Vilken bas hade ni valt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-19 22:44

20Hz sinuston, är ju inget som vi uppfattar som en regelrätt ton, mer som tryckförnimmelser för örat.
Det som hörs när du spelar en 20Hz sinuston med dina högtalare, är i själva verket ren och skär distorsion/bitoner från elementet, utspridd hela vägen upp mot delningsfrekvensen.

Fö. går det att överstyra nästan vilka subbasar som helst och få samma eller liknande fenomen.
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-20 07:14

Beakungen skrev:Det går att få ur 20hz ur en 4tummare i en sluten låda också :wink:

Dock kostar det. Den 4tummaren hade inte tålt mkt effekt innan den bottnat.

Det som är det fina med denna låda är att den spelar just djypt. Problemet är att den tål inte mkt innan den bottnar. Det kan bli mkt bättre med en ny bas. Jag har kört denna låda som den är ihop med mina stora pa-högtalare med 12tums bas å horn. Körde aktivdelning vid 50hz och denna lilla låda fyllde ut riktigt okej på moderata nivåer :D

Kanske det är en senasation? vem vet? Jag har aldrig hört en så liten låda lira så bra bas. Men som sagt jag har inte byggt den. Och mig veterligen finns det bara en sådan låda :)

skall testa lite toner på mina dator högtalare med ungefär samma mått och med slav .

Föregående

Återgå till Teknikforum