Byta luftlindad spole till bandspole

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dag

Byta luftlindad spole till bandspole

Inläggav Dag » 2009-11-08 20:59

Har en liten fråga som jag hoppas att ni med kunskap om delningsfilter kan hjälpa mig att svara på!

Jag håller på att renovera/uppgradera ett par gamla delningsfilter.

Min plan är att använda samma värden på alla nya komponenter men lyxa till det och byta ut dom gamla luftlindade spolarna mot nya bandspolar istället.

Min fråga nu.
L1 har ett likströms motstånd (säger man så?) på ~0,85ohm och R1 är på 1,8ohm. Om jag sedan byter L1 till en bandspole på ~0,45ohm, ska jag då även byta R1 till 2,2ohm för att inte förända filteregenskaperna eller har R1 inte med den saken att göra? (L2 & C2 samma värden som innan)

+___C1___R1___L1________+
............................|.....|........./
~.........................L2...C2......[]
_ ________________|___|__ -...\

/Dag

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-08 21:14

Snyggast hade varit att spolen i sig hade motsvarande serieresistans som spole+motstånd. Med andra ord en spole med liten tvärsnittsarea. Är också bra om spolen är mekaniskt stabil. Bäst är de vakumimpregnerade. Bandspolarna har väl inga speciella fördelar annat än att det har blivit mode?

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-11-08 23:40

Minskar du rdc eller likstromsmotstandet pa spolen blir det en liten topp i frekvensgangen beroende pa vardet. Eftersom det troligen ror sig om ett mellanregister i en 3 vagare (svart att veta exakt hur filtret ar uttankt eftersom det inte finns varden angivna pa spolar mH och kondensatorer uF) blir en topp inte bra.

Serieresistansen R1 dampar "mellanreget". Den bor oka nagot for att kompensera for ny spole. Men effektmotstand pa minst 10w annars finns risk att dom eldas upp. :wink:
Varfor bandspole. Dom ar svara att loda och dyra.
Hade det varit en renodlad bas sa kanske saken hade sett annorlunda ut. Da vill man garna ha mindre rdc.
Let forever be

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-09 07:59

brumel skrev:Hade det varit en renodlad bas sa kanske saken hade sett annorlunda ut. Da vill man garna ha mindre rdc.

Men då ändras såväl basavstämningen som frekvensgången. Ett större motstånd i serie med basen visar väl på en rätt underlig dimensionering?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-09 08:48

Dag, att lyxa till det innebär inte att det blir bättre - bara dyrare i det här fallet.

Ditt filter vill ha lite serieförluster över spolen och det är bättre att ta dem där än i ett separat seriemotstånd.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-09 08:50

RogerGustavsson skrev:
brumel skrev:Hade det varit en renodlad bas sa kanske saken hade sett annorlunda ut. Da vill man garna ha mindre rdc.

Men då ändras såväl basavstämningen som frekvensgången. Ett större motstånd i serie med basen visar väl på en rätt underlig dimensionering?

mera bas är inte så underlig dimensionering tycker jag, faktiskt ganska önskvärt många gånger
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-11-09 10:30

Det finns inget som säger att bandspolar är "bättre" - spole som spole, bara dyrare och mer hypat.
Låt filtret vara som det är.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Dag

Lite mer bakgrund

Inläggav Dag » 2009-11-09 11:47

Ja, jag börjar så smått inse att jag kanske lagt ut pengar i onödan på bandspolen, men tyvärr så köptes den in för mer än ett år sedan och projektet kom sedan av sig en liten stund.

Nu är jag på banan igen och om jag nu trots allt vill använda mig av min redan inköpta bandspole, ska jag då ändra R1 till 2,2 ohm för att minimera förändringar delningsfiltrets karaktär?

Vill även bekräfta att det är ett mellanregister vi pratar om och att L2 är på 0,68mH och C2 på 10uF.

Tack för hjälp hittills!!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Lite mer bakgrund

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-09 12:25

Dag skrev:Nu är jag på banan igen och om jag nu trots allt vill använda mig av min redan inköpta bandspole, ska jag då ändra R1 till 2,2 ohm för att minimera förändringar delningsfiltrets karaktär?

Ja, det kan vara lämpligt.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-11-09 15:15

Hej Dag! :D

Kul att se dig här på Faktiskt!

Välkommen!

/ K
Livsnjutare

jansch

Inläggav jansch » 2009-11-09 16:59

Dag - För att svara VÄlDIGT tydligt på din ursprungsfråga:

Spolens uppmätta resistans ligger i serie med spolen. Det spelar alltså ingen roll om den samlade resistansen kommer från ett externt motstånd (som oxå ligger i serie med spolen) eller från själva spolens resistans..eller i praktiken från båda.

Praktiskt sett, om spolen har hög resistans, kommer den att bli varm vilket är ett problem OM temperaturen stiger över 80 grader (lackad koppartråd). En bandspole har väl nån plastfilm som isolator och bör nog inte heller bli varmare. Effektmotstånd tål oftast höga temperaturer, dom är ju konstruerade för det!
Värmen i sig är inget problem och påverkar inte spolens egenskaper så att du behöver ta hänsyn till det.

Ja - Du har nog köpt en bandspole i onödan...... eller kanske inte.... tycker du att det låter bättre så är du ju nöjd!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-11-09 17:35

Jag tycker det låter bättre! 8) Det blir säkert bra med bandspole! :) Många här hör ingen skillnad på komponenter och anser därför att det inte är någon skillnad men det är ju inte den enda slutsats man kan dra av det! :roll:

Lycka till!

/Jocke

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-11-09 21:52

RogerGustavsson skrev:

Ja jag jobbar lite i blindo. Det ar ju bara en spekulering fran min sida. Jag hyser motvilja mot seriemotstand men den aktuella konstruktionen har jag inte byggt. Givetvis inget motstand i serie med bas i 2 vagare.

RDC kan garna fa vara lagt. Jarnkarnedrosslar har problem med att dom kan overlastas och ge upp over en viss mattnadsgrad men jag kopte en sk ferrobar fran Intertechnik och den hade lag rdc. Den ger mera bas. Och storfaltet ar mindre.
Let forever be

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-10 08:15

I denna tråd visas vad som kan hända när man det finns ett seriemotstånd med eller ej, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=33650

Om nu frekvensgången är den önskade med motståndet på plats, blir det något annat när man tar bort det.

Återgå till Teknikforum