MagnusÖstberg skrev:Jo, det finns en FMEA-komponent i ISO9000
FMEA (Failure Modes and Effects Analysis), är en systematisk metod att förutsäga möjliga fel, utvärdera felens konsekvenser och genom poängsättning föreslå vilka åtgärder som bör genomföras för att hindra att felen uppträder. Det är vanligt för framtagande av nya produktionsprocesser, förbättring och kvalitetssäkring av befintliga produktionsprocesser och i projekt för nya produkter. Det handlar om fel som kan inträffa i en tillverkningsprocess och reglerar processer, inte produkter. Så har jag lärt mig betydelse av FMEA.
Då man beställer högtalarelement enligt någon kvalitetsnorm som skiljer sig från högtalarelementtillverkarns standard, så är det upp till högtalarelementtillverkarn och köparen av element att komma överrens om kvalitetskrav och hur kvalitetssäkring skall införas. Normalt skall leverantören idag sköta detta så att endast stickprov behöver göras av mottagaren d v s köparen. Normalt sett har köparen inga krav vad gäller själva produktionsprocesserna. Ett lysande undantag utgör Bang & Olufsen som t.o.m. bestämmer färgval vid målning på väggar i fabrikslokal, belysning i fabrikslokal samt i princip allt som kan tänkas påverka resultatet och besiktning av resultatet. Även stolval som Vifa använde för sina anställda i produktion bestämdes av B&O

Då Vifa berättade vad de var tvungna att införa så lät det heltokigt, men... Färgval och belysning i fabrikslokal sätts så att materialet ser så dj**igt ut som möjligt från scratch redan då jobbarna får fram delarna. På så sätt bemödade sig anställda mer eftersom allt såg dj*igt ut redan vid tillverkning före kvalitetsstyrning. Stolarna då? Jo belysning och vinkel på produkt till avsyning av produkt är viktig för att allt skall synas så mycket som möjligt och allt är automatiserat så mycket som möjligt d v s även sitthöjd som reglerar synvinkeln vid okularbesiktning av detaljer. Då de på Vifa förklarade vad de behövde ändra på och framför allt varför, så lät det faktiskt förnuftsmässigt genomtänkt under förutsättning att sådana kvalitetskrav införs. B&O inför således egna procedurer vad gäller kvalitetskontroll som deras underleverantörer måste följa på varje enskild detalj som skall levereras till B&O. B&O kommer således överrens med underleverantörer om FMEA.
Mig veterligen har ingen annan hifi-fabrikant några speciella kvalitetskrav hos underleverantörer som särskiljer dem från andra hifi-fabrikanters. Man kan komma med önskemål, men önskemål är inte samma sak som skriftligt avtalade kvalitetsnormer och krav. Att kräva något är inte samma sak som att önska något. Pris på produkt sätts normalt efter krav men inte efter önskemål. Därför frågar leverantörer om ens önskemål är krav. Då krävs en kravspec. Därefter får man sitt pris.
Det kan vara så att då mottagaren exempelvis får högtalarelement så mäter mottagaren varje enskilt högtalarelement för selektering och resten kastas och det fanns exempel på sådant på 80-taletet, men idag tror jag inte att någon använder sig av sådant förfarande. Sekunda varor kanske hamnar i billigare serier av högtalare eller säljs på mindre nogräknade marknader men en sådan diskriminering kräver att man håller rätt på saker och fördyrar därmed logistiken och det är skäl nog att inte införa diskriminering.
Min erfarenhet från samtliga fabrikanter jag mött är att sådant förfarande inte är brukligt inom hifi-industrin. Jag utgår från det jag sett hos fabrikanter och elementtillverkare.
Exempel är t.ex. gjutning av chassin till äggformade högtalare

Eftersom kvalitén på detaljer direkt från gjutning inte tillnärmelsevis uppfyller mina krav enligt underleverantören, så måste andra processer införas. T.ex. så kan man gjuta helt felaktiga detaljer (d v s alldeles för stora eller djupa detaljer) från början som är så pass felaktiga att de ligger inom toleransen för efterarbetning d v s för fräsning vilket i klartext betyder att samtliga detaljer ligger utanför toleransen för den gjutna detaljen. Det betyder att varje enskild detalj måste fräsas för att överhuvudtaget bli brukbar. Då blir det så att samtliga detaljer fräses men på grund av toleranser i gjutprocessen så fräses de olika mycket för att de efter fräsning skall bli lika och därmed kan underleverantören tillgodose mina krav. Denna process måste ingå i underleverantörens FMEA i tillverkningsled. Så tillverkas Bremens ägghögtalare kan jag upplysa om. Jag har varit tvungen att gå igenom varje enskild yta på äggen för att speca upp vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt. Det är ett hästgöra, åtminstone för mig som inte har vanan inne inom industriell serieproduktion, men lite har jag fått lära mig.
I fordonsindustrin pratar vi helt andra saker än inom hifi. Där är toleranser och skrivna avtal med specar helt avgörande för att samarbete skall uppstå och inte bara priset och kvaliteten på några enskilda exemplar. Långsiktig kvalitetssäkring är målet och där gäller straff och viten som piska.
Varje industri har sina egna procedurer och krav som vuxit fram genom fri kunkurrens och ibland genom lagstiftning. En hjärt och lungmaskin med 50 % failur rate uppfyller troligtvis inte vissa lagstadgade normer, eller en bil där bromsarna bara fungerar ibland och då till 70 % kanske inte heller uppfyller gängse normer eller går igenom inspektion. Hur är det då med en diskant som har 1,5 dB för hög verkningsgrad? Finns det lagar mot sådant. Jo då kan marknadsföringslagar träda i kraft om man marknadsför en produkt snävare eller annorlunda än den produceras.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.