Det här med slavbasar - hur funkar det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Det här med slavbasar - hur funkar det?

Inläggav Nefilim » 2009-09-10 15:01

Detta har jag funderat en del på. Eftersom jag är helt blåst när det gäller tekniken bakom högtalarkonstruktioner, så skulle jag vilja få sinnesro när det gäller denna lösning.

Det finns ju en del tillverkare som väljer att montera en slavbas, oftast är den väl bakåtriktad, men vad ger denna lösning för fördelar - om det ger det, jämfört med en basreflexkonstruktion.

Kan en högtalare med bakåtriktad slavbas placeras närmare bakväggen än en basreflexdito med bakåtriktad port?

Och hur funkar dessa s.k variovent, eller vad de heter som finns på vissa högtalare. Som det låter på namnet så ventilerar de ju på något sätt..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-10 15:08

Som jag uppfattat saken så fyller slavbasmembranet samma funktion som luften som ryms i basreflexporten. Fördelen är att man slipper själva portröret och alla blåsljud som kan uppkomma. Nackdelen är förstås priset.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-09-10 15:08

beroend på vilka sk Thiele Small parameters högtalarelementet har kommer baslådan och avstämningen att bli olika.

I vissa extrema fall kommer lådan att bli ganska liten,och avstämningen hamna lågt i frekvens. vill man då ha stor portarea på basreflexröret blir detta väldigt långt och kanske inte ryms innuti lådan. Eller så ser det helt mongo ut...

Då kan det vara lämpligt med tex slavbas.

Jag tror man främst riktar slavbasen bakåt av utseendeskäl.

För en liten låda är det ingen fasskillnad pga avstånd mellan fram och baksida på lådan vid de frekvenser slavbasen arbetar på.

Variovent är ett flödesmotstånd, tänk dig en ventil som monteras i en sluten låda. Den har den egenskapen att impedanstoppen vid resonansfrekvensen minskar (flödesförluster)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-10 15:11

Variovent passar bra om man har ett felkonstruerat element som ger för högt Q-värde i en sluten låda. Q-värdet sjunker då utan att man får något tillbaka så som man får i en korrekt dimensionerad basreflex.
Variovent är gammal teknik från innan man hade beräkningsmodeller för sådana saker.
Senast redigerad av paa 2009-09-10 15:14, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-09-10 15:12

Som jag förstår det så faller en slavbaskonstruktion mycket snabbare under avstämningsfrekvensen jämfört med en portad konstruktion. Fördelar är väl att lådan kan bli mindre för man slipper montera in ett rör. Dock så gäller ju "samma" regel som med ett rör, ju mindre låda desto längre rör, ju mindre låda desto mer vikt på slavbasen.

jansch

Inläggav jansch » 2009-09-11 18:29

Hej Nefilim,
Tänkte också svara på din fråga men kanske på ett annat sätt. Jag gillar liknelser från vardagen som alla har upplevt....
En basreflexlåda är en Helmhotzresonator och funkar enligt enkla fysiska lagar och i princip likadant som allt som har en egen resonans.
Jämför med ett gummiband som du fäster en tyngd i och så håll i andra änden av gummibandet. Om du rör handen upp och ner kommer tyngen att svänga upp o ner - men bara om du för handen med en viss hastighet/frekvens. Du kan oxå konstatera att rörelsen kommer att vara i motfas mot din hand samt att du behöver röra handen väldigt lite för att få tyngden att "guppa" upp o ner rejält.
I basreflexlådan är gummibandet/fjädern = luftens fjädring i lådan och tyngden = luftens tyngd i basreflexröret. Luften kommer att röra sig ut och in i basreflexröret och skapa ljud.
För att få låg resonansfrekvens kan man minska styvheten i fjädern, dvs göra lådan större eller öka tyngden, dvs göra basreflexröret större. Tyvärr (?) är gräns landet mellan vad som är fjädrande luft och tyngd i form av luft i röret "diffust" och små lådor med stora rör funkar därför dåligt. Dessutom funkar bara "fjädern" bra om den dynamiska volymändringen som blir i lådan är liten.
Nu till slavbasen!
En slavbas ersätter på ett praktiskt sätt tyngden, alltså ersätter luften i basreflexröret och kan på så vis motsvara ett väldigt stort rör i en liten låda utan att gränsen mellan tyngd och fjäder blir "luddig".
En skillnad är dock att slavbaselementet också har en "fjäder" som adderas till lådans. Om den inte hade någon fjäder skulle den ju inte återgå till mittläget, inte ens vid olika lufttrycksskillnader och det skulle bli stora problem med linjäritet.

Hoppas du orkade igenom min förklaring....
Janne

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-11 23:51

Många bra svar.

