Usb v-dac med störningar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
par

Usb v-dac med störningar

Inläggav par » 2009-12-10 18:28

Har precis fått hem en Musical Fidelity V-Dac som jag har problem med.

Driver den med en bärbar datorn, när jag kör den med min hp så får jag massor av störningar och brusande i ljudet. Blir värre om jag använder de andra usb portarna samtidigt.

När jag testar tjejens Hp bärbara så funkar det helt klockrent med hennes.

Min gissning är väll att den på något sätt inte får tillräckligt mycket ström från min dator via usb, dock ska det ju tilläggas att v-dac drivs med egen strömadpt.

Blir inte klok på detta. Hjälp mig snälla!

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2009-12-10 18:56

Det är ett väldigt vanligt problem när man kopplar USB-dacar till bärbara datorer.
Testa om problemet försvinner när du kör datorn på batteriet. I så fall är det sannolikt nätdelen till datorn som ställer till.

Toslink är egentligen att föredra vid den sortens kopplingar, så det kan ju vara ett alternativ.

Användarvisningsbild
par

Inläggav par » 2009-12-10 18:59

FalloutBoy skrev:Det är ett väldigt vanligt problem när man kopplar USB-dacar till bärbara datorer.
Testa om problemet försvinner när du kör datorn på batteriet. I så fall är det sannolikt nätdelen till datorn som ställer till.

Toslink är egentligen att föredra vid den sortens kopplingar, så det kan ju vara ett alternativ.

Har testat både med och utan, blir ytterst lite bättre om man kör batteriet.

Toslink går inte då jag använder v-dacen som ljudkort och då måste den väll vad jag vet gå via usb?

lfm

Inläggav lfm » 2009-12-14 10:43

Kan det vara andra saker i just din bärbara som ställer till det:

a) trådlöst nätverk(internt eller strålmässig störning)
b) bluetoth(internt eller strålmässig störning)
c) annan nätverkskabel inkopplad(störningar från kommunikation eller inkopplingen elektriskt i hub/switch)
d) ir-sändare för printer etc.

Koppla ifrån eller inaktivera som felsökning. Brukar väl finnas strömsparfunktioner på det mesta.

Sedan kommer jag att tänka hysteriska virusprogram som nuförtiden skall lägga sig i precis allt. Avaktivera.

Man drar väl i alla halmstrån.

Och det kan väl vara dåligt byggd dator för audio om det nu inte är exakt samma modell som tjejen har. Koppla ifrån windows-ljudet dvs alla systemljud och det interna ljudkortet som har analog del som kan plocka upp från datorns digitala brus. Kan en mikrofoningång på interna ljudkortet vara aktivt, inte ovanligt. Kolla mixern.

USB-delen fungerar väl som ett ljudkort som du sa, och när det är aktivt behövs inte det andra kanske.

Gör en test för att ringa in.

Några ören från mig. :)

Återgå till Teknikforum