Varm förstärkare.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-20 21:22

Nu har det rivits en del mer här.

Vi körde med värmekamera.

Alla stegen matar på och blir drygt 70c varma. (Utan last eller insignal)
U704 på Mainboard är angiven 12,3V på ena benet, jord i mitten och 5V på det 3:e
Den rackarn blev 97c. LIIITE väl varm kanske.
Mätte på den och har 22V, jord och 5V
Kretsschemat är lite sådär, och visar inte varifrån den ska få sina 12,3V ifrån som nu är 22V.
Vi fattar inte riktigt vad U704 eg gör. Den är lite ensam i kretsschemat.
Även dioden D712 lyser ilsket i kameran och ger dryga 80c

Kan ni lista ut hur det blir så???

Dioderna vid den lilla trafon som jag tror ska ge dom 12,3V verkar fugera som dom ska. (Dock inte helt säker på att det är därifrån den kommer)
12,3V är en ovanlig spänning i stärkaren och verkar i övrigt mest husera kring panelen och knappsatsen. (som fungerar som dom ska)

Ser ut som om Phon ska bli min bästa kompis snart. :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-07-20 21:45

U704 är en 5-volt stab, den verkar vara hel, men har tydligen lite väl mycket inspänning, därför blir den varm. Nu skall jag leta efter dioden och 12-volten ..... :)

Dioden hittar jag inte än men 12 volt kommer antagligen från U702, som nog är trasig. Fast det står 12,3 volt in .... ?

Kolla utspänningen från U702. Är den 22 volt så byt regulatorn. Den har runt 22 volt in, har den samma ut så är det kortis i den.
Senast redigerad av phon 2009-07-20 22:01, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-07-20 21:55

70C verkar väldans varmt..

U704 är en regulatorkrets som ger 5V .
Är de inte försedda med kylflänsar blri de lätt varma även vid låga strömmar. den är kortslutnings och övertemperaturskyddad.
effektförlusten är lika med inspänning minus utspänning gånger strömmen den levererar så med 22 istället för 12,3 V är det dubbelt så hög effektförlust vilket förklarar 100 C temperatur.

men varöfr har den 22V in? det är nog från T751 , den lilla trafon.
kolla matningsspänningarna i denna.
där är också 13V ut från denna , som också går till keyboard pcb. det verkar användas till ngn form av "power down" avkänning runt U201, mikrokontrollern.

D712 finns inte med i servicemnaualen till T753, kanske det är så att i T752 är det 22V in och D712 finns inte i T753 utan bara T752.
det kan bli fel ibland när det är olika modeller också var aktsam på det.

dömma av schemat passerar 12.3 V bara keyboard pcb , sedan går det till main pcb och U704.
den ger 5V_K som används av mute kretsen på preout pcb genom att förspänna transistorerna på U609-613 utgångar.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-07-20 22:05

Ja där var den ja, från keyboard-kortet.

Det är ju ut likriktat direkt från trafo, då skulle primären vara felkopplad?
3 eller 5 sitter på 4 ? Stackars trafo. :)
Det borde väl gå att mäta spännningen ut från powerkortet.

Bild

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-21 00:27

U704 har i 753an kylflänsar, men inte i 752an. Därav en skarp misstanke om att det är riktigt galet där med den värmen.

Att dioden D712 tillsammans med U704 är det utan tvekan varmaste i hela stärkaren ger ju en misstanke om att dom hör ihop på ngt sätt, men jag vet inte hur.

Att sen 12,3V inte verkar finnas i stärkaren annat än vid just keyboard och display, och att dom fungerar klanderfritt gör mig inte klokare iaf.
På kopplingsschemat drar ju pilarna fr U704 bara uppåt. Var tar dom vägen sen?

Jag drog ur kontakten mellan maincard och slutstegen front/center.
Då tändes powerlampan röd och displayen slocknade. (Så som den ska om den går i nöd)
Värmen i stegen avtog direkt även på bakkanalerna, som fortf var inkopplade mot maincard.

Dock stog värmen kvar i U704 och D712 oförändrat, tills jag drog ur sladden ur väggen.

I med sladden och allt börjar om igen, med skenande slutsteg.

Vad tror ni? Jag är helt tom på idéer. :roll:

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-21 00:44

Ja du Phon... Du kanske är det på spåren där fr lilla trafon.

