Ny fråga! Hjälp, min flickvän har gjort mig med Dual!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bullit

Ny fråga! Hjälp, min flickvän har gjort mig med Dual!

Inläggav Bullit » 2009-12-09 21:34

Min tjej delar inte mitt hifi-intresse för fem öre, men i dag ringde hon och undrade om jag var intresserad av en skivspelare, hon vet ju trots allt om att jag letar efter en äldre Dual, Linn eller liknande.

Hon stod på en seccond-hand affär och hade hittat en Dual 510 i bra skick för 170 riksdaler. Slå till sa jag. Inte top-off-the-line har jag förstått men hur dålig/bra är den?

Skicket var inte bara bra, det var mint condition. Skulle kunna tro att den var ny, förutom lite små-repor på locket som förväntat. Har provkört den men en kanal fungerade inte. Konstaterade att en lödning lossnat i phono-kontakten, enkelt åtgärdat :) Pickupen är en Dual DMS 210, är den shit eller bananas?

I alla fall, jag söker efter en användar-manual men har inte hittat någonstans. Sitter någon av er inne på en sådan så skulle jag bli jätteglad! Både till spelaren och till pickup-en (nål-tryck osv).

Edit: hittade på Vinyl Engine efter en registrering!

Mvh Calle.
Senast redigerad av Bullit 2009-12-10 00:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-12-09 21:46

Registrera dig här och du kan tanka ner manualen gratis.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2009-12-10 00:30

Hej. Tack. Hittade den sidan efter mitt inlägg.

Men, har spelat på den nu och den funkar kanon. Dock så är det något som ligger löst i chassit, antagligen spaken för upp/ner-kontroll av armen. Den saknas nämligen.

Hur får jag isär spelaren? Den är upphängd i fjädrar i ett yttre chassi och jag hittar inga beskrivningar på hur man tar isär den.

Någon som vet?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 10:11

Du kan ta skivtallriken om du vill. Genom att dra i båda sidor på tallriken och knacka försiktigt med baksidan på mittpinnen så skall den lossna.

Hur man delar spelare är olika, men oftast så brukar man skruva loss botten och därefter lyfta av denna. Ta av tallriken först, lås tonarmen och se till att ingen är lös. Tejpa fast locket, lägg ut en handduk och lägg den upp och ner. Skruva loss skruvarna undertill. Ibland sitter jordkabeln fast i den delen du tar av så dra inte för hårt.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Återgå till Teknikforum