En liten tråd om olika inspelningar (processning)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-23 23:58

philip skrev:
Svante skrev:
Jag skulle vilja påstå att mitt tittande i allra högsta gradhar relevans och att det är en del av ett vetenskapligt förhållningssätt.

Jag hör något i inspelningarna som jag inte tycker är bra. Jag försöker hitta ett relevant sätt att visa det med bilder, eftersom hörselintryck är så svåra att diskutera. Innan man bestämmer sig för ett sätt att göra det så testar man de man har i verktygslådan. Det är det jag håller på med här. Och jag tycker att jag lär mig och jag tycker att jag ser korrelation mellan oljud och en del parametrar som mina program visar.

Därmed inte sagt att jag har en färdig metod ännu. Det kanske jag aldrig får. Men redan nu tycker jag att jag kan förmedla oljudsupplevelsen bättre än att bara prata om hur det låter. Med mätningarna finns det något att "ta på".

Precis som tonkurva och distorsion säger något om hur tex en högtalare låter.

Ok, så du menar så länge man lyssnar först och tittar sen så är det ok?

kanske, jag tänker så här:

Bilden kan inte stå för sig själv, det går inte att hitta något 100% (ens 50-60% skulle jag tippa på) samband mellan bild och ljud.
Man måste komplettera med ljud för att det ska bli intressant.
Ljud stämmer alltid såklart, varför lyssnar man då inte bara på ljudet?
Det är inte vågformskurvan man ska kolla på i vilket fall, den säger ingenting.
(om man inte hittar rent kapade toppar)

Jag och många andra har ju gång på gång visat i tråden att det inte går att se om en fil är sönder komprimerad/limiterad, höjd i diskanten, sänkt i basen, vad som, eftersom även välljudande skivor har liknande vågform.

Eftersom sambandet är så löst kan vi inte dra några ytterligare slutsatser utan att det blir ren spekulation, det är INTE vetenskapligt.

/P

Nja. Det finns ett starkt behov av att kunna diskutera ljud. Samtidigt så har vi inte något språk för att beskriva ljud (jag tjatar om det). Jag tror att man skulle kunna stödja den diskussionen med bilder.

Det finns dock en utbredd uppfattning att man bara ska välja EN metod när man analyserar ljud. Man frågar "vilken metod är bäst" och använder sedan den enda metoden. Det är inte det jag förespråkar. Jag menar att man ska använda alla metoder, åtminstone de som man tror tillför nåt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-24 20:07

Mm, ny skiva då. Förstaspåret lät rätt bra, men så spelar jag spår 2 och hör mastringseländet. När det blir starkt distar det. Och här verkar de ha låtit det gå i ren klippning när det är starkt.

Bild
Bild

Det är sååå jekla synd för det hörs att det är en bra produktion emellanåt när det inte är så starkt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
kodapa

Re: En liten tråd om olika inspelningar (processning)

Inläggav kodapa » 2009-12-30 00:20

Svante skrev:
philip skrev:
Svante skrev:Jag sitter och tittar på vågformer och annat på några olika skivor som jag har på klämlådan. Det är ganska lärorikt och frestar till spekulationer om vad de egentligen har gjort på olika inspelningar. Jag tänkte ge några exempel på arkeologiska fynd.

Jag börjar med den här. Hur tror ni den låter och vad för slags processning kan de tänkas ha använt?

Det totala frånvaron av frekvenser över 16 kHz får mig att undra... Har den passerat snålkodning någon stans på vägen (det är en rip från CD)? Eller genom ett system samplat med 32 kHz?

Och amplitudhistogrammet visar på en kraftig kompression/limitering och topparna i ändarna tyder på klippning. Toppfaktor 10 dB. Såpass ändå, det kan man inte tro när man lyssnar på det :).

varför skulle det per definition vara fel eller processat? att ljudet är limiterat ser man men inget mer. Man kan inte titta på ljud på det här sättet och få ut något vettigt av det, i bästa fall ser man om det är relativ hög ljudvolym.
Om man zoomar riktigt ordentligt kan man även kolla hur limitern jobbar med peakarna men inte så här, all pop/rock ser i praktiken ut som i exemplet, alltså om man väljer att se musiken ur makroperspektivet, vilket är helt meningslöst. :D

men för att svara på din fråga så är det med stor sannolikhet ett lågpassfilter någonstans i mixbussen eller i mastringen, inget fel med det om det är så artisten önskar låta.

"Anything goes", typ?

Det här låter verkligen apa. Det beror knappast på lågpassningen, den tog jag bara upp som en undran över varför.

Zoomar man in ser det ut så här:
Bild

Det ser inte särskilt toppklippt ut, men det är märkligt (eller inte) hur så många toppar lyckas med att hamna precis på maxnivån. Det ser ut och låter som brus.

Jag tycker också att det är lite skrämmande att du tar upp...

philip skrev:...all pop/rock ser i praktiken ut som i exemplet...

...som ett argument för att det ska vara så. Jag tycker att det är sjukt, bara.

Nu har jag kollat orginalskivan från 1996. Även denna saknade information över 16kHz. Däremot så är det inte så många toppar nära maxnivån.

Föregående

Återgå till Teknikforum