Basreflexrör med "mittenhål"?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mangrove

Basreflexrör med "mittenhål"?

Inläggav mangrove » 2009-10-25 12:30

Tja! En ren nyfikenhetsfråga:

Jag har hittat en basreflexlåda (Yamaha YST-215, en sub alltså) som har ett "extra hål" i basreflexröret. Man kan säga att det är två rör som sitter ihop ("efter varandra") med tunna stag, så det blir en extra öppning på mitten. Runt denna öppning har man sedan lindat en tämligen tjock filt. Jag antar att detta rent mekaniskt gör att somt av övertrycket ventas genom filten och somt genom början på röret. Men hur ser teorin bakom detta ut?

Högtalaren är ju en negativt återkopplad historia, med stolta svenska rötter (Audio Pro -- jag antar att Yamaha fortfarande licensierar deras teknik), som jag använder för att ge lite extra basstöd åt mina nyrenoverade Sonab OA-14. Fast eftersom den var fruktansvärt illa tilltygad när jag hittade den i elsoprummet :oops: så har jag gjort om den till en uppåtstrålande historia (hela underredet var bortslitet, med därtill hörande djupa gropar i spånskivan). Jag har därför fått rika tillfällen att studera den otroligt smäckiga konstruktionen, det är ett under att den ändå låter helt okej (ingen dämpning alls i lådan tex).

edit: Efter att ha läst hela http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=1107 tar jag tillbaka det om billighet=avsaknad av dämpning. :wink: Yamaha har nog räknat på det där. Men det är fortfarande en smäckig konstruktion :(

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-25 13:20

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2009-10-25 14:40

Aha, tack, högeligen intressant. Har denna teknik något specifikt namn, förutom "extra helmholtzresonator mitt på röret" (ligger ju iofs bra i munnen... :lol:)? Är det vanligt, och om inte, varför inte? Pioneerpatentet är ju från 91, så det känns ju inte lastgammalt.

Återgå till Teknikforum