Hur mycket stör trafon?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Hur mycket stör trafon?

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-19 18:33

Hur mycket stör trafon egentligen? I en CD eller ett försteg?

Jag hade på mitt kommande försteg tänkt att ha en plåt runt den (den sitter i hörnet) för att liksom skärma av. Nu visar det sig att dom jag lejt att göra plåtdelarna vill ha 800 spänn för den plåten. Det blir för dyrt, så den går bort. Hur mycket vinner man egentligen på att skärma av den?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-19 20:47

Med en korrekt utförd layout och jorddragning är trafon i ett försteg inte ett problem. Med klantig layout etc. kan det brumma, men då bör man fixa problemet snarare än att lyfta ut trafon.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-10-20 07:55

Vanlig plåt är väl heller inte så effektiv för skärmning av en trafo. Mymetall, µ - Metall är en special legering av nickel/järn som har en mycket stor förmåga att skärma av lågfrekventa magnetfält.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-20 23:59

Morello skrev:Med en korrekt utförd layout och jorddragning är trafon i ett försteg inte ett problem. Med klantig layout etc. kan det brumma, men då bör man fixa problemet snarare än att lyfta ut trafon.

Det är just det. Med en korrekt dimensionering har vi stort sett inga problem med någonting..... och ändå låter det olika....

/ B

Användarvisningsbild
alex

Inläggav alex » 2005-01-05 10:17

trodde att koppar skärmade bäst?

Användarvisningsbild
HUGO

Inläggav HUGO » 2005-01-05 13:50

intressant ! jag är ny här på forumet ... är det många här som bygger egna steg osv. ?

för att svara på inlägget.. kan inte en switchad nätdel lösa mycket av störningsproblemet ? dessutom vore det väl lite häftigare... :?:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-05 17:00

Jag kan nada om byggande, men är inte switchat en aning dyrare?

För övrigt är det ganska många som bygger själv här HUGO! Sök gärna på DIYforumet. avr7000's steg som finns där (har jag för mig) är ett läckert bygge som genomfördes nyligen.
Common sense is not that common.

malare

Re: Hur mycket stör trafon?

Inläggav malare » 2005-01-05 17:14

Max_Headroom skrev:Hur mycket stör trafon egentligen? I en CD eller ett försteg?

Jag hade på mitt kommande försteg tänkt att ha en plåt runt den (den sitter i hörnet) för att liksom skärma av. Nu visar det sig att dom jag lejt att göra plåtdelarna vill ha 800 spänn för den plåten. Det blir för dyrt, så den går bort. Hur mycket vinner man egentligen på att skärma av den?

Jag modifierade mitt slutsteg för några år sen med avskärmning av trafon, det bästa materialet för att skärma av en trafo är aluminium. Använder du plåt så blir det ingen skillnad.

Senare så beräknade jag "snubbers" till trafon och satte dit såna, det gav ungefär samma resultat som en avskärmningsburk, men jag sparade burken så nu har jag både och. :wink:

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-05 19:01

HUGO skrev:intressant ! jag är ny här på forumet ... är det många här som bygger egna steg osv. ?

för att svara på inlägget.. kan inte en switchad nätdel lösa mycket av störningsproblemet ? dessutom vore det väl lite häftigare... :?:

Switchad nätdel är väl tveksamt ur just störningssynpunkt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-05 19:09

ELFAs faktasidor kan vara värda ett närmare studium. Finns lite om skärmning under rubriken inkapslingar på www.elfa.se/se/fakta.pdf .

Återgå till Teknikforum