Hur ser dina planer ut?
Känn dig absolut inte tvingad att hjälpa, men jag skulle bli väldigt glad om du ville ta dig tiden.

Drar ett PM till dig med mitt nr.

(Hur får ni upp bilder så fint? Det vill sig inte för mig, men sen är ju inte datorer heller min favoritsport)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-07-21 08:43

phon skrev:Ja där var den ja, från keyboard-kortet.

Det är ju ut likriktat direkt från trafo, då skulle primären vara felkopplad?
3 eller 5 sitter på 4 ? Stackars trafo. :)
Det borde väl gå att mäta spännningen ut från powerkortet.

om nu den lilla trafon T751 är felkopplad så den får 230V på 120V matningen förklarar det 22V till U704 istället för 12,3 V .

Men eftersom 12,3V endast används för att mata U704 förstår jag inte hur det kan påverka totala effektförbrukningen, om det inte är så att primärerna på huvudtrafon är omkastade också

men det skulle betyda att man har en jättehög spänning på slutstegen ( gånger tomgångströmmen skulle kunna förklara värmeutvecklingen)
och övriga spänningar i apparaten? låter iofs otrolgit...

kan du inte provmäta lite på kontakterna från power supply board. tittar man i schemat ser man vilka spänningar det skall vara.

pinoccio, att det är pilar uppåt är så man ritar det för att slippa dra ett streck över hela schemat. matning och jord brukar ritas så. alla pilar med samma namn är fysiskt anslutna.

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-07-21 12:08

Kanske är en dum fråga och tycker allt borde brunnit om det är så, men, stärkaren är inte ställd från 230 till 115V eller något sånt? Tänkte när transformatorerna verkar felkopplade m.m. Finns någon switch för detta, står den rätt?

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-21 12:45

Frisk skrev:Kanske är en dum fråga och tycker allt borde brunnit om det är så, men, stärkaren är inte ställd från 230 till 115V eller något sånt? Tänkte när transformatorerna verkar felkopplade m.m. Finns någon switch för detta, står den rätt?

Ingen fara du. Dom dummaste frågorna i den här tråden lär nog jag stå för oavsett vad ngn frågar. :wink:

Nä, finns ingen omkopplare mellan 230V och 115V.
När jag kollade med värmekamera igår var jag förvånad att den inte redan brunnit upp, tro mig.

Den har ju varit i drift dagligen så här varm i ett halvår innan jag ställde undan den. Så att den fortf lever känns för mig konstigt nu när jag är medveten om vilka temperaturer det varit.

När grejjer blir nästan 100c, när den är helt öppen och utan last efter bara 5-6 min vågar jag knappt tänka på hur varmt det varit när den varit ihopskruvad och det varit driv på den flera timmar i sträck. 8O

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-21 12:58

rikkitikkitavi skrev:om nu den lilla trafon T751 är felkopplad så den får 230V på 120V matningen förklarar det 22V till U704 istället för 12,3 V .

Låter inte orimligt tycker jag, men hur kan det "bara blivit så" helt plötsligt? Det känns lite konstigt.

Men eftersom 12,3V endast används för att mata U704 förstår jag inte hur det kan påverka totala effektförbrukningen, om det inte är så att primärerna på huvudtrafon är omkastade också

men det skulle betyda att man har en jättehög spänning på slutstegen ( gånger tomgångströmmen skulle kunna förklara värmeutvecklingen)
och övriga spänningar i apparaten? låter iofs otrolgit...

Vips var jag bortspelad ur förståendet. Phon!!! HJÄLP!!!!!

kan du inte provmäta lite på kontakterna från power supply board. tittar man i schemat ser man vilka spänningar det skall vara.

Känns lite som att det är här skillnaden på 752an och 753an ligger.
Ser nämligen inte helt lika ut.
En som kan elektroniken förstår säker vad som är skillnaden. För mig är det lite som att springa runt i Lund med en karta över New York. :(

pinoccio, att det är pilar uppåt är så man ritar det för att slippa dra ett streck över hela schemat. matning och jord brukar ritas så. alla pilar med samma namn är fysiskt anslutna.