Jag har varit på väg att bygga egna slavar, men jag orkade inte och de åtta 15" korgarna hamnade i metallåtervinningen efter att ha släpats hit från Florida 8O

Det var innan jag visste att faktiskt.se fanns, hade jag vetat det hade det nog blivit ett par basmoduler med 15" aktiv ackompanjerade med två sidmonterade 15" PR. Nåja, shit happens.

En Passiv radiator vill man tuna extremt lågt i frekvens eftersom responsen stendör under avstämningen. De behöver alltså ofta klara mycket stor slaglängd och kunna hantera rätt myckt viktpålägg.

Mina 15" PR kunde hantera 50mm slaglängd (!) och membranet bestod av en 19mm MDF-skiva som via ett papprör kopplades till spidern. I pappröret kunde man anbringa mer massa (tanken var gucka med blyhagel eller luftgevärskulor) tills avstämningen blev den önskvärda. Jag hade kalylerat med runt 12hz om jag inte minns fel, det var ju ett tag sedan.

Jag fick inte tag på rätt drivelement eftersom den tänkta leverantören la ner, så då föll mitt projekt.

Och det är jag glad för idag!

Ofta verkar man hamna på så små lådor att trycket i lådan blir så högt att luften distroerar betänkligt (över 160db i lådan), och har man tänkt göra större lådor så får man iallafall plats med erfoderliga portar 8O

Bättre att välja element med parametrar som ger en bra mix mellan lådstorlek och hur starkt de skall spela. Där är Ino iallafall en förebild för mig.

Mina 2 cent
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-09-12 09:06

För inte så länge sedan kunde man få en tonfiskmacka för 2 cent i Florida.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-12 09:41

Objektivisten skrev:För inte så länge sedan kunde man få en tonfiskmacka för 2 cent i Florida.

Jovisst, men med frakt, tull och moms blir det rätt dyrt i alla fall! :D
... tycker jag!

Per

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-09-12 17:19

Det här förklarar ganska bra
http://www.aespeakers.com/PRFAQ.php

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-09-12 17:30

Bild

QRS Calliston jag har hemma nu har slavbasar.

Låter mycket bra.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-14 22:31

Slavbasar har berörts ett otal gånger i detta forum, bl. a. här!
Det vanligaste tankefelet, som jag också trillade dit på, är att blanda ihop slavens egenresonans i fri luft, fp, (som den specificeras med!) med helmholtzresonansen, fh. fh är den nyttiga basreflexavstämningen, som väljs att motsvara det aktiva elementets resonans i luft, fs, eller ofta lägre och ibland litet högre. Men slavens resonans i fri luft, fp, kommer mycket lägre ner än fh! Det är för att slaven känner även luftvolymens fjäderkonstant och alltså blir styvare, som den måste belastas med en betydligt större massa än det aktiva systemet har!!! Och egenresonansen, fp, kommer då så långt under fh, att den helt saknar betydelse. Som Svante säger, uppträder visserligen ett nollställe i överföringsfunktionen, men vid 10 Hz lär du inte höra något ändå. (Vid resonans svänger ju slaven i fas med stimulansen, och om dess "resonansvillighet" eller Q-värde är högt - och det är det, när den är tung - , så kommer lika mycket luft att gå ut in genom slaven som ut genom det aktiva elementet. Perfekt akustisk kortslutning alltså.)
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-15 09:59

Hehehe kan man inte sätta ett basreflexrör mitt i slavbasen och på det sättet får dom ljuvligaste toner?
Magnus det är väl något för dig, att ta tag i dom bitarna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-15 11:53

Fackamato skrev:Som jag förstår det så faller en slavbaskonstruktion mycket snabbare under avstämningsfrekvensen jämfört med en portad konstruktion.

Stämmer det verkligen? Redan en portad konstruktiuon faller brantare än en sluten låda. Är det inte 24dB/oktav för den portade och 12dB/oktav för den slutna lådan? SKulle en slavbas falla ännu brantare?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-09-15 12:08

RogerGustavsson skrev:
Fackamato skrev:Som jag förstår det så faller en slavbaskonstruktion mycket snabbare under avstämningsfrekvensen jämfört med en portad konstruktion.

Stämmer det verkligen? Redan en portad konstruktiuon faller brantare än en sluten låda. Är det inte 24dB/oktav för den portade och 12dB/oktav för den slutna lådan? SKulle en slavbas falla ännu brantare?

Konsekvensen med slavbas blir att ett nollställe "plockas in" från noll (origo) närmare passbandet så att man får en elliptisk karakteristik (dippen) på filterfunktionen. Därav det brantare utseendet. Grundfunktionen är fortfarande ett fjärde ordningens filter.

Återgå till Teknikforum