Mätningar gjorda. Men, vad betyder de?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Mätningar gjorda. Men, vad betyder de?

Inläggav steveo1234 » 2009-09-08 10:47

Jag har i min medlemstråd lagt in lite mätningar som jag gjort. Men tror jag bumpar upp dem som en separat tråd i Teknikforumet istället.

Vilken information kan man få ut av dessa mätningarna? De är gjorda med Room EQ Wizard genom en Radioschack (Conrad) SPL meter med korrigeringstabell applicerad. Denna micken mäter dock tyvärr bara korrekt upp till 8Khz har jag för mig så jag har satt stoppunkten på 6khz

Principskiss på rummet:
Bild
Heltäckningsmatta i hela rummet också.

Bild

Samma graf, fast linjär skala:

Bild

Bild

Spectral decay ser ut såhär. Tiden är satt till 300ms
Bild

En vattenfallsplot. Ser iofs ganska bra ut tycker jag. Inga ringningar och allt klingar ut relativt jämnt och snabbt bortsett från någonting som ser ut som en stående våg vid 28hz

Bild

RT60 plot

Bild

Så, ser detta bra ut? Dåligt? Hur korrigerar man de bristerna som finns?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-08 11:33

Vilken eller vilka högtalare är mätobjekten och var står mikrofonen?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-08 12:27

petersteindl skrev:Vilken eller vilka högtalare är mätobjekten och var står mikrofonen?

MvH
Peter

Högtalarna är en DIY subwoofer (4*AE IB 15") 0-80hz samt båda frontarna (Beveridge Model 6) från 80-6khz.
Mätpositionen är mitten på soffan.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-10 15:16

Över 100 visningar men inga kommentarer...

Är det ett resultat av bristande intresse eller bristande kunskap? Själv tycker jag att sånt här är otroligt intressant men otroligt svårt.
Jag tycker dock själv att det saknas en närmic mätning på en fronthögtalare så jag kommer förhoppningsvis att kunna visa en sådan efter helgen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-10 15:47

Jag har alltid tyckt att det varit svårt att tolka mätningar på ett system där basen är sluten låda eller basreflex och där resten är elektrostat högtalare. Då jag importerade Beveridge på 80-talet så gjorde jag aldrig några mätningar på dessa, så jag vet inte hur de mäter. Beveridge är ju en sluten elektrostat och den har en linjekällas utbredning. Basmodulen har en sfärisk ljudvågs utbredning. Det betyder att lyssningsavståndet (mätavståndet) måste låsas eftersom ljudtrycket faller ju olika mycket med avståndet mellan dessa två skilda system.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-10 15:52

petersteindl skrev:Jag har alltid tyckt att det varit svårt att tolka mätningar på ett system där basen är sluten låda eller basreflex och där resten är elektrostat högtalare. Då jag importerade Beveridge på 80-talet så gjorde jag aldrig några mätningar på dessa, så jag vet inte hur de mäter. Beveridge är ju en sluten elektrostat och den har en linjekällas utbredning. Basmodulen har en sfärisk ljudvågs utbredning. Det betyder att lyssningsavståndet (mätavståndet) måste låsas eftersom ljudtrycket faller ju olika mycket med avståndet mellan dessa två skilda system.

MvH
Peter

Jag förstår din poäng! Jag tänkte faktiskt inte på det, men, nätfältsmätningen kommer av ovanstående anledning att endast göras på fronthögtalarna. Jag har ingen uppfattning alls om hur de mäter och ser det iofs inte som viktigt heller ur annat perspektiv än att jag vill se hur rummet påverkar (förhoppningsvis så är närfältsmätningen relativt opåverkad av rummet).

Peter: Du som jobbat med dem, du kanske vet hur högt basmodulen jobbar? Det kanske tom är så att du vet vilken känslighet och impedans hela systemet har?

Lite kul att sitta med en högtalare som du antagligen sålt en gång i tiden :)

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-09-10 17:58

Om man tittar på hur mätningen ser ut i basområdet så överenstämmer den otroligt bra med den beräknade kurvan jag får i Basta med det element du använder + room gain. Enda skillnaden är att Basta-simuleringen ligger ca 6dB under din mätning vid 20 Hz (har satt kurvorna i samma höjd vid 200-600Hz ca då jag jämförde).

