Moderator: Redaktörer
MP skrev:I sammanhanget kan man tillägga att i nästan samtliga elektrodynamiska element med "platta" koner sitter det ett aldeles vanligt konformat membran under den platta överdelen i de fall jag har undersökt.
bakerman22 skrev:Men om styvheten på konen är den avgörande faktorn, varför inte använda ett styvare material med en grundare kon ?
IngOehman skrev:Jag har inte pekat ut något.
IngOehman skrev:Du går däremot till personangrepp med antydningar och snack om retorik. Trist att se.
IngOehman skrev:Stigs modell VAR primitiv, vilket inte är en värdering, det betyder utsprunglig. Den kom långt före T&S och Stig kallade den själv primitiv. Och den var inte komplett. Men det den försökte förutsäga, förutsade den utmärkt väl! Hans insats att ta fram de första sambanden som det skulle ta den övriga världen 20 år att förstå, är värda alla respekt, och dina antydningar är trista att se.
IngOehman skrev:Hoppas dessutom att du sett att det som folk skrivit i varje fall i just
den här tråden, om trådfrågan - visar att det råder fullständig koncensus
mellan alla de som inte svarat på frågan "med egna frågor" (de senare är
alltså de som varit tydliga med att de inte är säkra, vilket jag tycker de
visat med god skicklighet) eller med andra sätt snyggt visat att de gissar.
Så - du behöver inte tveka om hur det är, i den här frågan.
IngOehman skrev:Den effektiva membranarean är - som alla som svarat tydligt skrivit, på
ett eller annat sätt, det planprojicerade ytan, alltså membrandiametern i
kvadrat gånger pi delat med fyra.
Man måste dock, om det skall bli alldeles rätt, även nämna att en mer eller
mindre stor del av den elasticerande upphängningen måste räknas in i den
där diametern.
Naqref skrev:
För att få fram den effektiva membranarean så måste man använda sig av FEM eller göra mätningar med s k delta complience.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Jag har inte pekat ut något.
Precis. Det var ju exakt det jag hävdade att du inte gjorde och därmed misstänkliggjorde du alla.
Tänk dig valfri Agatha Christie-roman där Hercule Poirot kommer in i ett rum med människor och slänger ur sig; "Någon i detta rum har begått ett mord." Han anklagar en icke namngiven individ. Misstänkliggör han då alla eller ingen i rummet? Retorisk fråga. Han misstänkliggör alla precis så som du gjorde med ditt uttalande.IngOehman skrev:Du går däremot till personangrepp med antydningar och snack om retorik. Trist att se.
Snick snack. Uttalandet om retorik är inget personangrepp. Det är ett faktabaserat konstaterande. Det är inte väsensskillt i värdeomdöme än om jag hade skrivit; "Du skriver på svenska." Att du gör en emotionell koppling till ordet som skiljer sig från resten av mänskligheten innebär inte att du omedelbart har tolkningsföreträde.IngOehman skrev:Stigs modell VAR primitiv, vilket inte är en värdering, det betyder utsprunglig. Den kom långt före T&S och Stig kallade den själv primitiv. Och den var inte komplett. Men det den försökte förutsäga, förutsade den utmärkt väl! Hans insats att ta fram de första sambanden som det skulle ta den övriga världen 20 år att förstå, är värda alla respekt, och dina antydningar är trista att se.
Har jag antytt något som skulle nervärdera Stig? I s f så har du misstolkat mitt inlägg helt. Syftet var det omvända.
Nåväl för att återkomma till topic.IngOehman skrev:Hoppas dessutom att du sett att det som folk skrivit i varje fall i just
den här tråden, om trådfrågan - visar att det råder fullständig koncensus
mellan alla de som inte svarat på frågan "med egna frågor" (de senare är
alltså de som varit tydliga med att de inte är säkra, vilket jag tycker de
visat med god skicklighet) eller med andra sätt snyggt visat att de gissar.
Så - du behöver inte tveka om hur det är, i den här frågan.
Medhåll.
Förutom detta nedan.IngOehman skrev:Den effektiva membranarean är - som alla som svarat tydligt skrivit, på
ett eller annat sätt, det planprojicerade ytan, alltså membrandiametern i
kvadrat gånger pi delat med fyra.
Man måste dock, om det skall bli alldeles rätt, även nämna att en mer eller
mindre stor del av den elasticerande upphängningen måste räknas in i den
där diametern.
Njae. Den effektiva membranarean är inte membrandiametern^2*pi/4 utan just summan av den och bidraget från surrounden. Det är inte så att man lägger till surroundbidraget för att få det alldeles rätt utan för att om man inte har det med så blir det inte den effektiva membranarean alls! Då blir det nämligen bara membranarean.
Naqref skrev:För att få fram den effektiva membranarean så måste man använda sig av FEM eller göra mätningar med s k delta complience.
IngOehman skrev:Gör man det inte så går det ju inte att beräkna tryckfaktorn för elementet*,
och kan man inte göra det så går det inte att beräkna hur lådan bör se ut.
