Staga med mindre snittyta fast fler stag - bra el dåligt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-11-21 00:38

Fjonkalicious skrev:Tänker du ha gängstången där permanent?

Känns lite overkill kanske. Du skriver att bakstycke och baffel inte har en chans att pumpa med. Du måste se din åtgärd som en punktformig låsning på en större yta. Baffel/bakstycke kommer likväl att flexa fast inte just där du har gängstaven. Så blir blir det såklart med all stagning, tänkte mest påminna dig om det.

Faktum att trä+lim blir väldigt starkt om det är rätt utfört. Jag kommer nog satsa på min specialare.

Mvh

F

jo tanken är att det skall monteras permanent.
och naturligtvis är det en punktformig låsning men min tanke var så här.
om låsningen blir någorlunda på mitten har jag bara en längd på
275 uppåt och 275 neråt om man antar att det är tok låst stumt som tusan på ca 150 blir det ju bara en yta på 300x200 uppåt och lika stor yta neråt och det finns väl en gräns när man helt avstår från stagning då man anser att det inte behövs?

obs allt ovan är enkla antaganden inget som jag har provat eller räknat på. :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-21 01:26

Jag tror gängstången kommer att flexa, när konen rör sig utåt och lådväggarna inåt. Här handlar det mer om böjstyvhet, som lätt åstadkoms med stag av 22mm MDF på lämpliga ställen. Det talades om upp mot 150 - 170kg i sluten låda, komprimering resp undertryck.
Ej pluggade eller skruvade stag, har rapporterats släppa.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-21 11:20

Egerwood skrev:jag funderar på att spänna upp mellan front och baksida med en avsågad gängstång som expanderas i en lång mutter på mitten och sedan låses med locktite och muttrar på båda sidor.
då får man ju en låda som är max isär pressad hela tiden och baffel och bakstycke har ingen chans att pumpa med.

Men du kan nog inte pressa isär sidorna med en stång, den är dålig på att ta upp tryckkrafter. Vad jag tänkte mig vara att förspänna med dragspänning.

jansch: Min tanke var att staget tar upp dragspänningar (expansion), och att lådans styvhet i ytterläget (eller rättare extremt hopdraget) tar upp kompressionsfasen. Det är ju lätt att flexa sidorna på ömse sidor om nollan, men ju längre åt ändlägena man kommer desto svårare borde det bli.

Men det är rent teoretiska resonemang från min sida. Den ökande styvheten kanske inte är i närheten av att motstå lufttrycket.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-21 23:46

Låter man gängstången gå genom ett tjockt rör, ett rör med exakt längd, motsvarande avståndet vägg/vägg lådans insida, så är det ju bara att dra för allt vad skiftnycklarna håller, på utsidan av lådan.
Torde bli riktigt stadigt, men kanske inte så vacker på utsidan, med stora brickor och muttrar. :wink:

jansch

Inläggav jansch » 2009-11-22 00:05

Kul med lite kreativitet!..... Men om man förspänner blir det väl väldigt stabilt i den riktningen men motsvarande sämre i motsatt riktning.
Och om man då, som Rangnwald föreslår, förstärker med ett rör blir det i grunden samma resultat - en stabilare låda som ger större motstånd i ena riktningen.

Jag GISSAR att detta är sämre då t.ex. "övertrycks sidan" dämpas bättre än "undertrycks sidan" vilket borde resultera i distorsion. Det borde vara bättre om lådan vibrerar "rent" och bara minskar det effektiva ljudtrycket för en given frekvens.....eller?
Lådans olika sidor har ju en "fjäderkonstant" som är beroende av längden (och ytan). om man förspänner finns det ju risk att man kommer in i ett icke linjärt område (precis som en spiralfjäder som bottnar eller förspänns).

Jag inser att detta är teoretiska spekulationer, så kom gärna med argument för att jag har fel...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-22 00:18

Du får allt läsa bättre.
Iom att röret på insidan tar emot den hopdragande kraften, när konen slår utåt och den genomgående stången tar upp tryckkraften med bricka mutter på utsidan av lådan, när konen slår innåt, så blir det tvärstumt i båda riktningarna.
Alltså ingen förspänning i någon riktning.

jansch

Inläggav jansch » 2009-11-23 00:41

Ber om ursäkt Ragnwad - Läste för slarvigt....

Det blir helt enkelt ett styvt stag i en punkt på respektive lådsida.

Ett antal stag måste då fördelas över lådsidorna så "spännvidden " mellan 2 stag är så litet att lådan an betraktas som vibrationsfri (i praktiken kommer resonansen att ligga så högt upp att lådmaterialets inre dämpning blir avgörande)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-23 01:44

Ok. Nu var det Egerwood och inte jag som tänkte använda principen med gängstång och ville bara förmedla en vettig möjlighet med detta.

Själv föredrar jag tjock MDF, som lätt sågas till lämpligt antal och form, att fördelas i lådan.
Pluggas (eller skruvas) och limmas.

Föregående

Återgå till Teknikforum