Bild

Edit: Bytte till en bättre bild, som visade båda kurvorna samtidigt och som är lite mindre i storlek än den jag först lade upp :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-11 13:09

LasseA skrev:Om man tittar på hur mätningen ser ut i basområdet så överenstämmer den otroligt bra med den beräknade kurvan jag får i Basta med det element du använder + room gain. Enda skillnaden är att Basta-simuleringen ligger ca 6dB under din mätning vid 20 Hz (har satt kurvorna i samma höjd vid 200-600Hz ca då jag jämförde).

Bild

Edit: Bytte till en bättre bild, som visade båda kurvorna samtidigt och som är lite mindre i storlek än den jag först lade upp :)

Intressant! Då har du antagligen inte kunnat räkna med snedväggar?

Att 20hz ligger 6db över 200-600 stämmer helt rätt, jag har nämnligen lagt house curve så att den höjer 6db vid 20hz (från 80). Men, varför trillar rumsförstärkningen vid 20hz? Det är i alla fall så jag tolkar den svarta kurvan i bilden?

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-09-11 18:48

Näe, det går inte att beräkna specifika rum i Basta, snedväggar går alltså inte att använda. Vad menar du med "Då har du antagligen inte kunnat räkna med snedväggar?", hur kan du avgöra det och vilken skillnad skulle snedväggarna göra?

Rumsförstärkningen försvinner inte under 20 Hz, att frekvensen sjunker därunder beror på elementets "avrullning" där nere.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-15 12:29

LasseA skrev:Näe, det går inte att beräkna specifika rum i Basta, snedväggar går alltså inte att använda. Vad menar du med "Då har du antagligen inte kunnat räkna med snedväggar?", hur kan du avgöra det och vilken skillnad skulle snedväggarna göra?

Rumsförstärkningen försvinner inte under 20 Hz, att frekvensen sjunker därunder beror på elementets "avrullning" där nere.

Alla program jag sett som kan beräkna rumsförstärkning, resonanser mm fungerar bara för rektangulära rum. Mitt rum är förvisso till hälften rektangulärt men har ju också sneda väggar vilket dessa program inte klarar av att hantera.

Oh, nu förstår jag vart avrullingen kommer ifrån! Tack för förtydligande.

För att komma tillbaka till ontopic: Kan ingen säga någonting om mätningarna? Inte ens om det är någon del av dem som är väldigt bra eller väldigt dålig? Eller kanske, till och med någon som kan komma med förslag på åtgärd som minskar peaken eller höjer dalen?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-15 13:03

steveo1234 skrev:För att komma tillbaka till ontopic: Kan ingen säga någonting om mätningarna? Inte ens om det är någon del av dem som är väldigt bra eller väldigt dålig? Eller kanske, till och med någon som kan komma med förslag på åtgärd som minskar peaken eller höjer dalen?

Det verkar trögt att få hjälp med att tolka sina kurvor. Har själv försökt i en tråd som du vet.
Det kanske är så enkelt som petersteindl säger att det är vanskligt att tolka. Att det är allt för många faktorer som påverkar resultatet.
Mest nytta kanske man har av sina egna mätningar men då bara som jämförelse före/efter en förändring!?
Men vad är i så fall målet. Att den ska bli så rak som möjligt?
Jag kan inte undgå att undra över hur många som verkligen har en rak frekvenskurva, eller för den delen tror sig ha det.
Din verkar varierar dryga 30dB om jag tolkar den rätt. Min egen ser hemsk ut, utan att jag vet om det är särskillt onormalt.

Vi kanske fråga på "fel" sätt? Som man frågar får man svar heter det ju.

Användarvisningsbild
the_Suede

Inläggav the_Suede » 2009-09-16 01:28

Det är inte lätt att kommentera när man inte känner förutsättningarna för mätningen...

Min spontana kommentar är att det ser bra ut, frekvensgångsmässigt känner jag igen "dippen" vid 3k från mina "långbandare", B&G RD75. När jag körde digital korrigering (impulskorrigering och efterklang) genom mitt datorbaserade AV-system så lät det faktiskt bäst när man lät en del av dippen finnas kvar. Undrar om det har med strålningskaraktäristiken att göra?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-16 01:37

the_Suede skrev:Det är inte lätt att kommentera när man inte känner förutsättningarna för mätningen...