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Gör man det inte så går det ju inte att beräkna tryckfaktorn för elementet*,
Vad heter tryckfaktor på engelska? Är det den som mäts i Pa/V, möjligen?
IngOehman skrev:Det är ju lite svårt för mig eller någon annan att veta när du behöver veta
exakta Sd, men för en högtalarkonstruktör är det absolut nödvändigt att
göra det.

Naqref skrev:perstromgren skrev:IngOehman skrev:Gör man det inte så går det ju inte att beräkna tryckfaktorn för elementet*,
Jag tror IÖ pratar om vad man skulle kalla den intrinsiska känsligheten. Oavsett vilket så finns det en sådan och den kan man vilja ha ett stort intresse av att hålla koll på för väloptimerade konstruktioner med lägre toleranser.
perstromgren skrev:Naqref skrev:perstromgren skrev:IngOehman skrev:Gör man det inte så går det ju inte att beräkna tryckfaktorn för elementet*,
Jag tror IÖ pratar om vad man skulle kalla den intrinsiska känsligheten. Oavsett vilket så finns det en sådan och den kan man vilja ha ett stort intresse av att hålla koll på för väloptimerade konstruktioner med lägre toleranser.
Aha. Det är känsligheten, alltså, för det ensamma elementet! Brukar man inte ange det i dB relativt något referensvärde? Fast det går ju alltid att räkna om, förstås.
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Gör man det inte så går det ju inte att beräkna tryckfaktorn för elementet*,
Naqref skrev:Jag tror IÖ pratar om vad man skulle kalla den intrinsiska känsligheten. Oavsett vilket så finns det en sådan och den kan man vilja ha ett stort intresse av att hålla koll på för väloptimerade konstruktioner med lägre toleranser.
IngOehman skrev:Ja, PF mäts (eller i varje fall anges) i Pa/V, och jag vet inte vad den heter
på engelska eller på något annat språk. Jag har inte sett (varken läst eller
hört) någon tala om den i någon litteratur. Så vitt jag vet har jag hittat på
den själv i mitten av 70-talet. Men det betyder ju inte att ingen annan gjort
det också.Har dock inte sett någon beskriva tryckfaktorn, men så har
jag heller inte läst mycket.
Så - Jag använder den, men kanske ingen annan?
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:paa skrev:Ibland talar man om medsvängande luft, som adderas till membranets vikt och påverkar bl.a resonansfrekvensen en aning. Kanske den andelen ändras när konens verkliga area ändras?
Men om vi talar om elementets pumpverkan, så är membranets rörelse axiell, och det är den axiellt projicerade arean som ger en volym tillsammans med slaglängden.
Intuitivt så borde effekten av medsvängande luft ovan vara försumbar. Flyttad volym fortsätter att vara Vd=2*Xmax*Sd (dvs, elementets dubbla slaglängd multiplicerat med konarean ger den mängd volym som ett element förflyttar). Ingenstans i uttrycket tas det hänsyn till konens form.
Men om det är exakt samma diameter på två element, fast det ena har en djupare kon borde väl också konarean bli större...? I så fall skulle ju elementet med den djupare konen enligt din formel flytta mer luft...?
Jag har ingen aning... Vet inte ens varför jag skrev...
Nej, se föregående inlägg.
Steveo1234:
Den medsvängande luften är något helt annat än "den pumpade
luftvolymen". Den medsvänganden luften är nämligen den volym
luft som "verkar sitta fast på konen och hänger med i rörelserna",
och den är faktiskt precis (eller väldigt nära precis) samma, alldeles
oavsett hur mycket som elementet slår.
(Och PAA har helt rätt - den växer märkbart med djupet på konen,
dock väldigt sakta i början.)
Vh, iö
Jag är inte riktigt säker vad det är du kommenterar? Blev det fel här någonstans?
Jag nämnde inte "pumpad luftvolym" i mitt inlägg och jag förstår att det finns en medsvängande volym luft "fastklistrad" på konen.
steveo1234 skrev:Jag tycker (tror,menar,önskar) att denna luftvolymen kan bortses ifrån i nära nog alla praktiska applikationer av slutna lådor, basreflexer och slavbassystem.
jansch skrev:INTRESSANT ÄMNE......
Ögnade igenom alla inlägg och konstaterade att ursprungsfrågan som vanligt "glider iväg" i sidospår.KUL!
Nu skall jag sticka ut hakan och vara allmänt "jobbig"........
Svaret på ursprungsfrågan är: Jo, en djup kon flyttar mer luft än en platt kon! För med "flytta luft" menar man väl luftvolym (om alla andra förutsättningar är likvärdiga!)
Fast det är ju inte det som frågan handlar om ..eller? Frågan handlade väl om hur mycket luftrörelse som skapas och som omvandlas till ljudtryck...
Och då spelar ju inte kondjupet nån roll......så länge våglängden inte börjar närma sig membranstorleken (och kondjup) och ställer till det.
IÖ - Hur mycket problem skapar förövrigt KOMPRESSION genom att man t.ex. monterar ett element "bakifrån" istället för framifrån i en baffel? Det motsvarar ju ett ökat kondjup.
Att effektiva massan ökar är ju en annan sak.....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster