Xiro skrev:Upplösning på låg volym är mycket viktig då jag oftast lyssnar på låg volym. Detta är en prestanda jag jagar (med begränsad budget).
Om jag kör digital signal ut från datorn (t ex HDMI), och reglerar ljudvolymen i datorn, får jag alltså lägre upplösning? Hur mycket i s f, är det tydligt hörbart, eller knappt mätbart?
Finns det fördelar med digital volymkontroll?
Känns kontraintuitivt med en hel apparat extra när man nästan har allt utan den.
Finns det någon annan lösning - kanske en enkel extern volymkontroll (med fjärr!) ?
Eller en enkel förförstärkare med endast en ingång ?
Eller en mediapelare med inbyggd förförstärkare, eller åtminstone mekaniskt vred för volymkontrollen ?
Det är rätt, du får lägre upplösning om du reglerar volymen i datorn. Det gäller då om du tar ut ljudet från ljudkortet. Kör du en mediaspelare så hämtar den ljudet via nätverket och volymen regleras i mediaspelaren, även om du "rattar" ifrån datorn.
Fördelar med digital volym är att den inte slits, den är gratis och det är lätt att fjärrstyra den.
Det finns sk passiva försteg som enbart består av en volymkontroll och en ingångsväljare. De löser problemen 2 och 3 som jag beskrev, men inte den elektriska anpassningen i punkt 1. Det finns enkla försteg som bara består av en volymkontroll och ett förstärkningssteg, det finns säkert någon här med bättre minne som kan föreslå en sådan.
Enklast är dock att prova om mediaspelaren klarar av att driva slutsteget och hur det låter kopplat direkt. Faran med att mediaspelaren startar med 100 % volym ska inte överdrivas, jag har aldrig sett att min Squeezebox någonsin gjort så. Men man får tänka sig för om man tex uppgraderat mjukvaran i mediaspelaren och starta denna första gången utan att slutsteget är påslaget.
Om detta med lägre upplösning hörs, det beror på så mycket. Med ett normalt slutsteg och normalt trögdrivna lådhögtalare så blir det nog ingen större skillnad. Men ibland kan ju bara vetskapen om att man spelar med lägre upplösning vara nog så irriterande
Ett försteg som passar dina syften kan man köpa för några hundralappar begagnat.
/ B