Bekämpa rumsresonanser med parametrisk EQ

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Bekämpa rumsresonanser med parametrisk EQ

Inläggav AndersD » 2010-01-12 14:01

Hej Alla

Har lite planer på att köpa en parametrisk EQ för att stävja en del rumsresonanser som gett sig till känna i samband med ett högtalarbyte. Då jag är total novis på detta område slänger jag ut lite frågor till faktiskt erfarna läsarkrets.

Har spanat in denna

Lite frågor:

1. Den EQn jag tittat på har endast balanserade in- och utgångar, funkar det att på något sätt koppla in denna mellan försteg och slutsteg trots att befintliga apparater är obalanserade?

2. Är det läge att vara orolig för brus?

3. I ett senare skede ska jag byta rum och dela mina frontar aktivt mot basmoduler, har en tanke om att då använda EQn till enbart basmodulerna, funkar ovan nämnda EQ till detta?

MVH
Anders

edit:
Förtydligande, i punkt 3 är alltså tanken att dela vid 80Hz med ett aktivt filter som jag redan har (vill alltså inte använda EQn till delning)

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-01-12 17:57

Den ska nog fungera om du skaffar adaptrar för anslutningen, vad gäller brus har jag ej hört på denna modell, men det är normalt inget problem, däremot bör du ha ett mätsystem för att kunna utnyttja den på bästa sätt , att justera utan att kunna mäta brukar inte bli så bra som det kan bli med mätningar.
Att blanda in den tillsammans med ett filter kan ge olämpliga tidsfördröjningar, man får kolla upp om det påverkar, beror på placering och elementavstånd, men man bör ha det i bakhuvet så man planerar rätt.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-12 18:12

MrQaffe skrev:Den ska nog fungera om du skaffar adaptrar för anslutningen, vad gäller brus har jag ej hört på denna modell, men det är normalt inget problem, däremot bör du ha ett mätsystem för att kunna utnyttja den på bästa sätt , att justera utan att kunna mäta brukar inte bli så bra som det kan bli med mätningar.

En fråga till dig MrQaffe :) .

Jag driver mina basar med PAsteg, via Pa X-over. och Pa EQ, med en "vanlig" förförstärkare, utan balanserade utgångar.
Nu har jag fått för mig, efter att ha läst ett par inlägg på forat, att Utnivån
är 14dB lägre på obalanserat jämfört med balanserat!?

Stämmer detta? 8O

Jag Kör Behringer EP2500, på full Gain, och topparna är ett par aktiva B3031A, och de kör jag på halv gain!?

Även om jag sänkt mycket peakar i basen med EQ, så borde väl EP2500
ha mer att ge!? :?:

Bassteget jobbar med en belastning på 2 x 2,6 ohm (ungefär :) )
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-01-12 18:29

nadifierad: Klipper steget? I så fall är insignalen ej för låg.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-12 18:44

Fackamato skrev:nadifierad: Klipper steget? I så fall är insignalen ej för låg.

Nej steget överstyr inte ens vid fullt pådrag :?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-01-12 18:53

nadifierad skrev:

Ja då behövs ju signalen förstärkas!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-12 19:07

Fackamato skrev:
nadifierad skrev:

Jo, men min parametriska EQ indikerar för högt DSP flöde, när jag drar på för mycket!? Vad som nu menas med det :?

Jag får väl skaffa ett balancerat försteg..............
:wink:

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-01-12 20:11

nadifierad skrev:
Fackamato skrev:
nadifierad skrev:

Jo, men min parametriska EQ indikerar för högt DSP flöde, när jag drar på för mycket!? Vad som nu menas med det :?

Jag får väl skaffa ett balancerat försteg..............
:wink:

Går det inte öka volumen på utgången på PEQ:n?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-12 20:17

Jag har provat, men då indikerar den överflöde, tidigare :?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-01-12 21:39

MrQaffe skrev:Den ska nog fungera om du skaffar adaptrar för anslutningen, vad gäller brus har jag ej hört på denna modell, men det är normalt inget problem, däremot bör du ha ett mätsystem för att kunna utnyttja den på bästa sätt , att justera utan att kunna mäta brukar inte bli så bra som det kan bli med mätningar.
Att blanda in den tillsammans med ett filter kan ge olämpliga tidsfördröjningar, man får kolla upp om det påverkar, beror på placering och elementavstånd, men man bör ha det i bakhuvet så man planerar rätt.

OK, tack för svar!

Tidsfördröjningarna misstänker jag beror på AD/DA-omvandlingen i EQn eller hur menar du?

Ska kanske jaga EQ med inbyggda filter istället, det borde väl lösa problemen eftersom hela registret går genom samma låda?

