Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Därför att man tillser att "trolla" bort kabelns HF-egenskaper genom att implemnetera en RC-länk mot jord omedelbart efter utgångssteget och sedan en sereidrossel mellan utgångssteg och den fysiska högtalarterminalen.
I en typisk installation finns således inte detta "problem" öht.
ollebolle skrev:Jag har tidigare läst att rc-länken vid förstärkarens utgång är till för flera saker, bland annat för att hålla förstärkaren stabil. Är det alltså så att högtalarkabeln eventuellt skulle kunna få förstärkaren att oscillera på grund av dåliga hf-egenskaper hos kabeln?
Är det kabelns kapacitans som ställer till det?
P5 skrev:Nästa nybörjarfråga:
I diagrammen visar man riktigt höga frekvenser på X-axeln. Jag förstår dock inte riktigt hur kabelns egenskaper vid 1 GHz har någon betydelse när vi inte hör mer än 20000 Hz.
MVH
Carl
ollebolle skrev:Jag har tidigare läst att rc-länken vid förstärkarens utgång är till för flera saker, bland annat för att hålla förstärkaren stabil. Är det alltså så att högtalarkabeln eventuellt skulle kunna få förstärkaren att oscillera på grund av dåliga hf-egenskaper hos kabeln?
Är det kabelns kapacitans som ställer till det?
Ragnwald skrev:Du har rätt och jag förstår inte riktigt heller vitsen med denna kabel.
Både högtalaren och kabeln fungerar ju som HF-antenn, men det filtreras ju i förstärkaren, vid högtalarterminalerna, genom det filtret som sitter där. Blir väl tårta på tårta.
ollebolle skrev:Intressant att läsa. Det förklarar också värdet 8.33ohm på rc-länken i lts-kabeln
Naqref skrev:
Har mottagaränden en lägre impedans än kabeln så reflekteras signalen med negativ fas och propagerar tillbaka till sändarändan.
Har mottagarändan en högre impedans än kablens så reflekteras signalen med positiv fas och propagerar tillbaka till sändarändan.
Beroende på sändarändans utimpedans så kan signalen reflekteras där oxå och vi kan få en stående våg. Precis som en rumsresonans.
P5 skrev:Naqref skrev:
Har mottagaränden en lägre impedans än kabeln så reflekteras signalen med negativ fas och propagerar tillbaka till sändarändan.
Har mottagarändan en högre impedans än kablens så reflekteras signalen med positiv fas och propagerar tillbaka till sändarändan.
Beroende på sändarändans utimpedans så kan signalen reflekteras där oxå och vi kan få en stående våg. Precis som en rumsresonans.
Så detta är alltså förklaringen till att RC-länken kan jämna ut även dalar i impedanskurvan? Det är alltså fasfel som leder till ett fenomen likt kamfiltereffekt och genom att hålla signalen i fas blir impedanskurvan rakare?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster