stort ljud

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

stort ljud

Inläggav celef » 2009-08-12 16:31

kan man trolla med något på högtalarlådan eller delningsfiltret så att ljudet upplevs som större, att släppet blir bättre, hur gör man?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-12 21:21

Jag har en lösning, ju bättre högtalare återger transienter och frekvensreg. ju större blir ljudet.
Vad jag vet så finns det två lösningar som jag hört, förbannat stort horn med matschande mellanreg. och diskant eller drömlada med vanliga hörlurar som inte har för hör distor... Då blir ljudet stort.
Basen skall vara som en västanvind så len.... :) så len. Verkar som om det är helt och håller basen som bestämmer hur stort ljudet kan bli.

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: stort ljud

Inläggav MichaelG » 2009-08-12 21:46

celef skrev:kan man trolla med något på högtalarlådan eller delningsfiltret så att ljudet upplevs som större, att släppet blir bättre, hur gör man?

Det allra enklaste är att experimentera med lådans fyllningsmaterial. Litet mer - eller mindre - dämpning kan göra det där lilla extra.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-12 21:49

det där låter intressant, men jag vill minnas att jag har hört mindre goa återgivare till högtalare prestera ett stort ljud med fantastiskt släpp, kan det ha något med frontlobens storlek att göra? typ att den måste vara, minst, 2 gånger en manshöjd?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-12 21:58

Här känns det som om musiken exploderar och det luktar nu krut och bränt stål, vad kan det vara som är så stort?? En futtig triangel i bakgrunden.

Malers första synfoni, det var kräm, direktsändning.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-14 10:10

baffelns utformning tycks ha viss effekt, någon nämnde att baffeln bör vara större än ens torso, betyder oxå baffelns kanter något i sammanhanget?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-14 23:48

Har man en baffel som är 16m från centrum av bashögtalaren i kraftig ek som är 200mm tjock så kan man känna sig rätt säker på att ljudet blir fritt från dvs skadliga resonansdämpningar.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-15 00:25

Se till att högtalaren inte har så riktad utstrålning och skaffa ett större rum och/eller gödsla med diffusorer. :D
Väggen flyttar sig liksom flera meter bakom en schysst diffusor.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-16 08:55

hum skrev:Har man en baffel som är 16m från centrum av bashögtalaren i kraftig ek som är 200mm tjock så kan man känna sig rätt säker på att ljudet blir fritt från dvs skadliga resonansdämpningar.

jag tror resonanser kan vara av godo, faktiskt, några av de mer släppliga högtalare jag har hört har varit ganska klent byggda, livliga lådor, inga overkillbyggen alltså

k12 skrev:Se till att högtalaren inte har så riktad utstrålning och skaffa ett större rum och/eller gödsla med diffusorer.
Väggen flyttar sig liksom flera meter bakom en schysst diffusor.

oriktad strålning är nog viktig, men hur viktig? är det ett måste att använda små element? en liten fjösig diskant på 19mm sprider bättre än en stor 25-28millimetrare monterad i en vågguide, men vågguiden ger ett mätmässigt finare energikurva. fuck measurements?
menar du även montera diffusorer i högtalarens närhet?
att fasen oxå är vktig upptäckte jag igår kväll, iallafall elementens relativa fasläge jämnte varandra vid lyssningsposition, från att låta lite beslöjat till att låta skärande analytiskt, både ris och ros liksom
Bikinitider

Återgå till Teknikforum