Är detta ett skämt eller vad?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Re: Är detta ett skämt eller vad?

Inläggav celef » 2010-01-15 19:46

DQ-20 skrev:
soundbrigade skrev:
DQ-20 skrev:Det är ingen ormolja. De är vad de är - nämligen handrullade platta filmkondensatorer av paper i olja och kopparfilm tillverkade i Västeuropa i mycket små serier. Då blir det dyrt med stora värden. Det är visserligen i förhållande till ljudande prestanda ett mycket dyrt sätt att tillverka på men så länge man inte påstår att de är dyra pga att de skulle vara bättre tycker jag det är ok. De är ju under alla omständigheter mycket esoteriska och dessutom handjagade. Och det har ett värde i sig. Jämför gärna med t.ex. olika stekspadar: enorma skillnader i priser men inget tydligt samband mellan pris och prestanda. Eller äkta guldsmycken och dito av förgylld mässing. Ibland betalar man inte bara för funktion utan för tinget i sig. Caveat emptor.

/DQ-20

Men de är likväl som gjorda för att vara undermåliga. Som en designad flasköppnare i bronserad niob med diamantinlägg men som inte fungerar.

Och? Jag tycker att de flesta flasköppnare som är designade är undermåliga vad gäller funktion. Det hindrar dock inte folk från att ge bort dem till varandra. Bara de är gjorda i borstat stål och Jonas Bohlin eller Tomas Sandell är med på ett hörn så är allt hunkydory.

/DQ-20

appapp, att dra in jonas och tomas i detta får mig att bli sur, ingen av dem har gjort något som du påstår
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-01-15 20:08

Det är några andra ... :)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-15 20:39

Var hittar vi speccarna, utöver kapacitansvärdet?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-01-15 20:41

Ragnwald skrev:Var hittar vi speccarna, utöver kapacitansvärdet?

Men Ragnwald, du menar väl inte att kondingarna skulel vara uppmätta?? Du ska ju LYSSNA på dem. JUH! :P
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-15 20:42

Kostar det så smakar det, naturligtvis. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-01-15 20:50

Få komponenter har det gått så mycket mystik och ormolja i som kondingar. Glada amatörer tillskriver dem de allra mest fantastiska egenskaper och fysiska attribut, men om man ska ha dem i audiokretsar bör det räcka att studera tdg (förlustvinkeln) och distortionen, åda mätbara storheter. Kapacitansen spelar ju bara roll i frekvensberoende kretsar (filter).
Distortionen kan komma av orent dielektrikum; en sluten process är ju en större garanti för att inget skit kommer med. Oftast handlar det om att kondingarna inte är mekaniskt stabila, att det finns luftfickor mellan lidningarna. Även här funkar en automatik bättre att få ett bra resultat än manuell hantering. Just detta att Duelund har plattat ihop kondingarna lär ha ställt till med ännu större problem med mekaniken.
En platskonding bakas så den smälter ihop och blir mycket kompakt, kondingar med ickesmältbara dielektrikum som papper, linne, siden, rispapper saknar denna fördel och kommer alltid att spela i ljudvärdens lingonserie, även om det finns ett fåtal amatörer som envist hävdar motsatsen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-01-15 20:54

soundbrigade skrev:Det är några andra ... :)

ja det måste det vara
Bikinitider

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2010-01-17 00:13

För ett tiotal år sedan köpte jag en hel låda mer ryska militärspecade kondensatorer som väckte en hel del munterhet bland mina vänner. Vänner som trotts glada spydiga åsikter inte kunde höra någon skillnad mellan Rysk överskott för 10kr kilot. och dyra kondensatorer för högtalarfilter.
Inte ens när jag hade filtrerat bort det mesta av ljudet och bara körde ut ljudet med delningsfrekvensen och plus minus 1500 hz för att man skulle höra hur det lät vid delningsfrekvensen kunde mina vänner avgöra vad jag använde i mina delningsfilter.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Är detta ett skämt eller vad?

