Slutsteg direkt på mediaspelare ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xiro

Slutsteg direkt på mediaspelare ?

Inläggav Xiro » 2010-01-18 11:50

Kollar på en lösning för att spela musik och film från trådlöst nätverk.
Många mediaspelare har lågnivå RCA ut, t o m ofta 7.1 (se t ex de senaste Blu Ray-spelarna). Och många av dem verkar också ha volymkontroll, i alla fall knappar för det på fjärrkontrollen.

Kan jag koppla ett slutsteg direkt på en mediaspelare, eller måste jag ha en förförstärkare mellan? Vad är det som avgör frågan?

Hade varit trevligt om man kunde spara signalväg och pengar, utan alltför stora kompromisser i hifi.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-01-18 12:02

Det finns några saker att tänka på.

1) Orkar utgången på mediaspelaren driva slutsteget? Låter kommer det alltid att göra, men låter det bra?

2) Volumen är digital. Det betyder att upplösningen minskar ju lägre volym du spelar med. Å andra sidan, med lägre volym kanske det inte spelar så stor roll för du hör ingen skillnad. Men det hänger ihop med högtalarnas känslighet och slutstegets förstärkning. Om du på mediaspelarens skala ligger på 1 av 10 för discovolym så är det kanske inte så bra.

3) Säkerheten. Vad händer om mjukvaran i mediaspelaren helt plötsligt får för sig att volymen ska vara 100% när du startar?

/ B

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2010-01-18 12:19

Upplösning på låg volym är mycket viktig då jag oftast lyssnar på låg volym. Detta är en prestanda jag jagar (med begränsad budget).

Om jag kör digital signal ut från datorn (t ex HDMI), och reglerar ljudvolymen i datorn, får jag alltså lägre upplösning? Hur mycket i s f, är det tydligt hörbart, eller knappt mätbart?

Finns det fördelar med digital volymkontroll?

Känns kontraintuitivt med en hel apparat extra när man nästan har allt utan den.

Finns det någon annan lösning - kanske en enkel extern volymkontroll (med fjärr!) ?

Eller en enkel förförstärkare med endast en ingång ?

Eller en mediapelare med inbyggd förförstärkare, eller åtminstone mekaniskt vred för volymkontrollen ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-01-18 17:24

Xiro skrev:Upplösning på låg volym är mycket viktig då jag oftast lyssnar på låg volym. Detta är en prestanda jag jagar (med begränsad budget).

Om jag kör digital signal ut från datorn (t ex HDMI), och reglerar ljudvolymen i datorn, får jag alltså lägre upplösning? Hur mycket i s f, är det tydligt hörbart, eller knappt mätbart?

Finns det fördelar med digital volymkontroll?

Känns kontraintuitivt med en hel apparat extra när man nästan har allt utan den.

Finns det någon annan lösning - kanske en enkel extern volymkontroll (med fjärr!) ?

Eller en enkel förförstärkare med endast en ingång ?

Eller en mediapelare med inbyggd förförstärkare, eller åtminstone mekaniskt vred för volymkontrollen ?

Det är rätt, du får lägre upplösning om du reglerar volymen i datorn. Det gäller då om du tar ut ljudet från ljudkortet. Kör du en mediaspelare så hämtar den ljudet via nätverket och volymen regleras i mediaspelaren, även om du "rattar" ifrån datorn.

Fördelar med digital volym är att den inte slits, den är gratis och det är lätt att fjärrstyra den.

Det finns sk passiva försteg som enbart består av en volymkontroll och en ingångsväljare. De löser problemen 2 och 3 som jag beskrev, men inte den elektriska anpassningen i punkt 1. Det finns enkla försteg som bara består av en volymkontroll och ett förstärkningssteg, det finns säkert någon här med bättre minne som kan föreslå en sådan.

Enklast är dock att prova om mediaspelaren klarar av att driva slutsteget och hur det låter kopplat direkt. Faran med att mediaspelaren startar med 100 % volym ska inte överdrivas, jag har aldrig sett att min Squeezebox någonsin gjort så. Men man får tänka sig för om man tex uppgraderat mjukvaran i mediaspelaren och starta denna första gången utan att slutsteget är påslaget.

Om detta med lägre upplösning hörs, det beror på så mycket. Med ett normalt slutsteg och normalt trögdrivna lådhögtalare så blir det nog ingen större skillnad. Men ibland kan ju bara vetskapen om att man spelar med lägre upplösning vara nog så irriterande :-)

Ett försteg som passar dina syften kan man köpa för några hundralappar begagnat.

/ B

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2010-01-18 23:26

Du kan köra med en vanlig integrerad förstärkare istället för slutsteg och bara ställa volymen på lämpligt läge.
Dvs du fininställer volymen i den digitala domänen. Vitsen är dels att 100% volym inte kommer att spränga dina högtalare eller öron samt att du normalt kommer att ligga högt i nivå på den digitala volymkontrollen så att du tappar väldigt lite i upplösning.

