atra kalibrering

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

atra kalibrering

Inläggav kodapa » 2010-01-07 22:57

Jag håller på att bli tokig på Arta kalibreringen. Man ska köra inkanalerna på max (återkopplat) sedan så ska man generera en sinus. Problemet är att mitt mobile pre klipper direkt när jag vrider på lite. Tips någon?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-07 23:18

Hur är det med inbyggda mjukvarumixers och sånt elände. Antar att du har kollat allt men det skadar ju inte att snacka om det i alla fall.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-01-07 23:26

Flint skrev:Hur är det med inbyggda mjukvarumixers och sånt elände. Antar att du har kollat allt men det skadar ju inte att snacka om det i alla fall.

Det är inte alls säkert att du är fel ute, jag kör Visa och har ingen koll på dessa saker där.
Jag har ett externt ljudkort med inbyggd micförsärkare. Det spelar ingen roll vad jag sätter utgången till så ser jag att det klipper på lysdioderna så fort jag drar upp gain lite...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-07 23:33

Låter nästan som om ljudet skulle kunna loopa lite i datorn i sig. In och ut på ljudkortet bör ju vara helt separerade för att även mätningen i sig ska bli rätt och riktig. Jag har ett inbyggt M-Audio Audiophile 2496 och det går å andra sidan inte alls att loopa internt vilket är sk¤tbra för då slipper man tänka på det.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-01-07 23:40

Flint skrev:Låter nästan som om ljudet skulle kunna loopa lite i datorn i sig. In och ut på ljudkortet bör ju vara helt separerade för att även mätningen i sig ska bli rätt och riktig. Jag har ett inbyggt M-Audio Audiophile 2496 och det går å andra sidan inte alls att loopa internt vilket är sk¤tbra för då slipper man tänka på det.

Alltså, jag har kopplat utgången till ingången enligt kalibreringsbeskrivningen ingen intern loopback. (Förlåt om jag var otydlig)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-07 23:44

kodapa skrev:
Flint skrev:Låter nästan som om ljudet skulle kunna loopa lite i datorn i sig. In och ut på ljudkortet bör ju vara helt separerade för att även mätningen i sig ska bli rätt och riktig. Jag har ett inbyggt M-Audio Audiophile 2496 och det går å andra sidan inte alls att loopa internt vilket är sk¤tbra för då slipper man tänka på det.

Alltså, jag har kopplat utgången till ingången enligt kalibreringsbeskrivningen ingen intern loopback. (Förlåt om jag var otydlig)

Vad visar mätarna i Arta. Stiger dom "jämt" i förhållande till insignalen eller sticker dom så att säga i botten från noll när du vrider upp över en viss nivå? (Svårt att uttrycka det där.)

Här min nivå vid kalibreing i Limp.

Bild
Senast redigerad av Flint 2010-01-07 23:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-01-07 23:49

Flint skrev:
kodapa skrev:

Vad visar mätarna i Arta. Stiger dom "jämt" i förhållande till insignalen eller sticker dom så att säga i botten från noll när du vrider upp över en viss nivå?. (Svårt att uttrycka det där.)

Jag förstår hur du menar (tror jag).
När jag latjade med LIMP kunde jag se hur kurvan förflyttade sig utan att klippa. I kalibreringen däremot (när de är ihopkollpade) är antingen nivån för låg eller så klipper den.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-07 23:52

kodapa skrev:Jag förstår hur du menar (tror jag).
När jag latjade med LIMP kunde jag se hur kurvan förflyttade sig utan att klippa. I kalibreringen däremot (när de är ihopkollpade) är antingen nivån för låg eller så klipper den.

Det tolkar jag som att du har någon mjukvarumixer som släpper igenom "fel" signal internt på något sätt.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-01-08 00:02

Flint skrev:
kodapa skrev:Jag förstår hur du menar (tror jag).

Det tolkar jag som att du har någon mjukvarumixer som släpper igenom "fel" signal internt på något sätt.

mmm jag hatar vista...

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-01-08 00:16

Flint skrev:
kodapa skrev:

Vad visar mätarna i Arta. Stiger dom "jämt" i förhållande till insignalen eller sticker dom så att säga i botten från noll när du vrider upp över en viss nivå? (Svårt att uttrycka det där.)

Här min nivå vid kalibreing i Limp.

Bild

Det ser ju helt perfekt ut...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-08 00:24

Det funkar. Nivån ligger på -1dB ut/in. Då blinkar grönt över i gult.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-01-08 16:28

jag vet inte hur det ser ut i andra vista-burkar men själv har jag en högtalarikon på statusraden, eller iallafall på raden längst ner till höger på skärmen, där har jag stängt av allt utom de kanaler jag använder, de är linje in och ut

jag tyckte det var mycket lättare att justera sådant i äldre windowsversioner

kanalbalansen diffar 0,51db på min skitburk, men det gör ju inget då det finns kalibreringsfunktion

man bör heller inte följas artas råd att köra maxnivåer utan man väljer en inställning som ligger ungefär strax under gulflagg

min ingång står på 50% och utgången på 40%, dessa nivåer ger minst dist i min burk
Bikinitider

Återgå till Teknikforum