Aha! Men jag lyckas ändå inte riktigt fatta vart den tar vägen sen.
Hittar ju inga andra pilar med samma namn.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-07-21 13:19

1) ja, varför skulle spänningen ändra sig plötsligt. vet ej.
2) jag menar det som skrivits senare. om det är så att sekundären på T751 skulle gett 13V (12,3 V efter dioden) men ger 22V är det tecken på att man har fel primärlindning. Är det så pga en omkopplare som står fel har alla trafos fel primärlindning inkopplad.

Då blir sekundärspänningen för hög. För hög sekundärspänning ger att tomgångseffekten blir för hög. MEn som påpekats, det borde nästan ha brunnit då.

Därför hade det varit en god ide att mäta sekundärspänningarna. Men problemet är nu att vi inte har rätt servicemanual.

Så jag tycker , innan vidare arbete görs är att du försöker få tag på servicemanualen till T752 så vi har full koll på schema och spänninar.

Annars är det som du skriver, ranta runt i Lund med en karta över NY.
Det är lika förvirrande för mig.

Så :
Var får man tag på servicemanualer till NAD?

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-21 13:37

rikkitikkitavi skrev:1) ja, varför skulle spänningen ändra sig plötsligt. vet ej.
2) jag menar det som skrivits senare. om det är så att sekundären på T751 skulle gett 13V (12,3 V efter dioden) men ger 22V är det tecken på att man har fel primärlindning. Är det så pga en omkopplare som står fel har alla trafos fel primärlindning inkopplad.

Då blir sekundärspänningen för hög. För hög sekundärspänning ger att tomgångseffekten blir för hög. MEn som påpekats, det borde nästan ha brunnit då.

Därför hade det varit en god ide att mäta sekundärspänningarna. Men problemet är nu att vi inte har rätt servicemanual.

Så jag tycker , innan vidare arbete görs är att du försöker få tag på servicemanualen till T752 så vi har full koll på schema och spänninar.

Annars är det som du skriver, ranta runt i Lund med en karta över NY.
Det är lika förvirrande för mig.

Så :
Var får man tag på servicemanualer till NAD?

1. Du är värd en god middag när du kommer upp som tack för all hjälp. :)

2. Nu fick jag en beskrivning som t.o.m jag förstog. Tackar!

3. Jag har mailat NAD först förra veckan innan jag började riva seriöst i den. Och fick svaret: Lämna till auktoriserad verkstad.

Mailade dom i natt och bad om servicemanualen, så vi får se om dom kan tänka sig att släppa den. Lite tveksamt att dom gör ifs, men värt ett försök tycker jag.
Kanske borde dra en till tråd här och fråga om ngn har den ifs....

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-07-21 17:49

Dioden D712 som inte finns i 753an.
Den sitter i anslutning till U702 och genererade en himskans massa värme den med.

Jag mätte på den och har 22V i det benet jag TROR är anslutet till samma stift som hade 22V på stabben.
Andra sidan av dioden har 12,5V
Hur ser man åt vilket håll dioden jobbar?
Provade att pipa den och trodde i min enfald att det skulle fungera åt ena, men inte andra hållet.
Fick inget pip alls.

Tyvärr inte fått ngt svar fr NAD ännu...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-07-21 18:25

strecket är katoden...

är den svart med ett gråvitt streck på eller är det en glaskapsel?

inget pip = avbruten kontakt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-07-21 20:06

Nu är en servicemanual på ingång och jag har pratat med pinoccio, så får vi se vad det är som händer. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-07-21 23:43

Bild

Så här ser det ut.

Att D712 blir varm beror nog helt enkelt på att den är fysiskt ihopkopplad med den varma stabben. Dioden är spärrad, för på katodsidan ligger mycket riktigt 22 volt via D713.

Stabben är lyft med D714, det är därför det är 5,6 volt ut. Spänningen används till pull-up för mutingen på keyboard-kortet. Det borde inte dra någon ström att tala om, om inte någon av lytarna läcker där.

Däremot kan display-kortet dra lite ström, samma spänning matar logiken där, två processorer, displaydrivern och lite annat. Där har man lagt en diod i serie så att det blir 5 volt igen.

Möjligen är allt normalt och stabben hade egentligen behövt en kylfläns, eller lägre matningsspänning. Vi får se. Fläktproblematiken är nog ett helt eget problem .... :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-07-22 07:55

Jag håller med, fläktis lever ett eget liv :)

En icke kylflänsmonterad 78XX regulator blir ganska varm redan vid små effekter, och med delta V på 22-5,6 = 17,6 V behövs inte många mA innan så sker.

