det är sanslöst bra o går ej ens att jämföra med digitalpianon! Finns
pianister som inte kan höra skillnad mellan riktigt inspelat piano eller datormaskins Piano (som ju
också är inspelat piano och därav det vara såå bra, dock lite fuskig/orättvis jämförelse i.o.f.s.)
MidiKeyboard med bra o vägda tangenter, mkt minne i datorn (0.5-2GB el mer) ett par schyssta
lurar o inspelade flygelkonserten du lyssnar på uti lurarna spelas av... dig själv! - kallejOhansson
CallejoHansson, CalleJohanjohA*njohA*nsson, osv, etc 8)!)

Mvh A*

Återgå till Teknikforum