5687 samma som 6922? Rör, alltså.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

5687 samma som 6922? Rör, alltså.

Inläggav Strmbrg » 2010-01-04 11:28

Jag skulle införskaffa nya 5687 och 6922, till slutstegen fick jag för mej.
Fick då kommentaren att det var dessa är identiska förutom att stiften är lite olika kopplade.
Vidare tyckte rörfirman att det var mysko att man använt 5687 överhuvudtaget, eftersom det var ett betydligt mer udda rör, med exakt samma egenskaper som 6922.

Kommentarer?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-01-04 14:23

Vad jag har förstått så är 6922 smma som E88cc, som är en exlusivare (läs militär) variant av Ecc88, glöden är 6,3Volt.
5687 har INTE samma pinout för glöd- och anodanslutning som du säger, och glöden är 12,3 Volt(går ju att koppla som 6,3 också), dessutom är det en "Power output" triod.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2010-01-04 19:55

Vilken rörfirma svamlade dessa felaktigheter? Det rör sig om två helt olika rör med den gemensamma egenskapen att dom har hög branthet och är dubbeltrioder annars inte särskilt lika och definitivt inte utbytbara med varandra. Det går bra att jämföra databladen själva på denna utmärkta databladssamling: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/vs.html

Jag har svårt att förstå hur alla dessa konstiga rörrykten kan uppstå när det är så lätt att ta reda på fakta.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-01-04 20:03

MartinX skrev:Vilken rörfirma svamlade dessa felaktigheter? Det rör sig om två helt olika rör med den gemensamma egenskapen att dom har hög branthet och är dubbeltrioder annars inte särskilt lika och definitivt inte utbytbara med varandra. Det går bra att jämföra databladen själva på denna utmärkta databladssamling: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/vs.html

Jag har svårt att förstå hur alla dessa konstiga rörrykten kan uppstå när det är så lätt att ta reda på fakta.

Jag kan ha misstolkat uttalandet.
Men det var på LH Musik jag var inne och skulle handla rören.
De hade inte 5687, de fick jag beställa via Veteranhifi.

Det är ganska lustigt detta med fakta.
Fakta verkar ju kunna variera lika mycket som åsikter ibland.
8O
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-01-05 10:52

Ett ställe som har många rör är Radiomuséet i Göteborg.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till Teknikforum