Den är skyddad mot för temperatur, stänger ner sig själv.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-07-22 10:21

Ja, två 8 bit µcontroller 30mA styck, en displaydriver i Cmos och 4 andra Cmos-kretsar plus kanske 10mA på keybd-kortet, runt 100 mA totalt kanske. Knappt 2 watt att kyla bort eller så. Det blir ju varmt. Jaja, jag har gott om kylflänsar i lådorna.

Unndrar varför dom kör från 22-volten i drift och lilla trafon i standby, dom nyare NAD kör trafon hela tiden. Kanske mindre trafo i den här? Men 100 milli .... ?

Det är en 4148 som matar vid standby, men en 4004 som matar vid drift, ger väl någon indikation om tänkt strömförbrukning. Det finns 8,8 volt AC likriktat till 5-volten till resten av maskinen, alldeles bredvid 22-volten på main board.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-07-22 11:18

phon skrev:Ja, två 8 bit µcontroller 30mA styck, en displaydriver i Cmos och 4 andra Cmos-kretsar plus kanske 10mA på keybd-kortet, runt 100 mA totalt kanske. Knappt 2 watt att kyla bort eller så. Det blir ju varmt. Jaja, jag har gott om kylflänsar i lådorna.

Unndrar varför dom kör från 22-volten i drift och lilla trafon i standby, dom nyare NAD kör trafon hela tiden. Kanske mindre trafo i den här? Men 100 milli .... ?

Det är en 4148 som matar vid standby, men en 4004 som matar vid drift, ger väl någon indikation om tänkt strömförbrukning. Det finns 8,8 volt AC likriktat till 5-volten till resten av maskinen, alldeles bredvid 22-volten på main board.

standbyspänningen måste ju vara lägre, och de har givetvis minimerat den spänningen för att minimera standby effekten (finns ju regelverk tex inom EU för märkning av standbyeffekt) . Varför man inte tar den andra 8.8V AC ? bra fråga... kanske man separerat analog,halvanalog och heldigitala matningar?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-11 17:17

Man kanske skulle ta och avsluta något projekt nångång, inte bara börja på nya ... :roll: :D

Här är den varma stabben inringad. Nu har jag satt en liten svart kylfläns på den, så nu håller den sig lite svalare.

Bild

Den blir varm, men inte alls lika varm som sina större blanka kusiner runt omkring, speciellt inte de till vänster i bild. Jag mäter runt 50-60 grader på dom varmare, lite mindre på den lilla svarta. Inget att oroa sig för.

En anledning till att man först märker att den lilla är varm är att den arbetar även i standby, så den har en bra grundvärme redan när man slår på maskinen. Dom andra kör emellertid om efter att tag.

Här är hela stärkaren utan lock. Till vänster trafo, likriktare, lite kondingar och utgångar till högtalare längst bak. I mitten sitter effektstegen på varsin sida om den blanka liggande kylflänsen. Till höger ingångskort.

Bild

På vänster sida sitter två surroundsteg och på höger sida front L + R samt center. Med bara frontarna drivna jobbar halva kylflänsen, på ena sidan, medan den andra är kall. Ett alternativ till inkoppling kan kanske vara att använda en förstärkare på var sida, för att jämna ut värmen lite och låta kylflänsarna jobba så länge dom kan utan att fläkten går igång. En av frontstegen och ett av surroundstegen till L + R, det går att bygla så på baksidan

Så här ser hela effektpaketet ut när man tar ur det ur stärkaren. En ganska enkel operation som bara tar några minuter, fast det ser rätt krångligt ut. Anledningen till att jag tog ur paketet var att jag bytte en drivtransistor som verkade lite skum.

Bild

Då var vi framme vid anledningen till själva operationen, förstärkaren blir varm och fläkten går för ofta. Den var varm också, och blev väldigt snabbt efter påslag, även om jag inte körde ut nån särskild effekt ur den. Anledningen var förstås, som gissat, tomgångsströmmen.

Bild

Man mäter i små mätuttag, tre syns inringade på bilden. Det är små pinnar som sticker ut, ungefär som på moderkortet på en dator där man byglar olika saker.

Det går också bra att koppla in sig direkt på benen på emittermotstånden, det är de vita klossarna längst ner i bild. Lite special de där, två motstånd i varje och tre ben ut från klossen.

