Gynnsammaste formen för att motverka stående vågor?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Gynnsammaste formen för att motverka stående vågor?

Inläggav paa » 2005-02-08 01:05

Är det ett femsidigt rum med lutande tak?
Eller ett tresidigt rum med lutande tak?
Eller fyrsidigt med icke rätvinkliga hörn?
Eller något annat antal väggar?
Liksidigt, eller vilka vinklar sprider ut moderna bäst?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-08 01:15

Mja, stående vågor, eller rumsmoder som det egentligen borde heta, finns för varje form på rummet. Det enda som ändras när man skevar väggar, eller experimenterar med olika former är att modfrekvenserna flyttas och att det blir svårare att förstå dem och räkna ut deras värden. Men försvinner, det gör de inte. Det är en välspridd myt att man kan få bort rumsmoderna med sådana åtgärder. Vill man göra rumsmoderna svårexciterade ska man i stället dämpa. Det måste finnas något som äter effekt, det kan aldrig en kal yta göra.

Sen kan vissa kombinationer av modfrekvenser vara extra obehagliga, som tex om de ligger harmoniskt (vilket det gör för två parallella väggar), det är en annan sak.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-08 01:15

En svamp kanske. med svampiga väggar.

Mjukare väggar, typ tunn spån och gips gör grym dämpning av basresonanser jämfört med betong.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-02-08 10:08

Viss lutning av väggarna kan säkert vara av värde vid högre frekvenser men de diskussioner om "ideala" rum som vi sett är ju ganska frånkoppade från verkligheten. Visst kan man hitta på rum som är onödligt dåliga (kuber) men bara för att man har valt några mystiska geometriska förhållanden mellan höjd, bredd och längd så försvinner ju inte moderna för det. Det har ju marginell betydelse om man har jämnt fördelade moder i basområdet om man hamnar i en av dessa jämnt fördelade moder i lyssningsplats. Dessutom verkar diskussioner om "idealrum" märkligt nog förutsätta att lyssningrum är byggda av betong, saknar fönster och öppningar och är helt tomma på möbler förutom högtalarna.

/D

PS. Javisst låter jag butter men så har jag också varit vaken sedan tjugo över fyra. :x
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Återgå till Teknikforum