Tar gärna emot rekommendationer, budget upp till 6000 eller 7000 kanske....klarar man sig på detta?

/Anders

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-01-12 21:43

Behringer DCX2496 har delningsfilter parametisk eq samt auto align (för att fixa fasen vid delningarna). Dock krävs det att du kör koaxialt in eller trixar lite med anslutningarna. Finns mycket skrivet om denna. Kör med den själv och för mig funkar det kanon.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-01-12 21:43

nadifierad skrev:

En fråga till dig MrQaffe :) .

Jag driver mina basar med PAsteg, via Pa X-over. och Pa EQ, med en "vanlig" förförstärkare, utan balanserade utgångar.
Nu har jag fått för mig, efter att ha läst ett par inlägg på forat, att Utnivån
är 14dB lägre på obalanserat jämfört med balanserat!?

Stämmer detta? 8O

Jag Kör Behringer EP2500, på full Gain, och topparna är ett par aktiva B3031A, och de kör jag på halv gain!?

Även om jag sänkt mycket peakar i basen med EQ, så borde väl EP2500
ha mer att ge!? :?:

Bassteget jobbar med en belastning på 2 x 2,6 ohm (ungefär :) )

Bara ett tips....... 8)

Bild

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-01-12 21:47

peetwa skrev:Behringer DCX2496 har delningsfilter parametisk eq samt auto align (för att fixa fasen vid delningarna). Dock krävs det att du kör koaxialt in eller trixar lite med anslutningarna. Finns mycket skrivet om denna. Kör med den själv och för mig funkar det kanon.

Digitalt in? (eller vad menar du med koaxialt?)

Normalt sett får jag utslag av Behringer.........men det är kanske dags att revidera den uppfattningen!

/Anders

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-12 21:47

:? Sorry! :oops:

Det handlade ju lite om PEQ ialla fall :wink:

Men "point taken"!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-01-12 21:53

diesel skrev:
peetwa skrev:Behringer DCX2496 har delningsfilter parametisk eq samt auto align (för att fixa fasen vid delningarna). Dock krävs det att du kör koaxialt in eller trixar lite med anslutningarna. Finns mycket skrivet om denna. Kör med den själv och för mig funkar det kanon.

Normalt sett får jag utslag av Behringer.........men det är kanske dags att revidera den uppfattningen!

/Anders

Koaxial spdif. Behringer är ett företag med många strängar på sin lyra (några bra andra dåliga). Jag gillar verkligen den här produkten.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-01-13 09:53

peetwa skrev:
diesel skrev:

/Anders

Koaxial spdif. Behringer är ett företag med många strängar på sin lyra (några bra andra dåliga). Jag gillar verkligen den här produkten.

OK, låter som jag ska ge denna en chans!

Kollade lite snabbt i manualen och har "torrkört" PC-mjukvaran.

Vad är det för funktioner man missar om man inte kör digitalt in?
Jag kan inte hitta någon info om detta....

Jag skulle vilja koppla filtret mellan för- och slutsteg och inte blanda in surroundkanalerna så digitalt in i Behringern funkar inte för mig (har enbart digital ut från DVD/CD-spelaren (ej 5.1 analog)

/Anders

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-01-14 00:55

Är på väg att beställa en DCX2496, dock hittar jag motstridiga uppgifter på hur man ska arrangera med volymkontrollen(er)

Jag har pluggat manualens inkopplingsexempel men är inte så hemma på hur en mixer funkar (och dessutom visas volymkontroll på alla slutsteg)

I min enfald har jag trott att det gick att koppla in Behringern analogt mellan försteg och slutsteg.......är det inte så?

Detta gäller enbart höger och vänster fronthögtalare!

Om jag sedan säger till mitt försteg att jag INTE har någon sub plus att frontarna är "full range" så borde jag väl kunna låta Behringern dela frontarna till sub (eller stereo-basmoduler)

Någon som kan bringa klarhet?

bifogar skiss för att vara riktigt övertydlig...8)
(det ska naturligtvis vara sub R längst ner till höger.....orkade inte ändra)

/Anders

Bild

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2010-01-15 22:09

diesel skrev:Är på väg att beställa en DCX2496, dock hittar jag motstridiga uppgifter på hur man ska arrangera med volymkontrollen(er)

Funkar att göra som du tänkt dig.

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2010-01-16 00:31

hevi skrev:
diesel skrev:Är på väg att beställa en DCX2496, dock hittar jag motstridiga uppgifter på hur man ska arrangera med volymkontrollen(er)

Funkar att göra som du tänkt dig.

H

Tusen tack.......nu har jag lagt beställningen! 8)

Återgå till Teknikforum