Du behöver alltså inte ha någon fjärrkontroll till förstärkaren, så äldre modeller som kan köpas mycket billigt begagnat är lämpliga för ditt behov.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-01-19 00:14

Bill50x skrev:Det är rätt, du får lägre upplösning om du reglerar volymen i datorn.

Nä, man får bara mer brus. :) Jämfört med kanalobalanser och brus i traditionella försteg tror jag att jag föredrar den digitala varianten.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-01-19 01:02

nolimitsoya skrev:
Bill50x skrev:Det är rätt, du får lägre upplösning om du reglerar volymen i datorn.

Nä, man får bara mer brus. :) Jämfört med kanalobalanser och brus i traditionella försteg tror jag att jag föredrar den digitala varianten.

Jaja, digitalt är alltid bäst ;-)

Men, det är ju naturligtvis beroende vilka nivåer vi pratar om. Men brus? Om du spelar en 16 bits 44kHz-signal men det är i praktiken en 12 bits - är resultatet bara mer brus?

/ B

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-01-19 03:31

Det är hela tanken, ja. Dessutom borde det bara bli brusigare i förhållande till signalen om jag inte tänker galet. Brusnivån ligger kvar på samma absolutnivå.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Slutsteg direkt på mediaspelare ?

Inläggav steveo1234 » 2010-01-19 09:53

Xiro skrev:Kollar på en lösning för att spela musik och film från trådlöst nätverk.
Många mediaspelare har lågnivå RCA ut, t o m ofta 7.1 (se t ex de senaste Blu Ray-spelarna). Och många av dem verkar också ha volymkontroll, i alla fall knappar för det på fjärrkontrollen.

Kan jag koppla ett slutsteg direkt på en mediaspelare, eller måste jag ha en förförstärkare mellan? Vad är det som avgör frågan?

Hade varit trevligt om man kunde spara signalväg och pengar, utan alltför stora kompromisser i hifi.

Glöm inte att datorer ibland skickar ut en del ljud i det volymläget som dator står i just då. Utan volymsänkning kan det bli duktigt högt. Uppstart och nerstängning av dator är exempel på ljud som går förbi windows volymkontroll.
Har jag för mig i alla fall. Det bör i alla fall kontrolleras.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-01-19 10:55

steveo1234 skrev:Glöm inte att datorer ibland skickar ut en del ljud i det volymläget som dator står i just då. Utan volymsänkning kan det bli duktigt högt. Uppstart och nerstängning av dator är exempel på ljud som går förbi windows volymkontroll.

Systemljuden från en dator går inte ut genom en mediaspelare typ Squeezebox, Twix osv. Det är en annan sak om man bygger sig en HTPC och använder den som mediaspelare.

/ B

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-19 10:56

Bill50x skrev:
steveo1234 skrev:Glöm inte att datorer ibland skickar ut en del ljud i det volymläget som dator står i just då. Utan volymsänkning kan det bli duktigt högt. Uppstart och nerstängning av dator är exempel på ljud som går förbi windows volymkontroll.

Systemljuden från en dator går inte ut genom en mediaspelare typ Squeezebox, Twix osv. Det är en annan sak om man bygger sig en HTPC och använder den som mediaspelare.

/ B

Ok så bra! Då kan ni ignorera mig :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2010-01-19 15:11

[s]Digital volymkontroll påverkar alltså inte upplösningen, utan endast signal/brus-förhållandet? Finns inte samma fenomen i en analog volymkontroll? [/s] [s]Edit: Pratade nyss med en klok kollega som berättade att digital volymkontroll kan åstadkommas utan upplösningsförlust m h a en multiplicerande DAC (kanske finns andra tekniker också). Och det är tydligen inte så lätt att ta reda på om volymkontrollen är "upplösningskorrekt" i en mediaspelare eller i ett ljudkort. Tips och råd någon?[/s] Edit igen: Jag missförstod, kollegan menade digitalt styrd volymkontroll av analog signal - och jag var ute efter volymkontroll på digital signal.

Vidare; Jag hade gärna provat om jag redan hade prylarna, men nu tänkte jag välja lämpliga kandidater. Vilka egenskaper/data/värden ska spelaren respektive slutsteget ha för att kunna kopplas direkt till varandra? Blir det skillnad om jag sätter ett aktivt delningsfilter mellan spelare och slutsteg?
Senast redigerad av Xiro 2010-01-20 09:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-01-19 23:24

Upplösningen är S/N. :)
Allt som inte kommer med blir brus. Jag har väldigt svårt att tro att den jättelåga absolutnivå bruset ligger på skulle innebära något problem, för någon. Jag tror dessutom, som sagt, att brusproblemen är betydligt värre på de flesta analoga försteg än den lilla relativa brusökning en digital volymkontroll bidrar med.
Inget att bry sig om helt enkelt.

Återgå till Teknikforum