Min spontana kommentar är att det ser bra ut, frekvensgångsmässigt känner jag igen "dippen" vid 3k från mina "långbandare", B&G RD75. När jag körde digital korrigering (impulskorrigering och efterklang) genom mitt datorbaserade AV-system så lät det faktiskt bäst när man lät en del av dippen finnas kvar. Undrar om det har med strålningskaraktäristiken att göra?

Hej the_Suede :) och välkommen till faktiskt. Jag diggar ditt inlägg.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
the_Suede

Inläggav the_Suede » 2009-09-16 01:55

Tackar, tackar... :-)
Tänkte gå ut stenhårt med en teoretisk fråga i en ny tråd.

I övrigt, ang. denna tråd:
Den stående vågen på 28Hz borde gå att spåra, den ser så pass "hård" ut att den borde vara ganska lätt att släcka med antingen en digital korrigering, eller genom att flytta en av de fyra 15"-arna till en låda bakom soffan, vid datorbordet ungefär. Detta borde ta bort nästan 3dB i "andrastudsen" på vågen, och alltså sänka din RT60 i lågbasen ganska markant...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-16 13:57

2-ch skrev:
steveo1234 skrev:För att komma tillbaka till ontopic: Kan ingen säga någonting om mätningarna? Inte ens om det är någon del av dem som är väldigt bra eller väldigt dålig? Eller kanske, till och med någon som kan komma med förslag på åtgärd som minskar peaken eller höjer dalen?

Det verkar trögt att få hjälp med att tolka sina kurvor. Har själv försökt i en tråd som du vet.
Det kanske är så enkelt som petersteindl säger att det är vanskligt att tolka. Att det är allt för många faktorer som påverkar resultatet.
Mest nytta kanske man har av sina egna mätningar men då bara som jämförelse före/efter en förändring!?
Men vad är i så fall målet. Att den ska bli så rak som möjligt?
Jag kan inte undgå att undra över hur många som verkligen har en rak frekvenskurva, eller för den delen tror sig ha det.
Din verkar varierar dryga 30dB om jag tolkar den rätt. Min egen ser hemsk ut, utan att jag vet om det är särskillt onormalt.

Vi kanske fråga på "fel" sätt? Som man frågar får man svar heter det ju.

Vi kanske ställer fel fråga? Det kanske inte går att tolka tillräckligt med den infon som finns i våra kurvor. Fast, då blir ju följdfrågan, vad är det egentligen som saknas. Jag tycker själv att det borde att gå att få ut massor av info ur de kurvorna som visats. Jag har förvisso själv funderat på om mätningarna är korrekt gjorda och faktiskt visar vad lyssnaren hör eller om mätningarna är behäftade med så stora mätfel att de är värdelösa. Ska göra fler mätningar och se vad som händer.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-16 14:01

the_Suede skrev:Tackar, tackar... :-)
Tänkte gå ut stenhårt med en teoretisk fråga i en ny tråd.

I övrigt, ang. denna tråd:
Den stående vågen på 28Hz borde gå att spåra, den ser så pass "hård" ut att den borde vara ganska lätt att släcka med antingen en digital korrigering, eller genom att flytta en av de fyra 15"-arna till en låda bakom soffan, vid datorbordet ungefär. Detta borde ta bort nästan 3dB i "andrastudsen" på vågen, och alltså sänka din RT60 i lågbasen ganska markant...

Ett 1/60 oktav filter med en förstärkning på -?db centrerad på 28hz kan jag enkel addera till. Vad är ett lämpligt värde att förstärka med? Typ 3-6db?Jag provar och lägger upp ny mätning.

Att flytta en av 15" är inte riktigt ett alternativ. Då måste jag såga hål i väggen där också och det låter jag gärna bli. Ett alternatv är iofs att köpa 2 15" til och bygga en ny manifold under datorbordet. Hmm. Om någon ska beställa basar från AE så hör av er så kanske jag vill ha två...

Återgå till Teknikforum