Basutsläckning/dipp vid 40 och 60 hz och uppåt..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

eriken

Basutsläckning/dipp vid 40 och 60 hz och uppåt..

Inläggav eriken » 2009-08-10 20:18

Hej hej,

Jag är inte kunnig när det gäller rumsakustiken men har förstått hur viktigt det är då jag testat min stereo i flera olika rum. Vissa rum låter hur bra som helst och vissa bara pest. Saken är den att där jag nu bor låter det inte alls ngt vidare...

Jag har till att börja med en öppen planlösning och nästintill totalt hopplöst att få till ljudet någorlunda. Det som stör mest är basbummel och att jag inte får fram detaljerna i basen. Körde ett 20-120 hz svep och hade 2 tydliga dippar på 40 och 65 hz och från 65 och långt upp..

Hur kan jag råda bot på en basdipp? 35 hz spelar rejält bra samt upp till 40 hz. Det enda rätta vore väll att mäta upp rummet men jag har varken grejjer eller kunskap för det.

De akustikfix jag har nu är dämskivor (markskiva) bakom högtalarna samt första sidoreflexen.

Vore tacksam för tips.

/Erik

eriken

Inläggav eriken » 2009-08-10 20:54

Skickar med en ytterst slarvig skiss på hur rummet ser ut. Jag har verkligen testat alla möjliga högtalarplaceringar i rummet och detta är den som förvånandsvärt lät överlägset bäst.

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-10 21:21

Har du testat att ha högtalarna nära hörnen, på varje sida om soffan?

Soffan får då byta plats med TV/stereomöbeln.
Har du en sub, så ställ den till att börja med på samma vägg som fronterna, och prova dig fram till bästa placering. :wink:

Du har kanske redan testat detta 8O :) ?

Ett väldigt smidigt, och lättanvänt mätprogram, för rumsanalys, är XTZ RoomAnalyzer! Det säljs bla av Fyndbörsen och HIFI-Kit.

Mätmic ingår i paketet. 8)
Lycka till..........
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

eriken

Inläggav eriken » 2009-08-10 22:04

Tack för svaret! Jo jag har testat den uppställningen också, den var näst bäst efter den jag har nu faktiskt. Någon sub har jag inte utan spelar med ett par elac fs137 jet som spelar nått alldeles otroligt bra (sålänge det inte är i min hopplösa lägenhet).

Att flytta är ju alltid ett alternativ och det har käns frestande :) Men det är ju som sagt mycket jobb och inte så lätt att få en hyffsat fräsh 2:a i umeå på kortare sikt.

Det känns faktiskt frestande att testa xtz´s room analyzer men jag förväntar mig inte att jag ska få till det ändå när jag med min hörsel redan testat alla möjliga lösningar och det låter bara värre... men det är klart att jag kan ju upptäcka elaka resonanser och toppar och effektivt döda dom med rörabsorbenter.

Men hur är det med basutsläckning? Kan man höja nivån med absorbent eller beror det på rummets geometri och kan endast åtgärdas av annan lyssningsposition/högtalarplacering?

/Erik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-11 21:21

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... t&start=30

Här står väldigt spännande saker!
Bla lite om hur basabsorbenter kan hjälpa till att jämna ut även dippar! :)

Håller själv, för fullt på att förkovra mig i basabsorbenternas hur och varför :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-12 10:49

intressant, jag har högtalarna monterade nära en delvis dämpad vägg, med vissa högtalare får jag en dipp vid 100-200hz, med andra högtalare på samma plats ingen dipp alls, rakt som ett snöre! vad kan vara orsak?
Bikinitider

Återgå till Teknikforum