Jag använder antingen krokofantsnablar om jag kopplar direkt på motståndsbenen, eller en liten hemgjord tvåpinkontakt med kabel för att mäta i mätuttagen. De senare är enklast att komma åt, dom sitter högt upp på korten.

Bild

Ja, hur var det då?

Tomgångsströmmen skall ställas till 1 millivolt över 0,22 ohm, knappa 5 mA då. Den var som lägst 10 mA på ett surroundsteg och som högst över 70 mA på ett av frontstegen. De andra var 40, 45 och 55 mA. Rätt mycket ström överallt och det blev också varmt.

Med 5 mA i alla steg är den sval och fin tills man drar på, då blir det förstås varmt igen. Liggande kylflänsar ger ingen bra naturlig kylning så fläkten behövs definitivt.

Termiska stabiliteten är väl lite sisådär, med rätt tomgångsström ställd i varm förstärkare blir det nära noll ström när den är kall. Ställer man in 5 mA vid ganska kall förstärkare blir det genast 15 - 20 mA när förstärkaren blir varmare.

Dessutom, som vanligt vid fabrikstillverkade grejor, så är trimpottarna valda så att det är fem kolkorn från ena ändläget som är den korrekta inställningan. Att dom aldrig lär sig.

Nu står den och spelar på ett par piP sen flera veckor tillbaks, och än har den inte brunnit upp ....... 8O :lol:

.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-09-12 00:34

phon skrev:Man kanske skulle ta och avsluta något projekt nångång, inte bara börja på nya ... :roll: :D.....

Dessutom, som vanligt vid fabrikstillverkade grejor, så är trimpottarna valda så att det är fem kolkorn från ena ändläget som är den korrekta inställningan. Att dom aldrig lär sig.

Nu står den och spelar på ett par piP sen flera veckor tillbaks, och än har den inte brunnit upp ....... 8O :lol
.

Känner igen det dära med projekt o även trimpottar. :D

Nu kommer välan det svåra, dvs. att lämna tillbaka klenoden
(ytterst välspelande?) till pinoccio.

I alla fallan, ett trevligt uppställ, kudos ! :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-09-12 20:50

kul att allt gick bra :)

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-09-14 23:40

Laila skrev:Nu kommer välan det svåra, dvs. att lämna tillbaka klenoden
(ytterst välspelande?) till pinoccio.

Det är nu avklarat. :)
Den är hemma igen så jag slipper frysa i vinter. :lol:

Ytterst välspelande? Nja, men absolut helt ok i den prisklassen och åldern tycker jag nog.
Den är nog lite unik som 752a att inte ha strulat alls på sina första 7 år trots att den använts dagligen.
Skenande volymkontroller och slocknade kanaler har jag sluppit.
(Tydligen ganska vanligt på dom)

Att den blivit hos phon ett tag har nog mest varit av godo.
Äntligen fått tummen ur och skaffat en ny.
För att citera Skalman:Det är fult att skynda!
Så sedan ett par veckor står det en Cambridge 640R i hyllan ist.
I mina ögon en mkt trevlig maskin det med.
Precis lika engelsk i sin design som NADen, och lika bökig i menyerna. Ett handikapp jag lärt mig leva med. :lol:
Inte att jämföra med folks dyrare prylar, men för dom 4k jag gav så tycker jag den är helt suverän ljudmässigt.

Nu betyder ju inte det att NADen blir stående kall i onödan.
Lösningen heter dubbelt boende.
Tösen har först efter 30 år fattat hur det faktiskt kan låta.
Två nonamehögtalare ovanpå varandra i ett hörn på skrivbordet (Dom lät obetydligt bättre isärställda 8O) kopplade på en kompaktpryl som var usel redan på tidigt 90-tal, funkar bara inte, inte ens för henne.

Så nu ska mina gamla Black Diamond tydligen få flytta upp tillsammans med 752:an till Norrtälje.

Nu kanske min kräsne son kan kolla på Bolibompa på vardagarna utan att gnälla på ljudet från tvn. :lol: :lol:

Tack så enormt mycket för hjälpen phon!!!!! :D
Roligt att även få förklarat vad som var fel och varför.
Du får nog starta privat elektronikskola för mig om du råkar ha tid över. :wink:

Även Rikkitikkitavi ska ha ett tack för allt engagemang. :D

Föregående

Återgå till Teknikforum