Vinnande slutsteg dog...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wideglide

Vinnande slutsteg dog...

Inläggav Wideglide » 2009-12-01 15:11

Som innehavare av titeln GÖK-mästare i region väst har det värsta hänt...
Mitt älskade Thule PA 250B har lämnat in...
Det går fortfarande på 5-kanalsdelen så jag står inte utan musik gudskelov. Däremot är det helt tyst i 2-kanalsläget.
AVR 7000 misttänker att det blir någon slags bryggkoppling mellan de olika slutstegen när den körs i 2-kanalsläge eftersom effekten då ökar... Nån som har haft liknande problem eller kan komma med tips om vad som kan vara trasigt?
/D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
ToJo

Inläggav ToJo » 2009-12-03 14:19

Har själv ett Thule PA250B som jag renoverat sedan jag köpte det defekt.
I mitt fall så sprakade det en hel del på alla kanaler och displayen lyste ibland. Vad jag upptäckte var att hela steget är byggt på ett dubbelsidigt kretskort med onödigt tunna ledare och lödpaddar, dessutom kör man spänningsstabilisatorerna med hög inspänning och därigenom blir dom, förkopplingsmotstånden och kortet runt omkring väldigt varma, t.om. brända. Detta kombinerat med att man verkar använt lödtenn med mycket harts i gjorde att med tiden blev slutsteget fullt av kallödningar och andra dåliga lödningar. Jag gjorde en mer eller mindre total avlödning/omlödning av alla hålmonterade komponenter (vilket inte var helt lätt eftersom lödpaddarna var underdimensionerade), sen synade jag alla ytmonterade komponenter och justerade några lödningar. Sen fungerade steget helt OK i några månader, men efter att det stått på nåt dygn i sträck så började det knastra igen, så nu har det gått igenom en ny omgång och samtidigt har jag bytt en av de stora kondingarna som börjat svälla. Har inte testat sen dess, tänkte bättra på kylningen av spänningsstabilisatorerna först.

Min erfarenhet säger mig att du troligen råkat ut för någon eller några dåliga lödningar i bryggkopplingsdelen. Det kan löna sig att bara löda om. Jag sökte på nätet efter servicemanual/kretsschema men har inte hittat något. Det går tydligen att köpa från danmark för ca 250 DKR (kanske ett samköp?)

Lycka till
ToJo

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2009-12-03 15:58

Som Ernst-Hugo uttryckte det: Danskjävlar.. :?
Jag pratade med Lennart på Hi-Fi Punkten tidigare idag, det kan vara relän som blivit varma och tappat funktionen trodde han...
Ska låta honom ta en titt efter jul...
Tack för tipsen ändå!
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Återgå till Teknikforum