Lampa i högtalare.....

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Lampa i högtalare.....

Inläggav AndersD » 2009-10-16 12:17

Tänker bygga mig 6 eller 8 st surroundhögtalare att hänga på väggen och vill gärna få till designen på ett vettigt sätt så dom smälter in bra i rummet.

Har en ide om en låda som är bred upptill och smalnar av neråt (som en på längden delad kon med spetsen neråt). Ovandelen av högtalaren är tänk att bli i närheten av en halvcirkel.

I denna halvcirkel var tanken att fälla in spottar (en per högtalare) som lyser uppåt.

Nu till själva frågan....
Är det här en dålig ide? Tänker på störningar och så som kan ställa till det. Förrutom att elkablar och högtalare kommer att ligga nära varandra i och med kombinationen så tänke jag använda samma spårning i väggen till högtalarkabel och el för lampan.

Man vill ju gärna använda dimmer men nånting säger mig att detta blir ännu värre.

Vad tror ni om detta?

/Anders

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-10-16 12:27

Tror inte det är någon fara med störningar. Däremot kan det ju bli att väggtjockleken blir för tunn om du fäller in spottar etc i kabinetten. Annars låter det som ett intressant projekt. :) Kommer själv hänga upp mina subbar i taket. Tvärsnittet på dessa blir triangelformad med spetsen nedåt.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-10-16 12:38

-Martin- skrev:Tror inte det är någon fara med störningar. Däremot kan det ju bli att väggtjockleken blir för tunn om du fäller in spottar etc i kabinetten. Annars låter det som ett intressant projekt. :) Kommer själv hänga upp mina subbar i taket. Tvärsnittet på dessa blir triangelformad med spetsen nedåt.

Jo, det är klart man kanske inte ska ha själva spotten som "vägg", får nog bli dubbelvägg just där spotten sitter. Alternativet är att toppen på lådan blir nersänkt i förhållande till sidoväggarna och att man isåfall helt enkelt slänger spotten ovanpå toppen av lådan.

Nåväl, låter bra det där med störningarna........jag ska nog göra lite tester med en 230V-dimmer som jag låter ha intim kontakt med nån av mina konventionella högtalare....

Subbar i taket är kul, själv tänkte jag bygga in mina i mellanbjälklaget i för ändamålet passande lådor.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-10-16 13:17

diesel skrev:Subbar i taket är kul, själv tänkte jag bygga in mina i mellanbjälklaget i för ändamålet passande lådor.

Vi är på samma våglängd märker jag :)

Återgå till Teknikforum