Ex. på film i DD 5.1 som lägger panorerad dialog i centern

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tumme

Ex. på film i DD 5.1 som lägger panorerad dialog i centern

Inläggav Tumme » 2009-10-14 17:58

Jag önskar exempel på filmscener i Dolby Digital 5.1 där dialog (eller ljudeffekter) som är panorerad när man kör utan center men inte blir panorerad när man kör med center.

Lite svårt att förklara men i filmen Ratatouille på Blu-ray scenen på taket när blixten slår ner så faller Remy och hans kompis ner på marken och börjar prata. Kör man utan center hör man att dom pratar lite till vänster och höger om mitten men med center så försvinner denna panorering och dialogen hörs endast i centern.

Om jag förstått rätt så har detta något med Dolby digital göra DTS skall inte vara drabbat.

Jag har ingen center själv så jag kan inte prova olika filmer.

Någon som har några fler exempel i filmer där detta inträffar.

Thomas

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-15 15:32

Detta fenomen har jag aldrig hört talas om, är det inte bara så att din center spelar för starkt?

Hitta Nemo är en annan film av samma produktionsbolag, där man panorerat dialogen ganska fritt.

I filmen Million Dollar Baby, har dom gjort en ganska ovanlig sak, när det är voice over så ligger den i mono, fast i L&R om man spelar upp det i 5.1, om det är som du säger så borde inte voice over spåret höras 8O

äh jag fattar inte vad du menar faktiskt :(
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2009-10-15 19:37

_Fredrik_ skrev:Detta fenomen har jag aldrig hört talas om, är det inte bara så att din center spelar för starkt?

Hitta Nemo är en annan film av samma produktionsbolag, där man panorerat dialogen ganska fritt.
:(

Om jag minns rätt så nämde Öhman detta fenomen någonstans och jag minns att jag blev förvånad för jag har hört mycket panorerad dialog när jag använt center. Det var därför jag vart så förvånad när jag upptäckte fenomenet på just "Ratatouille" speciellt eftersom just Pixars filmer brukar inehålla mycket panorerad dialog som bla. Nemo.

Men nu börjar jag kanske tvivla på om jag och min medlyssnare hörde rätt. Finns detta problem? Spelade center för högt? Kan någon prova och se om ni får samma resultat.

Scenen på taket när blixten slår ner så faller Remy och hans kompis ner på marken och börjar prata. Kör man utan center hör man att dom pratar lite till vänster och höger om mitten men med center så försvinner denna panorering och dialogen hörs endast i centern.

Jag har använt mig av Blu-ray versionen av Ratatouille den svenska och kört bitstream till förstärkaren.

Thomas

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-15 21:52

Tumme skrev:Men nu börjar jag kanske tvivla på om jag och min medlyssnare hörde rätt. Finns detta problem?
Det kan inte vara fenomenet med reducerad dynamik som följd av bortvald center? Det gäller nämligen bara DD och inte DTS.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2009-10-18 07:25

_Fredrik_ skrev:
Tumme skrev:Men nu börjar jag kanske tvivla på om jag och min medlyssnare hörde rätt. Finns detta problem?
Det kan inte vara fenomenet med reducerad dynamik som följd av bortvald center? Det gäller nämligen bara DD och inte DTS.

Om det vore tvärtom att det var panorerad dialog med center och ej panorerad utan så skulle det kanske kunna vara så, i och med att nermixningen av centern och reducerad dynamik fenomenet till LR skulle kunna få fel nivåer. Men jag kanske tänker fel.

Thomas

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-10-18 09:12

Tumme skrev:
_Fredrik_ skrev:Detta fenomen har jag aldrig hört talas om, är det inte bara så att din center spelar för starkt?

:(

Om jag minns rätt så nämde Öhman detta fenomen någonstans och jag minns att jag blev förvånad för jag har hört mycket panorerad dialog när jag använt center. Det var därför jag vart så förvånad när jag upptäckte fenomenet på just "Ratatouille" speciellt eftersom just Pixars filmer brukar inehålla mycket panorerad dialog som bla. Nemo.

Men nu börjar jag kanske tvivla på om jag och min medlyssnare hörde rätt. Finns detta problem? Spelade center för högt? Kan någon prova och se om ni får samma resultat.

Scenen på taket när blixten slår ner så faller Remy och hans kompis ner på marken och börjar prata. Kör man utan center hör man att dom pratar lite till vänster och höger om mitten men med center så försvinner denna panorering och dialogen hörs endast i centern.

Jag har använt mig av Blu-ray versionen av Ratatouille den svenska och kört bitstream till förstärkaren.

Thomas

Tjena Thomas.

Har nu provat lite,och det är samma hos mig som när vi lyssnade hos dig även om jag kör 5.1 uncompressed spåret (samma mixning?) med centerkanalen på så gick jag fram o lyssnade på hö/vä huvudhögtalare och det fanns dialog där men centern är dominerande vilket nog gör att man tycker att det enbart kommer från centern men så var inte fallet,tar man bort centern "off" så tycker jag att dialogen hos mig hamnar utanför bild (mellan tv o högtalare,46" tv) inte så kul,men har man storbild alà projector så kan det nog funka bra utan center.

Så hos mig så kommer centern att stå i "on"

Just ja,ovannämnda lyssning är råttorna på taket o dialogen därefter.
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2009-10-18 19:31

Nicke skrev:Tjena Thomas.

Har nu provat lite,och det är samma hos mig som när vi lyssnade hos dig även om jag kör 5.1 uncompressed spåret (samma mixning?) med centerkanalen på så gick jag fram o lyssnade på hö/vä huvudhögtalare och det fanns dialog där men centern är dominerande vilket nog gör att man tycker att det enbart kommer från centern men så var inte fallet,tar man bort centern "off" så tycker jag att dialogen hos mig hamnar utanför bild (mellan tv o högtalare,46" tv) inte så kul,men har man storbild alà projector så kan det nog funka bra utan center.

Så hos mig så kommer centern att stå i "on"

Just ja,ovannämnda lyssning är råttorna på taket o dialogen därefter.

Tack Nicke då vet jag att det inte var något annat som spökar. Att du hör lite dialog i Hö/Vä högtalare kanske har lite att göra med att du delar centern ganska högt upp (250/300hz?) och då skickas troligtvis lite dialog som kanske skulle hamnat i centern i Hö/Vä istället. Jag förstår att du tycker att det blir konstigt om dialog hamnar utanför Teven och som du säger så funkar det bra med projektor för då hamnar phantom projeceringen av dialog där karaktärerna är i bilden om mixen är gjord så.

Thomas

Återgå till Teknikforum