Inläggav DQ-20 » 2010-01-17 21:53

celef skrev:appapp, att dra in jonas och tomas i detta får mig att bli sur, ingen av dem har gjort något som du påstår

Ja, ja, ja... Okej'rå. De kan dock gott får en släng av sleven för sina lama försök till bruksdesign. Jonas Bohlin har för övrigt nästan bara högklassig grejor på sitt samvete. Det enda som är större än honom i Sverige är sannolikt hans varumärke. Hans salladsbestick från Klong är dock ett riktigt lågvattenmärke om man betänker var högvattnet brukar ligga. Jag är uppriktigt förvånad över att de inte blivit erbjudna att göra flasköppnare. Men det kanske ligger något i pipen, vad vet jag.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-01-19 18:57

Duelund komponenterna är exotiska och "småseriebyggda", de sitter i en del "cost's no object" filter.
Priset kommer av hantverksmässiga tillverkningsmetoder och den långa tid det tar, de tillverkar komponenterna efter order.
Om det är prisvärt eller inte får ev köpare avgöra, men komponenterna håller hög kvalite och håller sina specar, de lovar inget de inte uppfyller, de påstår inte heller att du får världens bästa filter bara av att byta komponenter, men vet du vad du gör när du designar filtret så kan du använda deras komponenter om du vill och parametrarna passar applikationen.
Det finns ju som sagt flera sätt att bygga filter, en del vill ha denna typ av filterkomponenter, andra vill ha en Behringer dcx 2496, vi har båda i sortimentet.

Jag är själv kritisk till saker som inte fyller sin uppgift oavsett prisklass, men en del saker kan man samtidigt även se som konsthantverk, och då kan man kanske behöva tänka om lite vad gäller prisvärdhet om produkten uppfyller sina funktionsmål, jag har personligen en mycket exotisk dac, en Chord dcs1600 som jag såg mera som brukskonst än en ren hifipryl när jag skaffade den, i stället för en staty kan man ha en vacker dac som prydnad, och jag vet att det finns billigare saker som låter i samma klass, men de har inte samma finish! så jag skaffade den trots att den var snuskigt dyr, och inte alls prisvärd, om man bara avser ljudet, men den var vacker! Det är förresten min dac som är med i Chords broschyr, jag fick skicka den till dem när de skulle fota för broschyren, så jag antar att det inte finns så många byggda.
Det finns även en Chordfjärr gjord i förgylld wollfram som som pga wollframet kostade ca 30 000kr bara i maskinkostnad att bearbeta, en plast eller aluminium fjärr kontrollerar apparaterna lika bra, men känslan av wollframfjärren är speciell!

Jag har inget emot dyra produkter så länge de ger ett värde som gör ägaren nöjd, även om värdet ligger i andra egenskaper än den primära funktionen, tex som utsmyckning av rummet, en stor högtalare eller flygel tex syns ju tydligt och dominerar rummet och då får de gärna vara vackra.
Dyra absorbenter av kosmiska strålning blir däremot aldrig ok oavsett hur de ser ut om någon säljer dem i syfte att förbättra ljudet.

P.S. Vi har tagit in Duelund komponenterna pga kundefterfrågan, så det finns en liten marknad hos hembyggare.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-01-19 19:07

soundbrigade skrev:Få komponenter har det gått så mycket mystik och ormolja i som kondingar. Glada amatörer tillskriver dem de allra mest fantastiska egenskaper och fysiska attribut, men om man ska ha dem i audiokretsar bör det räcka att studera tdg (förlustvinkeln) och distortionen, åda mätbara storheter. Kapacitansen spelar ju bara roll i frekvensberoende kretsar (filter).
Distortionen kan komma av orent dielektrikum; en sluten process är ju en större garanti för att inget skit kommer med. Oftast handlar det om att kondingarna inte är mekaniskt stabila, att det finns luftfickor mellan lidningarna. Även här funkar en automatik bättre att få ett bra resultat än manuell hantering. Just detta att Duelund har plattat ihop kondingarna lär ha ställt till med ännu större problem med mekaniken.
En platskonding bakas så den smälter ihop och blir mycket kompakt, kondingar med ickesmältbara dielektrikum som papper, linne, siden, rispapper saknar denna fördel och kommer alltid att spela i ljudvärdens lingonserie, även om det finns ett fåtal amatörer som envist hävdar motsatsen.

Det är just ihopgjutningen som är speciell för Duelund, de har en metod som gör dem mycket hårt packade och mekaniskt stabila, det kan tydligen ta upp emot en vecka att tillverka en komponent med alla steg som krävs för att få de egenskaperna. Måtten på komponenterna spelar också in, de är förhållandevis fysiskt stora för sina värden.

Föregående

Återgå till Teknikforum