Val av Potentiometer till Luxor Quasimodo

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Val av Potentiometer till Luxor Quasimodo

Inläggav Falkis » 2009-11-26 17:32

Jag bytte ju drivning på min färglada Luxor-modd (kallad Quasimodo). Jag satte en okänd potentiometer på plus-kabeln och kan sålunda korrigera varvtalet på skivtallriken. Men, det är lite svårt att göra det med potten som jag satt dit. Den ger fruktansvärt snabba utslag, bara man ruckar lite på axeln så kan 78-varvaren gå från Pierre Isaksson till Kalle Anka-på-amfetamin, ett ryck tillbaka tar oss till J.D. Sumner och någon stor sal med Elvis och hela baletten.

Kort sagt; jag behöver en potentiometer som reglerar försiktigare. Motorn är en 12 DC med en strömdosa som matar den med 6 volt. Dessa 6 volt stryps till kanske en tredjedel eller mindre, för att få moton att driva tallriken med 78-varv. Jo, det går att ställa farten rätt, men det kräver otroligt mycket pill och varvtalsplacebo samt en 440 hz stämd gitarr med nya strängar för att åstadkomma. Till och med märket som jag gjort med en knivspets går ej att följa... :)

Vad ska jag ha för pot. då? Min polare sa att en 2kohm skulle vara bra, trodde han. Men det finns ju andra parametrar såsom linjäritet och logaritmik och fasen vet allena; jag har icke så bra koll, serrni.

Puss och kram på er faktiskare... :P

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-11-26 22:05

Var är Svante när man behöver honom... :cry:

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-11-26 23:32

Du ska ha en linjär, den ökar/minskar lika mycket vid utslag.
En logaritmisk ökar lite i början, för att flyga i taket i slutet.

Så värdet då...jag är ingen expert men ett lite värde 2K ohm ger nästan inget utrymme för justering, men kan tänka mig en 100K har ett större område att verka på...
Men den bromsar kanske för mycket...

Låna eller stjäl en 2K Lin och prova...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-11-27 15:18

tjena kaninmannen! :D

tack för tipset... men det känns som jag behöver veta mer om motståndet i potten jag ska köpa... :P

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-11-27 15:46

Harru ... harru .... harru varre me om det nångång ... harru kvarru den gamla potentiometern? Mät (met på stockholmska) upp den och skaffa en snarlik.
Ett alternativ som medger superduperfin inställning är att köra med en flervarvspot.
Ett annat och ganska kul alternativ är att göra en fjuppedupp med t ex tre trimpotar och en omkopplare som väljer en av dessa så du har fixa lägen för 33, 45 och 78 varv.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-11-27 19:43

soundbrigade skrev:Harru ... harru .... harru varre me om det nångång ... harru kvarru den gamla potentiometern? Mät (met på stockholmska) upp den och skaffa en snarlik.
Ett alternativ som medger superduperfin inställning är att köra med en flervarvspot.
Ett annat och ganska kul alternativ är att göra en fjuppedupp med t ex tre trimpotar och en omkopplare som väljer en av dessa så du har fixa lägen för 33, 45 och 78 varv.

Det har ju aldri' vart nån poténssiiiomeetär på det viset, serru, magge. Jag tog bara random ur en låda jag har, och monterade dit! Man kanske kan utgå från den som sitter där och mångdubbla värdet, tyeep. (det är en fingernagelstunn kontaktyta som måste nås därinne i vredet för att det ska gå i sjuttioåtta. Den, ytan, är nog tunnare än min lilfingernagel. Hursomhelst så är det jobbigt.

Det hade varit jätteskojsigt att bygga en komplete all-speed grameouphåune, men det tror jag inte att jag klarar av, eller så. :P

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-11-27 20:13

Ich gedachte dass du gehabte dem ältere potentiometer-gehelvette geleft und gekönnte es gemäta, serru!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-11-27 20:48

Min snolktyska kan icke detta tyda, kannst du sheisse zum hause, schnell, bitte!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-11-27 20:49

Jag funderade på om du hade orginalpoten och kunde mäta dess resistans.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-11-27 20:51

Jag har potten som sitter där nu, det är den enda som har suttit som original i min Luxor Quasimodo=ett hembygge med gamla luxordelar.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-11-27 20:59

Ich funderade på en sak ... ist das motoren ene växelstrom eller totstroms driven...

OM DC, så sätt en LM317, eller en LT1084 i matningsledningen så blir ju regleringen vida överlägsen en vanlig pot.
Funkar det, så bygg in alltsammans i en snygg låda...

Jag kan bistå med chema för detsamma... :wink: jag ..*harkel, host* har även några liggandes på hyllan, färdiga *host*...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Återgå till Teknikforum