Högnivå till aktiv subwoofer - fråga

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xiro

Högnivå till aktiv subwoofer - fråga

Inläggav Xiro » 2009-10-14 03:03

Om man kör högnivå (högtalarsignal) in i en aktiv subwoofer, går signalen direkt till delningsfiltret, utan att passera slutsteget, eller går den ändå via slutsteget?

Om förstnämnda stämmer, fungerar subwoofern då i princip som en passiv?

Om sistnämnda stämmer, då går ju signalen via två slutsteg, vilket skulle kunna vara en nackdel, eller?

Den aktuella subwoofern är Audio Pro Evo sub 8 (aktiv, portad, "AceBass"). Har för mig att AceBass har en återkoppling mellan slutstegets utgång och ingång, om det stämmer så måste högnivåsignalen passera slutsteget för att AceBass-funktionen ska verka, eller?

Egentligen funderar jag på hur man förvanskar signalen så lite som möjligt - eller egentligen, hur man på ett enkelt sätt får ett fint ljud. Eftersom jag lyssnar på ganska svaga nivåer så undrar jag om det inte är lite overkill med både stereostärkare och slutsteget i subwoofern.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-14 07:18

Använd lågnivå. Möjligheten för en aktiv subwoofer att dämpa ned en högnivå är bara till för de som saknar lågnivåutgång på sin förstärkare - sån't kan ju hända (Jag har själv en gammal Sugden i garaget som det är så på t.ex.).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Högnivå till aktiv subwoofer - fråga

Inläggav Kalejdokom » 2009-10-14 12:27

Xiro skrev:Om man kör högnivå (högtalarsignal) in i en aktiv subwoofer, går signalen direkt till delningsfiltret, utan att passera slutsteget, eller går den ändå via slutsteget?

Svaret är att signalen alltid går genom delningsfiltret och slutsteget hur du än ansluter. Högnivåingången är bara till för den som saknar lågnivåutgång på sin förstärkare. Högnivåingången har mycket hög impedans och tjäl alltså bara lite signal från högtalarsignalen som du kanske även har anslutit till dina ordinarie fronthögtalare.

Richard
Inaktiverad

Re: Högnivå till aktiv subwoofer - fråga

Inläggav Richard » 2009-10-16 21:07

Kalejdokom skrev:
Xiro skrev:Om man kör högnivå (högtalarsignal) in i en aktiv subwoofer, går signalen direkt till delningsfiltret, utan att passera slutsteget, eller går den ändå via slutsteget?

Svaret är att signalen alltid går genom delningsfiltret och slutsteget hur du än ansluter. Högnivåingången är bara till för den som saknar lågnivåutgång på sin förstärkare. Högnivåingången har mycket hög impedans och tjäl alltså bara lite signal från högtalarsignalen som du kanske även har anslutit till dina ordinarie fronthögtalare.

Medhåll.
En fördel med högnivåingången är att om du har väldigt färgande slutsteg i förstärkaren så följer färgningen med till subbasen- och det kan faktiskt bli en smula lättare att integrera subbasen med de övriga högtalarna.
Tillverkaren Rel förespråkar denna koppling.
Men oftast blir det nog bättre med lågnivå. Men prova och kolla kan man ju- det kostar inget.
Odogmatisk sekt- granskare

Återgå till Teknikforum