Att mäta med Arta

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Att mäta med Arta

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-16 16:31

Nu har ni lurat in mig på Arta-programmet....

I manualen finns en skiss på hur man ska koppla för att mäta frekvensgång med Steps. Där visas en dämpning som skydd för ljudkortet (voltage probe). Men det är väl inte måste att hämta referenssignalen efter slutsteget? Hämtar man den före slutsteget ligger nivån på en ofarligare nivå. Visserligen kommer inte slutstegets frekvensgång att kompenseras men det gör inte så mycket, snarare är det ju slutsteg+högtalare som man vill åt! Jag tänker mig alltså att man skippar motstånden och dioderna i "voltage proben" och kopplar direkt från "left out"till "right in". Det bör väl gå?

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-16 16:38

Ja det tycker jag men som du säger då kompenseras inte slutstegets egenskaper bort. Alt. sätt dit en 1K pot istället för de fasta motstånden och ta signalen efter steget som det är ritat där.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-01-16 17:31

fast jag tror att slutsteget, om det är ett väldesignat sådant har en frekvensgång som är betydligt rakare än mikförstärkare och mikrofon.
även om det senare är kalibrerbart.

man får bara hålla koll på nivåerna, gör man som föreslaget (så gör jag) kan man råka få referenssignalen att klippa ifall man har för hög nivå in.

lämpligen ligger man på -10dB av max ut från ljudkortet, brukar motsvara ca 200 mV vilket matchar de flesta slutstegs känslighet a 200 mV för fullt utslag (volym satt på max)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-01-17 10:56

slutsteget behöver inte kompenseras, ett slutsteg som måste kompenseras passar inte för mätändamål. ett undantag finns och det är om man vill mäta med ett filter inkopplad men dess funktion bortkompenserad
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-17 11:13

Ja, det var så jag tänkte också. Ett slutsteg har normalt väldigt små frekvensgångsavvikelser och i detta fall försumbara.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-01-17 14:52

Frekvensgångsavvikelser är säkerligen försumbara men jag skulle tro att man kanske kör "Right in" från utgången på förstärkaren för att kunna räkna bort fas-/tidsdifferensen mellan in- och utgång.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-01-17 15:12

ja, det är framför allt fasavikelser beroende på mjukvara, interface mjukvara usb och ljudkortet som påverkar.

det är faktorer som man inte kan ha kontroll över och knappeligen kan kallas för mininium fas system.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-01-17 20:11

Frekvensgångsavvikelser är säkerligen försumbara men jag skulle tro att man kanske kör "Right in" från utgången på förstärkaren för att kunna räkna bort fas-/tidsdifferensen mellan in- och utgång.

att loopa ena kanalen på ljudkortet räcker gott, tyvärr tycker jag inte att faskurvan blir tillräckligt ren eller snygg i arta, detta även med ett väl avägt tidsfönster
Bikinitider

Återgå till Teknikforum