Problem med Yamaha reciever

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Problem med Yamaha reciever

Inläggav Kraniet » 2010-01-09 15:47

Min syster har en Yamaha surround reciever med ett antal år på nacken som nu börjat bete sig underligt. Ljudet till högtalarna verkar komma och gå emellanåt. Ibland fungerar det bra rätt länge sen kommer det stunder då ljudet inte alls eller delvis kommer ut i högtalarna.
När de sedan testade att bytta till B-utgångarna på stärkaren försvann problemet. Men då de vill använda båda utgångarna till olika rum så kvarstår problemet något.

Det jag inte förstår är varför B-utgången ska fungera bättre. De drivs ju av samma förstärkare. Någon speciell skillnad mellan de båda utgångarna är det väl knappast.
Mellan plus och minus polerna sitter det en liten grej som jag gissar är en kondensator. Kan det vara fel på dom och att de kortsluter utgångarna? Eller är det omkopplaren mellan A/B utgången (finns ju en knapp på/av för A och en för B) eller är det slutstegsdelen som spökar?

Nån som haft liknande problem eller som tror sig veta vad som kan vara problemet?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-09 17:04

Har för mig att det skiljde mellan A & B på en Pioneer AVR, jag hade.

B utgången var bara avsedd för två kanalsåtergivning.
Men jag kan missminna mig........ :?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-10 01:55

Skulle börja med att syna just de där knapparna du nämner.
Eftersom du påtalar att både A och B utgångarna används, så har troligtvis knapparna använts en hel del.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-01-10 05:58

PÅ mina två Yamahareceivrar sitter det reläer på utgången. Om du har likadant kan det vara ett sådant som slutat fungera.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-01-10 11:51

Det låter som ett fall för universalmedicinen kontaktsprej. Det är säkert oxid någonstans. Sitter det reläer på utgångarna, lyssna om de drar som de ska. Är det bara en omkopplare, fram med sprejen!
... tycker jag!

Per

Återgå till Teknikforum