Centerkanal

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Centerkanal

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-21 00:03

Varför en centerkanal i hemmabion?

Alltid denna center. Och folk som säger att det är SÅ viktigt att den har samma karrarktär som fronthögtalarna. OK, om det nu är så ***** viktigt, varför inte låta frontarna köra ut centerkanalens ljud också då, i mono? Borde ju låta som en center då, tycker jag.

Alltså:

- Vilka tekniska fördelar finns med en center?

- Hur bra är det på en skala med en center som sprider dåligt i horizontalled och bra vertikalt (som dom fletsa centerhögtalare är utförda blir det väl så) när frontarna kan förväntas ha en helt andra spridningsegenskaper? (Min gissning är att det inte är så jättelysande.)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-21 00:05

Tal borde vara enklare att uppfattade för fler lyssnare då man brukar en center, iom kamfiltereffekter då man har olika avstånd till fronthögtalarna (samt att det känns som att ljudet kommer från sidan istället för från bilden iom att man har närmre avstånd till ena fronten).

Det är min gissning iaf :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-21 01:18

Som dawen säger, ja. Sitter man ensam på sin kammare i sweetspot är nog nyttan med en center minimalt, på bio däremot, där majoriteten av lyssnarna har en skillnad i avstånd till L&R som skiljer sig mer än 1 m* så är det nödvändigt.

*1 m ger en tidsskillnad på ~3 ms, mer skillnad än så bör man inte ha**, då kantrar ljudbilden mot den närmsta högtalaren.

**Fast lite osäker på siffran är jag just nu. Kanske är den mindre. Principen är iaf rätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-12-21 12:40

Pratade faktiskt just om detta med Öhman när jag var där för någon månad sedan.
Och det han sa var precis som Dawen och Svante skriver att det är onödigt om man inte sitter långt från sweetspot i sidled som man ju ofta gör på bio.
Han menade i princip att centern är den mest överskattade högtalaren i hembio.
Öhman demar ju själv multikanal utan center... :!:

Jag sitter själv i sweetspot även för film och jag har inget behov av center till mina piP.
Testade faktiskt igår med The Calibrator(testskiva för 5,1) att köra channel-id, dvs man spelar upp en röst som säger "left channel" i vänster kanal, sedan "centre-channel" i centern osv och där placeras rösten perfekt i mitten hemma hos mig.
Tycker det käns lite dumt att ställa frontarna med perfekt invinkling, höjd, dämpning etc och sedan behöva klämma in en center i en hylla under Teven eller kanske direkt uppepå. :? Verkar ju lite dumt.

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-21 12:43

Hur man än vänder och vrider på det så är oftast TV:n ivägen för en centerhögtalare? Den bör väl alltid placeras i exakt samma höjd som sidosystemen samt bestå av en punktkälla och ha samma respons som sidohögtalarna (en svår uppgift kanske).

T

Återgå till Teknikforum