DQ-20 skrev:soundbrigade skrev:DQ-20 skrev:Det är ingen ormolja. De är vad de är - nämligen handrullade platta filmkondensatorer av paper i olja och kopparfilm tillverkade i Västeuropa i mycket små serier. Då blir det dyrt med stora värden. Det är visserligen i förhållande till ljudande prestanda ett mycket dyrt sätt att tillverka på men så länge man inte påstår att de är dyra pga att de skulle vara bättre tycker jag det är ok. De är ju under alla omständigheter mycket esoteriska och dessutom handjagade. Och det har ett värde i sig. Jämför gärna med t.ex. olika stekspadar: enorma skillnader i priser men inget tydligt samband mellan pris och prestanda. Eller äkta guldsmycken och dito av förgylld mässing. Ibland betalar man inte bara för funktion utan för tinget i sig. Caveat emptor.
/DQ-20
Men de är likväl som gjorda för att vara undermåliga. Som en designad flasköppnare i bronserad niob med diamantinlägg men som inte fungerar.
Och? Jag tycker att de flesta flasköppnare som är designade är undermåliga vad gäller funktion. Det hindrar dock inte folk från att ge bort dem till varandra. Bara de är gjorda i borstat stål och Jonas Bohlin eller Tomas Sandell är med på ett hörn så är allt hunkydory.
/DQ-20
appapp, att dra in jonas och tomas i detta får mig att bli sur, ingen av dem har gjort något som du påstår