Hjälp med XTZ Room analyzer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

eriken

Hjälp med XTZ Room analyzer

Inläggav eriken » 2009-11-16 20:14

Hej,

Nu har jag skaffat roomanalyzer och är ivrig att komma igång. Jag kan säga direkt att jag har ingen som helst kunskap om detta så all hjälp och tips mottages varmt.

Mitt rum är en öppen planlösning med katastrofal akustik.

Min första fråna är vad som menas med att micen är riktningskänslig över 2kh? Jag märkte att bara jag ändrade den några cm fick jag ett helt annat resultat beroende på om den pekade uppåt eller frammåt. Hur ska den vara riktad egentligen? Jag kunde inte hitta det i manualen..

Jag kan bifoga mina första försök till mätningar så ni kan få se och komma med tips på justeringar:

Alla mätnigar är med micen pekande frammåt.

Denna en 3 punktsmätning:

Bild

Bild

Och här kommer en fullrange med micen frammåt:

Bild

Och med micen uppåt:

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-17 10:21

att mäta korrekt är rejält svårt, man bör nog följa tillverkarens råd här

det där mätprogrammet verkar intressant, men jag skulle nog inte titta så mycket på frekvenskurvan utan mest på vattenfallet/sonografen, dom långa ringningarna skulle jag försöka hitta och bekämpa, hur dessa mäts bäst vet jag inte, skulle prova att mäta på många olika platser och se vad som dyker upp och utgå därifrån
Bikinitider

Användarvisningsbild
mjak

Inläggav mjak » 2009-11-17 15:08

Kan du inte göra mätningarna och lagra kurvorna på varandra så man kan jämföra lättare? Använd "overlay" nere till höger. Tycker rent generellt mätningarna ser normala ut, inte så vackra alltså.

Hur stort är rummet? ser att RT60 är kring 500 ms vilket är det dubbelt så långt jämfört med mitt rum.

Mitt rum: Gula kurvorna med sub(EQ+utan EQ) gröna kurvan utan sub. Mätningarna är tagna med lite skillnad i vinkel och placering på mic:en. Förstareflexen på sidoväggarna är dämpade med en Ecophon-skiva 600*600mm.

Bild

Återgå till Teknikforum